Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest siwidi

Jeg har de siste månedene opplevd svært uregelmessig menstruasjon.

Jeg er 31 år og har ett barn, født for 19 mnd siden (etter prøverør). Jeg fikk menstruasjonen tilbake ca. 6 mnd etter fødselen og den var da svært regelmessig på månefasen (av alle ting). Hadde eggløsning ved fullmåne og menstruasjon ved null-måne. Så endret dette seg. Menstruasjonen i januar kom først etter 43 dager (ventet den 5. jan, kom den 15.), i februar var den i rute igjen og kom etter 28 dager, mens nå i mars er den ennå ikke kommet i gang og nå er det 39 dager.

Mensen har også vært slik at det har kommet bittelitt blod en dag (synlig kun på papiret etter dobesøk) for så å komme skikkelig i gang etter minimum ett døgn. Da er den kraftig med mye koagel og klumper.

Vi bruker ikke prevensjon, da min mann har svært dårlig sædkvalitet. Det gjør også at jeg tviler sterkt på at jeg har f.eks. tidlige SA'er. Etter fødselen har jeg lite menstruasjonssmerter, men det har kommet tilbake nå etter at uregelmessighetene har startet.

Jeg har mistet endel vekt den siste tiden. Går på Grete Roede-kurs og har hatt et fall i BMI fra 32 til 27,5 på 11 uker. Men jeg begynte på kurs omtrent da jeg skulle ha mensen i januar, så det kan vel ikke forklare uregelmessighetene.

Så spørsmålet er om du har noen teorier om hva som kan skje her og om jeg bør oppsøke gynekolog for å finne ut om hva det kan skyldes. Før jeg ble gravid har jeg hatt regelmessige menstruasjoner med 29-32 dagers syklus.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98279-uregelmessig-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessig menstruasjonssyklus tyder på uregelmessig eggløsning, og det kan igjen ha forskjellig årsak. Tilstanden PCOS (se helseleksikon) er preget av overvekt og uregelmessige blødninger, evt fravær av menstruasjon. Lavt stoffskifte kan også virke inn på syklus. Det er også andre sjeldnere årsaker. Mye av dette kan avklares ved en blodprøve. Jeg synes du kan se det an noen tid, men fortsetter det, er det lurt med en sjekk. Du kan gå til din fastlege.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...