Gjest trimar Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 God dag. Jeg er veldig glad for at jeg oppdaget denne internet siden. Jeg er født 1946, snart fyller jeg 57. Jeg har brukt Trisekvens Forte siden 1988, 42 år gammel. Jeg har aldri hatt problemer og føler meg veldig bra i bruken av disse. Familie historie: min far døde i alder 74 av kreft i lever med spredning til spiserøret. Noen tilfeller av brystkreft hos hans søsken, men i gammel alder. På min mors side er det ingen kreft eller blodpropprelaterte sykdommer. Jeg selv er også frisk. Min lege ønsker at jeg skal slutte med Trisekvens og i en overgang gå over til Cliogest. Jeg forsøkte Cliogest for 5 år siden i 2 mnd. men da blødningene ikke stoppet, gikk jeg tilbake til Trisekvens umiddelbart og føler meg fin. Nå vil legen min, som er kvinne ca min alder, at jeg skal slutte med Trisekvens Forte og begynne med Cliogest. Etter en 2 års periode vil hun jeg skal gå over til en annen svakere hormontabelett. Jeg har det som kan kalles normal mens med bruk av Trisekvens og føler meg veldig bra, ser også yngre ut enn min alder og er ungdommelig og sprek. Trimmer og holder meg i form. Jeg er redd for konsekvenser på personlige utseende og jeg er redd for å miste fuktigheten i skjeden. Min mann og jeg har det veldig godt seksuellt og han er 8 år yngre enn meg. Vil skjedens fuktighet opprettholdes ved bruk av Cliogest? Jeg ønsker ikke å komplettere med f.ex. stikkpiller for fuktighet. Hva vil dere anbefale meg, jeg er veldig i tvil men forstår at det ikke er meningen at jeg skal fortsette å blø til jeg blir gammel dame. Det gjør ikke noe om jeg slutter med mensen, men jeg er opptatt av at skjeden opprettholder fukt, at jeg forebygger benskjørhet og forebygger rynker og spenst i huden. Det er jo mange gode grunner for Trisekvens også, men jeg forstår det er forskjellige meninger om bruk over lengre tid. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre og føler sterkt at min egen lege vil ikke lenger ha meg på Trisekvens. Hva syns dere. Spennende å høre hva dere mener. Takk og vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98633-hormonbehandling-trisekvenskliogest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Først og fremst vil jeg anbefale deg å gå til den svakere Trisekvens. Det er meget sjelden grunn til å bruke Triskevens forte, og den går derfor ganske snart ut av det norske markedet. Hvis du er fornøyd med den, er det ingen grunn til at du går over til Kliogest, den gir ganske vist mindre eller som regel ingen blødning, men den inneholder mere av det mer ugunstige gestagen-hormon. Østrogeninnholdet er omtrent det samme, så effekt på skjelett og slimhinner er det samme. Kom du i overgangsalder veldig tidlig? Eller hvorfor startet du i så ung alder med hormon? Man anbefaler at man etter 4-5 års bruk av hormon holder en pause og ser om det kommer hetetokter som er den viktigste grunnen til bruk av hormon. Grunnen til at man ikke anbefaler østrogen over mange år er en lett øket risiko for brystkreft etter 4-5 års bruk. Hvis du velger å slutte med hormon, kan du bruke lokal østrogen i skjeden for vedlikehold av fuktighet, ta kalk og D-vitamin for skjelettet og evt få utført benmåling. Valget om fortsatt hormonbruk er ditt eget, men hvis du føler deg bra med hormoner, er det en god grunn til å fortsette. Det er andre alternativer, f.eks. hormonspiral og østrogenplaster eller tabletter. Det vil som regel stoppe blødningene. Det finnes et medikament ved navn Livial som vanligvis ikke gir blødning. Ble du klokere? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98633-hormonbehandling-trisekvenskliogest/#findComment-557897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trimar Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Først og fremst vil jeg anbefale deg å gå til den svakere Trisekvens. Det er meget sjelden grunn til å bruke Triskevens forte, og den går derfor ganske snart ut av det norske markedet. Hvis du er fornøyd med den, er det ingen grunn til at du går over til Kliogest, den gir ganske vist mindre eller som regel ingen blødning, men den inneholder mere av det mer ugunstige gestagen-hormon. Østrogeninnholdet er omtrent det samme, så effekt på skjelett og slimhinner er det samme. Kom du i overgangsalder veldig tidlig? Eller hvorfor startet du i så ung alder med hormon? Man anbefaler at man etter 4-5 års bruk av hormon holder en pause og ser om det kommer hetetokter som er den viktigste grunnen til bruk av hormon. Grunnen til at man ikke anbefaler østrogen over mange år er en lett øket risiko for brystkreft etter 4-5 års bruk. Hvis du velger å slutte med hormon, kan du bruke lokal østrogen i skjeden for vedlikehold av fuktighet, ta kalk og D-vitamin for skjelettet og evt få utført benmåling. Valget om fortsatt hormonbruk er ditt eget, men hvis du føler deg bra med hormoner, er det en god grunn til å fortsette. Det er andre alternativer, f.eks. hormonspiral og østrogenplaster eller tabletter. Det vil som regel stoppe blødningene. Det finnes et medikament ved navn Livial som vanligvis ikke gir blødning. Ble du klokere? Vennlig hilsen Kjære Mette Moen, Tusen takk for ditt svar. Det var veldig godt å få en annens mening om dette, for meg viktig sak. Grunnen til at jeg begynte tidlig med Trisekvens var at jeg fikk problemer med å sove. Jeg jobbet mye i et travelt miljø og samtidig fikk jeg anbefalt Trisekvens igjennom en litt eldre venninde. Legen var enig og jeg har som sagt ikke hatt noen problemer med bruken. Jeg har hatt pauser med Trisekvens noen ganger, sist for ca. 4 år siden. Da fikk jeg mensen som vanlig. Men jeg føler meg som sagt mye bedre på alle måter med bruk av hormoner. Jeg plages ikke av hetetokter. Kun at jeg svetter ekstra den ene natten når mensen kommer igjennom. Jeg har vært til alle undersøkelser på røntgen, også for benskjørhet og alle er bra. Jeg har veldig lyst til å fortsette med Trisekvens, og da vil jeg velge den vanlige typen og ikke Forte. Jeg skal skrive et brev til min vanlige lege og foreslå dette. Tusen takk for din hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98633-hormonbehandling-trisekvenskliogest/#findComment-558386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.