Gå til innhold

P-piller uten gestagen!?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Vet ikke helt, men nå sitter jeg å leser på de p-pillene jeg tar; Yasmin.

"Inneh. to ulike hormoner som ligner kvinnens egne: drospirenon (hormon med progesteronlignende kvalitet) og etinyløstradiol (hormon med østrogenaktivitet)

Står altså ingenting om gestagen her!

Har selv tatt Diane. Har ikke innh. fortegnelsen her. Men disse pillene inneholder hormoner som senker de mannlige kjønnshormonene i kroppen (les: testosteron) samtidig som de gir prevensjonseffekt.

Jeg fikk de pga litt høyt testosteron-nivå, det kan føre til økt hårvekst, mer kviser osv. (Jeg var plaget av uren hud) Så er man plaget av dette, er det verdt et forsøk. Men en tur til gynekologen for å sjekke opp skikkelig først er lurt. Man kan måle hormonnivåene vha blodprøver.

Det er helt sikkert forskjellige bivirkninger på pillene fra person til person, så man må nesten prøve. Men jeg merket da jeg gikk på Diane at jeg fikk nedsatt sex-lyst. Testosteronet gir jo sexlyst.(er nok derfor gutta som har mer av det enn oss, er så kåte hele tiden, hehe!)

Ellers merket jeg ingenting spesielt.

Skiftet pille pga dette, ikke så farlig når man er singel, men med kjæreste så er det litt kjipt å ikke ha no særlig sex-lyst. Går nå på Yasmine, den er helt grei, sex-lysten har bedret seg litt. Men fremdeles ikke helt fornøyd ;) (Skal sjekke om denne nye p-ringen, Nuva Ring kan være noe, den har lavere hormon-innhold.)

Hvis ikke noe har gått meg hus forbi, så fins det ingen hormonprevensjon for menn. Men har hørt at det forskes på dette! Håper det kommer snart, slik at vi kan slippe å tenke på det, nå som vi har passet på prevensjonen i alle år! :)

Håper dette hjalp deg litt...

Hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98856-p-piller-uten-gestagen/#findComment-568890
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...