Gjest xerxez Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvordan ble det med forslaget om omsorgsvurdering? Noen som vet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Dette forslaget var en del av revisjonen av Bioteknologiloven. Denne har vært ute på høring og høringsfristen var 6. januar. Nå skal høringsuttalelsene behandles i Helsedepartementet før de oversendes Stortinget, der de skal debatteres og stemmes over i Sosialkomiteen før det går til avstemming i Stortinget. Så blir det sendt Kongen for underskrift og alt dette håper de å bli ferdig med før sommeren. Så ingenting er avgjort ennå, men de har fått såpass mange kraftige protester på forslaget, slik at vi kan bare håpe at de hører på disse protestene. FUB kommer tilbake med mer info når vi vet mer om behandlingstidspunkter i Stortinget. Da blir det demonstrasjon!!! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ComicK Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Tror uansett ikke det blir noe vedtak som legene kommer til og bry seg stort ved,de synes det er like latterlig som pasientene sine.Så la de vedta hva de vil! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest emmy3 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Dette forslaget var en del av revisjonen av Bioteknologiloven. Denne har vært ute på høring og høringsfristen var 6. januar. Nå skal høringsuttalelsene behandles i Helsedepartementet før de oversendes Stortinget, der de skal debatteres og stemmes over i Sosialkomiteen før det går til avstemming i Stortinget. Så blir det sendt Kongen for underskrift og alt dette håper de å bli ferdig med før sommeren. Så ingenting er avgjort ennå, men de har fått såpass mange kraftige protester på forslaget, slik at vi kan bare håpe at de hører på disse protestene. FUB kommer tilbake med mer info når vi vet mer om behandlingstidspunkter i Stortinget. Da blir det demonstrasjon!!! ) Det er jo vurdering av om folk passer som foreldre før de får adoptere, så hvorfor synes FUB m.fl. det ville vært så ille i forbindelse med IVF? Når staten skal hjelpe oss med å få barn på den ene eller andre måten synes jeg ikke det er noe å si på at "den" også vil forsikre seg om at barna får det bra. Er det noe jeg ikke har fått med meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Det er jo vurdering av om folk passer som foreldre før de får adoptere, så hvorfor synes FUB m.fl. det ville vært så ille i forbindelse med IVF? Når staten skal hjelpe oss med å få barn på den ene eller andre måten synes jeg ikke det er noe å si på at "den" også vil forsikre seg om at barna får det bra. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Klart at man skal sikre at et barn får de beste mulige vilkår når det blir født. I en ideell verden burde jo alle blitt vurdert før de får barn, ikke sant? Årsaken til at vi reagerer kan du lese på FUBs hjemmesider under tillegg til høringsuttalelsen. (http://www.fub.no) I tillegg kan jeg jo nevne at en stor del av årsaken til at adopsjonsforeldre går gjennom en såpass omfattende omsorgsvurdering er etter krav fra giverlandene. Det er ikke noe våre myndigheter krever. Det er også litt annerledes å være adoptivforeldre (med litt andre utfordringer) enn det er til å være foreldre for et eget, biologisk barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest emmy3 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Klart at man skal sikre at et barn får de beste mulige vilkår når det blir født. I en ideell verden burde jo alle blitt vurdert før de får barn, ikke sant? Årsaken til at vi reagerer kan du lese på FUBs hjemmesider under tillegg til høringsuttalelsen. (http://www.fub.no) I tillegg kan jeg jo nevne at en stor del av årsaken til at adopsjonsforeldre går gjennom en såpass omfattende omsorgsvurdering er etter krav fra giverlandene. Det er ikke noe våre myndigheter krever. Det er også litt annerledes å være adoptivforeldre (med litt andre utfordringer) enn det er til å være foreldre for et eget, biologisk barn. Takk for svar - selv om jeg ikke har fått svar... Har lest høringsuttalelsen deres tidligere og det var derfor jeg spurte. Enig i at det er litt ekstra med adopsjon, og visste ikke at det var bare giverlandene som krevde det, så den er grei. Men jeg synes fortsatt ikke det er noe å hisse seg opp over - selv om jeg ikke nødvendigvis ville prioritert ressurser til en slik vurdering dersom jeg bestemte over helseressursene. Og ja - av hensyn til barna burde alle blitt sjekket før de fikk barn, men det er vel ikke mulig å gjennomføre i et demokrati eller noe i nærheten av det. Det er helt greit at dere går imot, men jeg reagerer på at dette blir presentert som nok et angrep på ufrivillig barnløse på linje med full egenbetaling etc. For øvrig har jeg prøvd å melde meg inn i FUB både via skjema og ved mail uten å få noen respons. Har du noe tips? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tillajo Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Tror uansett ikke det blir noe vedtak som legene kommer til og bry seg stort ved,de synes det er like latterlig som pasientene sine.Så la de vedta hva de vil! Jeg tror som deg, ComicK, at det ikke vil gjøre den store forskjellen i praksis. Det som jeg derimot synes vi absolutt burde bry oss med, er at vi som gruppe, nok en gang blir utsatt for noe som ligner sjikane og uthenging fra myndighetenes side. Vi betraktes ikke som fullverdige i forhold til det å kunne ha omsorg for barn. Myndighetene antar at vi ikke burde få barn, med mindre vi kan bevise at vi er "verdige" til det. Det synes jeg det er god grunn til å henge seg opp i. I FUB's vedtekter står det om foreningens formål: Foreningen har til formål: 1) Øke forståelsen i samfunnet, herunder de ansvarlige myndigheter, for det alvorlige og grunnleggende problem ufrivillig barnløshet er for de heterofile par det gjelder. 2) Arbeide aktivt for å bedre utrednings- og behandlingstilbudet til ufrivillig barnløse par ved bla. å gi informasjon til offentlige myndigheter og helsepersonell og ved å gi støtte til forskning 3) Gi aktuell informasjon til medlemmene. Ut fra foreningens formål, synes jeg det er helt nødvendig at FUB og alle vi andre engasjerer oss i denne saken også. Særlig fordi den glir inn i rekken av saker som diskriminerer oss som gruppe i forold til andre grupper i samfunnet. Den har ikke samme praktiske konsekvenser for oss som egenandelssaken og en del andre punkter i biotek.loven. Like fullt viser den hvilken manglende forståelse og aksept det er for vår situasjon hos styrende myndigheter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrakaddabra_ Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg tror som deg, ComicK, at det ikke vil gjøre den store forskjellen i praksis. Det som jeg derimot synes vi absolutt burde bry oss med, er at vi som gruppe, nok en gang blir utsatt for noe som ligner sjikane og uthenging fra myndighetenes side. Vi betraktes ikke som fullverdige i forhold til det å kunne ha omsorg for barn. Myndighetene antar at vi ikke burde få barn, med mindre vi kan bevise at vi er "verdige" til det. Det synes jeg det er god grunn til å henge seg opp i. I FUB's vedtekter står det om foreningens formål: Foreningen har til formål: 1) Øke forståelsen i samfunnet, herunder de ansvarlige myndigheter, for det alvorlige og grunnleggende problem ufrivillig barnløshet er for de heterofile par det gjelder. 2) Arbeide aktivt for å bedre utrednings- og behandlingstilbudet til ufrivillig barnløse par ved bla. å gi informasjon til offentlige myndigheter og helsepersonell og ved å gi støtte til forskning 3) Gi aktuell informasjon til medlemmene. Ut fra foreningens formål, synes jeg det er helt nødvendig at FUB og alle vi andre engasjerer oss i denne saken også. Særlig fordi den glir inn i rekken av saker som diskriminerer oss som gruppe i forold til andre grupper i samfunnet. Den har ikke samme praktiske konsekvenser for oss som egenandelssaken og en del andre punkter i biotek.loven. Like fullt viser den hvilken manglende forståelse og aksept det er for vår situasjon hos styrende myndigheter. blir utsatt for noe som ligner sjikane og uthenging fra myndighetenes side. Vi betraktes ikke som fullverdige i forhold til det å kunne ha omsorg for barn. Myndighetene antar at vi ikke burde få barn, med mindre vi kan bevise at vi er "verdige" til det. Kjære deg. Jeg håper inderlig at du/dere får biologisk egne barn og slipper å tenke i retning av adopsjon. Da er eneste løsning å gå igjennom en utredning med barnevernet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nord-Trønder Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Takk for svar - selv om jeg ikke har fått svar... Har lest høringsuttalelsen deres tidligere og det var derfor jeg spurte. Enig i at det er litt ekstra med adopsjon, og visste ikke at det var bare giverlandene som krevde det, så den er grei. Men jeg synes fortsatt ikke det er noe å hisse seg opp over - selv om jeg ikke nødvendigvis ville prioritert ressurser til en slik vurdering dersom jeg bestemte over helseressursene. Og ja - av hensyn til barna burde alle blitt sjekket før de fikk barn, men det er vel ikke mulig å gjennomføre i et demokrati eller noe i nærheten av det. Det er helt greit at dere går imot, men jeg reagerer på at dette blir presentert som nok et angrep på ufrivillig barnløse på linje med full egenbetaling etc. For øvrig har jeg prøvd å melde meg inn i FUB både via skjema og ved mail uten å få noen respons. Har du noe tips? Nå er det vel ikke akkurat det at vi har en demokratisk styreform her i landet som hindrer gjennomføring av en sjekk av alle før de får bli foreldre. Dette har nok rent praktiske årsaker. For det første hadde det blitt et omfattende og kostbart apparat, og for det andre skulle man ha hatt vakter ved hvert soverom for å hindre at uautoriserte personer har samleie. Eller mener du at man innfører tvangsabort etter at skaden er skjedd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-560990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest emmy3 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Nå er det vel ikke akkurat det at vi har en demokratisk styreform her i landet som hindrer gjennomføring av en sjekk av alle før de får bli foreldre. Dette har nok rent praktiske årsaker. For det første hadde det blitt et omfattende og kostbart apparat, og for det andre skulle man ha hatt vakter ved hvert soverom for å hindre at uautoriserte personer har samleie. Eller mener du at man innfører tvangsabort etter at skaden er skjedd? Har du lest Egalias døtre? En bok fra en verden med omvendte kjønnsroller der bl.a. menn har ansvar for alle barn etter at de blir født. I denne sammenheng er poenget at det derfor er overvåket p-pillespising (for mennene) og at de som ikke kan bevise at de har spist piller kan bli tillagt ansvaret for et hvert barn moren peker ut den ansvarlige til (før DNAs tid). Man kunne jo gått et skritt lenger og gjort slik spising påbudt.... Men jeg antar du skjønte at det ikke var poenget med innlegget mitt. Lattermild hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-561002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nord-Trønder Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Har du lest Egalias døtre? En bok fra en verden med omvendte kjønnsroller der bl.a. menn har ansvar for alle barn etter at de blir født. I denne sammenheng er poenget at det derfor er overvåket p-pillespising (for mennene) og at de som ikke kan bevise at de har spist piller kan bli tillagt ansvaret for et hvert barn moren peker ut den ansvarlige til (før DNAs tid). Man kunne jo gått et skritt lenger og gjort slik spising påbudt.... Men jeg antar du skjønte at det ikke var poenget med innlegget mitt. Lattermild hilsen Nå tror jeg du debatterer på et nivå hvor jeg ikke greier å følge deg. Gerd Brantenberg er en utmerket forfatter og jeg hadde stor glede av å lese henne for mange år tilbake. Likte spesielt gått bøkene fra St.Croix. Men hvor du vil hen med å blande inn Egalias døtre i denne debatten ja, det forstår ikke jeg. Litteraturhistorie er ikke mitt sterkeste kunnskapsfelt, men så vidt jeg vet kan vel denne boken sies å representere noe av den mest feministiske litteraturen som kom på 70-tallet. Ellers er vel Brantenberg mest kjent for å ha synliggjort homofili gjennom sine bøker. Tror jeg står på at det fortsatt er praktiske grunner til at en sjekk av alle mulige vordende foreldre hverken bør eller kan la seg gjennomføre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-561018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Undrer fælt Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg tror som deg, ComicK, at det ikke vil gjøre den store forskjellen i praksis. Det som jeg derimot synes vi absolutt burde bry oss med, er at vi som gruppe, nok en gang blir utsatt for noe som ligner sjikane og uthenging fra myndighetenes side. Vi betraktes ikke som fullverdige i forhold til det å kunne ha omsorg for barn. Myndighetene antar at vi ikke burde få barn, med mindre vi kan bevise at vi er "verdige" til det. Det synes jeg det er god grunn til å henge seg opp i. I FUB's vedtekter står det om foreningens formål: Foreningen har til formål: 1) Øke forståelsen i samfunnet, herunder de ansvarlige myndigheter, for det alvorlige og grunnleggende problem ufrivillig barnløshet er for de heterofile par det gjelder. 2) Arbeide aktivt for å bedre utrednings- og behandlingstilbudet til ufrivillig barnløse par ved bla. å gi informasjon til offentlige myndigheter og helsepersonell og ved å gi støtte til forskning 3) Gi aktuell informasjon til medlemmene. Ut fra foreningens formål, synes jeg det er helt nødvendig at FUB og alle vi andre engasjerer oss i denne saken også. Særlig fordi den glir inn i rekken av saker som diskriminerer oss som gruppe i forold til andre grupper i samfunnet. Den har ikke samme praktiske konsekvenser for oss som egenandelssaken og en del andre punkter i biotek.loven. Like fullt viser den hvilken manglende forståelse og aksept det er for vår situasjon hos styrende myndigheter. Har egentlig en forening lov til å skrive slike ting i vedtektene sine? Jeg ville trodd at dersom de f.eks hadde utelatt muslimer så hadde det vært brudd på loven. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-561047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Har egentlig en forening lov til å skrive slike ting i vedtektene sine? Jeg ville trodd at dersom de f.eks hadde utelatt muslimer så hadde det vært brudd på loven. Vedtektene ble endret på generalforsamlingen 15. mars der uttrykket "heterofile par" ble strøket slik at setningen nå lyder: 1) Øke forståelsen i samfunnet, herunder de ansvarlige myndigheter, for det alvorlige og grunnleggende problem ufrivillig barnløshet er for de det gjelder. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-561427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Takk for svar - selv om jeg ikke har fått svar... Har lest høringsuttalelsen deres tidligere og det var derfor jeg spurte. Enig i at det er litt ekstra med adopsjon, og visste ikke at det var bare giverlandene som krevde det, så den er grei. Men jeg synes fortsatt ikke det er noe å hisse seg opp over - selv om jeg ikke nødvendigvis ville prioritert ressurser til en slik vurdering dersom jeg bestemte over helseressursene. Og ja - av hensyn til barna burde alle blitt sjekket før de fikk barn, men det er vel ikke mulig å gjennomføre i et demokrati eller noe i nærheten av det. Det er helt greit at dere går imot, men jeg reagerer på at dette blir presentert som nok et angrep på ufrivillig barnløse på linje med full egenbetaling etc. For øvrig har jeg prøvd å melde meg inn i FUB både via skjema og ved mail uten å få noen respons. Har du noe tips? Vi har hatt litt back-log med å få sendt ut infopakker, men nå er vår administrasjonssekretær i full gang. Hvis du smører deg med litt tålmodighet, så dukker det nok noe opp! MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98965-hvordan-ble-det-med-forslaget-om-omsorgsvurdering/#findComment-561429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.