Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 26, har pcos og skal snart gjennom mitt første ivf-forsøk (sannsynligvis uttak på onsdag).

Jeg lurer på om noen av dere vet om det er noe spesielt man bør følge med på i en ev.graviditet? Er det andre blodprøver f.eks. som bør tas for å holde syndromet under kontroll under graviditeten?

Jeg har visst lest om noe sånt et sted tror jeg.

Er abortfaren større ved pcos?

Jeg bruker metformin og prolaktin, skal jeg fortsette med disse gjennom svangerskapet?

Jeg vet jeg er tidlig ute med å lure på sånt, men......

Mange spørsmål....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98968-oppf%C3%B8lging-av-pcos-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann Cizz!

Ser at vi ligger ca. likt nå! Vil bare ønske deg lykke til på egguthentingen onsdag (c:=

Jeg har også PCOS, men går ikke på metformin lengere. Magen tålte det ikke (men det var en bra slankekur da...). Jeg vet ingen ting om det du lurte på, men det hadde vært kjekt å fått vite det!

Jeg har også PCOS og er gravid med mitt andre barn. Jeg er med i et prosjekt på St. Olavs som skal undersøke om gravide med PCOS trenger nærmere oppfølging under svangerskapet. Det er nemlig sånn at det er en økt risiko for spontanabort, pluss at vi har en tendens til å få litt for små barn. Jeg får god oppfølging, flere UL (bl. a. med vekstkontroll) og halvparten av deltakerne får metformin. Resten får placebo. Vi får 1700 mg medisin pr. dag, og da tyder det jo på at det langt fra er skadelig med metformin under svangerskap. Legene mener at det derimot er gunstig.

Nå er ikke jeg noen tilhenger av selvmedisinering, så du bør ta det opp med legen din om du får fortsette med metformin. Uansett kan du være på den sikre siden og unngå de verste karbohydratbombene, og spise mye protein og grønnsaker. Men sørg for at du ikke går under 100 gram karbo pr. dag!

Ang. blodprøver så tar vi mellom 20 og 25 glass annenhver kontroll.... Det grusomste med hele prosjektet er at vi må gjennom glukosebelastning hele tre ganger for å sjekke om vi er i faresonen for å få svangerskapsdiabetes, men det er godt at noen passer på. Tar man metformin er jo sjansen minimal, og hvis man passer på kostholdet er det også liten risiko.

Jeg ønsker deg lykke til med forsøket, og det er bare å spørre hvis du lurer på noe!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...