Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 34 som lurer på om jeg har grunn til å være sjalu på min samboer (32) etter det som skjedde denne helga. Vi har bodd sammen i et halvt år.

Vi var på hver vår fest, men vi avtalte at vi skulle treffes ute på byen senere. Så vi gjorde. Hun var gått ut før meg, så jeg gikk dit hun sa hun var gått. Jeg skulle sende en sms når jeg gikk, men det glemte jeg.

Da jeg kom inn på dette utestedet så jeg at hun sto tett sammen med en annen mann. Hun hadde en arm rundt han, og han hadde en arm rundt henne. For meg virka det som om hun ga han et kyss på kinnet. (Hun sier hun bare snakket inn i øret på han. Men det var jo ikke noe høy musikk der, så..) Hun hadde ikke sett meg da, men hennes venninne som sto bak henne så meg, og da begynte hun å dra i jakka hennes. Min venninne så meg da etterhvert, og han gikk da unna like etterpå.

Det som jeg føler er problemet, er at denne mannen er en tidligere kjæreste av henne (ca. 2-3 år tilbake i tid). Han gjorde slutt på forholdet, og hun tok dette bruddet svært tungt.

Nå er imidlertid denne ekstypen blitt interessert i henne igjen. Dette har hun fortalt meg tidligere. (Det hadde hun kanskje ikke gjort hvis hun var interessert??)

Jeg hadde ikke reagert om det hadde vært en tilfeldig mann, men jeg kjenner en litt ekkel følelse i magen når det gjelder denne eksen.

Er jeg bare i overkant sjalu?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99115-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-sjalu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minnie my

Det er bare sundt å være litt sjalu:) Snakk med henne, da! Er dere glad i hverandre må dere kunne stole på hverandre. Hun må innrømme det for deg om hun har fått følelser igjen for denne andre mannen. Tror du at hun skjuler noe konfronter henne med det, men da må du være sikker så du ikke ødelegger noe!! Det er viktig å stole på hverandre. Jeg hadde også blitt litt sjalu.. Men det er lett å klemme folk når man har drukket litt.... Så? Snakk med henne i dag, så du slipper tenke på dette. Det er nok ingenting:)

Skjønar godt den ekle kjensla du har ut frå situasjonen.

Det er fullt mogleg at dette var uskuldig og ingenting å tenkja på, men du må snakke med henne for å få greie på kva dette var. Du må vel kanskje også ta omsyn til mengden alkohol som var med i bildet. Ein blir gjerne hakket meir klengete og laussluppen etter nokre pils enn ein er komfortabel med i edru tilstand.

Men cluet er altså: Snakk med henne og sei kva du føler.

Sjalu: Kanskje, kanskje ikke.

Jeg ville nok tenkt som deg, i og med det er en x og ikke en tilfeldig person. Jeg mener, det er jo ikke farlig å gi folk en klem heller, spørsmålet er heller hvordan det ble gjort.

Om han har følelser for henne, behøver ikke det å bety at hun føler det samme - kanskje hun bare ble smigret?

Vet ikke, vanskelig å si. Du må nesten snakke med henne om det selv. Jeg tror ikke vi andre kan ha fasitsvaret for deg.

Annonse

Jeg tror en slik scene kunne ha utspilt seg mellom mange ekser. Man treffes, man drikker og deler kanskje noen gamle minner. Ofte finnes det en rest av følelser - jeg vil iallfall alltid være glad i mine ekser. Det betyr ikke at det er noen grunn til å være sjalu. Hun er sammen med deg nå, og ønsker sikkert ikke eksen tilbake. Men vi har mange rom i hjertet vårt.

Det kjedelige var at du så dette, og derfor tillegger episoden større vekt enn den sannsynligvis hadde.

Når det er sagt, er det naturlig å føle sjalusi i en slik situasjon, og jeg skjønner deg godt. Vi skal ikke fornekte all sjalusi, og det skader ikke å ha klørne litt ute.

Forresten: Det er ikkje unaturleg at ein er nærare ein eks enn andre tilfeldige på byen. Det tyder ikkje at ein er tilbøyeleg til å vera utro mot sin noverande, eller i det heile tatt vera open for noko meir med eksen.

Eg er gode vener med og held kontakten med eit par av mine eks-sambuarar, og er på nokre måtar nær dei framleis i og med at vi har delt mykje gjennom mange år, men det kunne ikkje falle meg inn å prøve på nytt med nokon av dei, og enda mindre gje opp det eg har i dag!

Gjest usunt

Det er bare sundt å være litt sjalu:) Snakk med henne, da! Er dere glad i hverandre må dere kunne stole på hverandre. Hun må innrømme det for deg om hun har fått følelser igjen for denne andre mannen. Tror du at hun skjuler noe konfronter henne med det, men da må du være sikker så du ikke ødelegger noe!! Det er viktig å stole på hverandre. Jeg hadde også blitt litt sjalu.. Men det er lett å klemme folk når man har drukket litt.... Så? Snakk med henne i dag, så du slipper tenke på dette. Det er nok ingenting:)

I alle dager, sundt å være sjalu?? Det er det verste jeg har hørt!

Har dere snakket sammen? Hvordan gikk det?

Joda, vi har snakket sammen. Hun står fortsatt på sitt at de sto så tett i sammen fordi musikken var høy. Det er ikke jeg så sikker på, så der er vi ikke enige. Hun kommer heller ikke utenom at hennes venninne oppfattet situasjonen slik at jeg ikke burde se dette siden hun prøvde å få samboeren min unna.

Min reaksjon kan best forstås utfra det hun har fortalt om eksen tidligere. Om hvor bra det var på alle måter. Hun har i det hele vært veldig åpen, men jeg hadde ønska at hun hadde dratt noen hvite løgner eller ikke sagt noe som helst.

Vi har også hatt litt diskusjoner ang. vårt sexliv. Jeg synes det blir for sjelden (1-2 ganger i uka), mens hun synes det er passe. I begynnelsen var det mer enn nok for meg. Men etter at vi flytta sammen ble det straks mindre. Men den sexen vi har er bra.

Likevel, da jeg vet at hennes sex med eksen var meget god (noe som jeg synes hun kunne holdt kjeft om), at hennes følelser for han var sterke, og at han nå er interessert i henne igjen, da blir jeg litt sjalu når jeg ser henne sammen med eksen på den måten jeg gjorde.

Må innrømme at jeg av og til lurer på om hun bruker fornuften mer enn følelser i forholdet til meg. Jeg kan tilby henne mer økonomisk trygghet enn eksen, og jeg er ut fra det jeg vet en hun mer kan stole på. Hun har jo også brent seg skikkelig på han en gang.

Bør vel også nevne at hun har et barn fra før. Det er ikke med den omtalte eksen.

Annonse

Gjest minnie my

Joda, vi har snakket sammen. Hun står fortsatt på sitt at de sto så tett i sammen fordi musikken var høy. Det er ikke jeg så sikker på, så der er vi ikke enige. Hun kommer heller ikke utenom at hennes venninne oppfattet situasjonen slik at jeg ikke burde se dette siden hun prøvde å få samboeren min unna.

Min reaksjon kan best forstås utfra det hun har fortalt om eksen tidligere. Om hvor bra det var på alle måter. Hun har i det hele vært veldig åpen, men jeg hadde ønska at hun hadde dratt noen hvite løgner eller ikke sagt noe som helst.

Vi har også hatt litt diskusjoner ang. vårt sexliv. Jeg synes det blir for sjelden (1-2 ganger i uka), mens hun synes det er passe. I begynnelsen var det mer enn nok for meg. Men etter at vi flytta sammen ble det straks mindre. Men den sexen vi har er bra.

Likevel, da jeg vet at hennes sex med eksen var meget god (noe som jeg synes hun kunne holdt kjeft om), at hennes følelser for han var sterke, og at han nå er interessert i henne igjen, da blir jeg litt sjalu når jeg ser henne sammen med eksen på den måten jeg gjorde.

Må innrømme at jeg av og til lurer på om hun bruker fornuften mer enn følelser i forholdet til meg. Jeg kan tilby henne mer økonomisk trygghet enn eksen, og jeg er ut fra det jeg vet en hun mer kan stole på. Hun har jo også brent seg skikkelig på han en gang.

Bør vel også nevne at hun har et barn fra før. Det er ikke med den omtalte eksen.

Håper alt ordner seg for deg. Dere har da sex oftere en jeg og mannen min har det! (1-2 ganger i måneden. Men vi har en liten baby også, da.) Du må finne ut om hun er sammen med deg for de rette grunnene, eller om hun ser på deg som mer stabil og trygg enn han andre som du skrev. Hvordan er hun om dagene; kommer hun bort for å gi deg en klem og sier hun er glad i deg?

Håper alt ordner seg for deg. Dere har da sex oftere en jeg og mannen min har det! (1-2 ganger i måneden. Men vi har en liten baby også, da.) Du må finne ut om hun er sammen med deg for de rette grunnene, eller om hun ser på deg som mer stabil og trygg enn han andre som du skrev. Hvordan er hun om dagene; kommer hun bort for å gi deg en klem og sier hun er glad i deg?

Det er kanskje ikke bare sexen jeg savner, det mangler litt på nærhet føler jeg også. Men egentlig har det vært slik alltid. Vi går da arm i arm ute, og vi klemmer og kysser hverandre. Men det blir liksom ikke så veldig mye da.

Men av og til kommer hun krypende i armkroken min og forteller hvor glad hun er i meg. Og jeg tviler ikke på det, hun er glad i meg. Men elsker hun meg? Tenner hun på meg? Er ikke alltid sikker på det.

Ang. sex og hvor ofte dere har det: Hvordan var det før dere fikk småbarn, var det like sjelden da?

Gjest minnie my

Det er kanskje ikke bare sexen jeg savner, det mangler litt på nærhet føler jeg også. Men egentlig har det vært slik alltid. Vi går da arm i arm ute, og vi klemmer og kysser hverandre. Men det blir liksom ikke så veldig mye da.

Men av og til kommer hun krypende i armkroken min og forteller hvor glad hun er i meg. Og jeg tviler ikke på det, hun er glad i meg. Men elsker hun meg? Tenner hun på meg? Er ikke alltid sikker på det.

Ang. sex og hvor ofte dere har det: Hvordan var det før dere fikk småbarn, var det like sjelden da?

Vi hadde sex noen ganger i uka før, i alle fall. Men jeg ble gravid da vi kun hadde vært kjærester i noen måneder.. Og selv om jeg finner tid nå, så er mannen min sliten etter jobb og han må tidlig opp. Men ellers så klemmer vi mye, da!

Husk at det er viktig at man kan stole på hverandre i et forhold, og får den ene følelser for en annen så må man være ærlig å si noe til den andre så vedkommende ikke blir såret. Så dere får bare snakke mer sammen... Spør henne rett ut kanskje?

Jeg har også gitt mine ekser kyss på kinnet, danset, spilt kort, ledd etc. etc. uten at dette betyr at jeg vil ha dem tilbake eller er misfornøyd med kjæresten jeg har. Man kan være verdens beste venner selv om et forhold ikke varer, og det vennskapet må man få lov til å ta vare på.

At du kjenner at du er sjalu kan du gjøre noe med.... Flytt følelsene fra maage til hode neste gang, gå bort til vedkommende, riv i en drink, ros noe han har på seg eller vis interesse for noe han gjør/kan, også vil denne personen synes du er en "grepa" kar. Mulig at du finner ut at han er det samme. Så kan dere skravle mens dama di/eksen hans, står og føler seg utenfor. Morsomt og VELDIG effektivt!! Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...