Gjest adoptivforelder Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Du skriver i et innlegg lengre ned: I tillegg kan jeg jo nevne at en stor del av årsaken til at adopsjonsforeldre går gjennom en såpass omfattende omsorgsvurdering er etter krav fra giverlandene. Det er ikke noe våre myndigheter krever. Det er også litt annerledes å være adoptivforeldre (med litt andre utfordringer) enn det er til å være foreldre for et eget, biologisk barn. Informasjonen du gir om at det ikke er de norske myndighetene som stiller krav til adoptivforeldre er feil. Jeg tillater meg å vise til hva BUFA, Barne-, ungdoms- og familieforvaltningen selv skriver: http://bufa.no/index.php?shw=INNENLANDS De vanligste formene for innenlandsadopsjon er stebarnsadopsjon, fosterbarnsadopsjon og adopsjoner der barnets foreldre ber om myndighetenes bistand til å adoptere bort barnet – såkalt samtykkeadopsjon. Innenlandsadopsjon innebærer i hovedsak at saken behandles og avgjøres utelukkende av norske myndigheter og etter norsk rett, og adopsjonen gjennomføres i Norge etter norsk rett. Det er BUFA som behandler og avgjør alle søknader om innenlandsadopsjon, og Barne- og familiedepartementet er klageinstans. Ut over stebarnadopsjon, fosterbarnadopsjon og samtykkeadopsjon, kan adopsjon også søkes under andre omstendigheter der det er en tilnytning mellom søker(ne) og den som søkes adoptert. Dette gjelder for eksempel der søker(ne) har foreldreansvaret for barnet etter reglene i barneloven. Hva sier loven? Felles for alle innenlandsadopsjoner, uavhengig av hvilket grunnlag søknaden bygger på og hvilken tilknytning det er mellom søker(ne) og den som søkes adoptert, er at søknaden blir gjenstand for en konkret vurdering av om adopsjonen kan antas å bli ”til gagn for barnet” slik adopsjonsloven § 2 tilsier. Ifølge adopsjonsloven § 2 kreves videre at den som søker om å adoptere, enten ønsker å oppfostre barnet eller har oppfostret det, eller at det foreligger annen særlig grunn til adopsjon. Alternativet ”ønsker å oppfostre” vil være aktuelt der barnet er lite og foreldrene har samtykket i at barnet adopteres. I de fleste andre tilfeller vil søker(ne) måtte dokumentere at det foreligger oppfostring, det vil si at vedkommende har levd sammen med og fungert som barnets forelder over tid. Alternativet ”særlig grunn” benyttes sjelden, og det skal mye til for å oppfylle dette vilkåret. Krav til søkere Som utgangspunkt må søker(ne) også fylle tilsvarende krav som ifølge departementets retningslinjer gjelder ved søknad om adopsjon av barn fra utlandet (Barne- og familiedepartements Rundskriv, september 1998, om utenlandsadopsjon med retningslinjer for undersøkelse og godkjenning av adoptivhjem). Etter omstendighetene vil imidlertid tilknytning mellom søker(ne) og barnet, eller ”oppfostring”, kunne oppveie slik at det lempes på kravene, for eksempel i forhold til alder og helse. Selv om dette er tilfelle, må imidlertid søker(ne) alltid dokumentere forhold som alder, helse og vandel. Dette gjelder uavhengig av tilknytning til barnet og om den som søkes adoptert er voksen. Bakgrunnen for dette er blant annet at en i ettertid ikke skal kunne stille spørsmål ved om søker var i stand til å forstå sin handling eller om de øvrige parter var tilstrekkelig informert før de gav sitt samtykke til adopsjonen. Eksempelvis bør voksne som søkes adoptert og foreldre til barn som stebarnadopteres kjenne til forhold ved søker som kan ha betydning for deres samtykke, som for eksempel vedkommendes helse og vandel. Utenlandsk opprinnelse Både søker(ne) og barnet som søkes adoptert kan ha utenlandsk opprinnelse. Det kan ikke tas for gitt at en adopsjon gjennomført i Norge etter norsk rett automatisk vil gjelde også i barnets opprinnelsesland. Dersom den som søkes adoptert er under 18 år og har sterk tilknytning til et annet land (som regel barnets opprinnelsesland), må det vurderes om tilknytningen er så sterk at det vil føre til betydelig ulempe for barnet om adopsjonen ikke blir gjeldende også i dette landet. Dersom dette er tilfelle, vil BUFA undersøke nærmere om en norsk adopsjon i tilfelle også vil gjelde i opprinnelseslandet, og det kan da tenkes at en tar hensyn til eventuelle krav dette landets myndigheter vil stille for at adopsjonen også skal gjelde der 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99163-til-sidsel-i-fub/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 OK, jeg tok feil på akkurat det punktet, og det beklager jeg. Men jeg står for at adoptivforeldre har noen andre utfordringer og krav til seg enn de som får biologiske egenfødte barn, og at dette er en av årsakene til at man har en psykososial omsorgsvurdering. Med mindre man innfører denne type vurdering for ALLE, og da mener jeg absolutt ALLE som skal ha barn, da mener jeg at det blir feil å innføre det for par som skal ha assistert befruktning. Det er dette man må sammenlikne med. Videre man må slutte å sette adopsjon opp mot assistert befruktning. Det er IKKE motsetninger, men flotte måter å få sine ønskebarn på begge deler. DET kan vil vel være enig om. PS. Mesteparten av ditt innlegg var om innenlandsadopsjon. Jeg uttalte meg om utenlandsadopsjon, som er den formen som benyttes mest av de som er ufrivillig barnløse, med mindre jeg tar helt feil her også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99163-til-sidsel-i-fub/#findComment-561423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løvemamma Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 OK, jeg tok feil på akkurat det punktet, og det beklager jeg. Men jeg står for at adoptivforeldre har noen andre utfordringer og krav til seg enn de som får biologiske egenfødte barn, og at dette er en av årsakene til at man har en psykososial omsorgsvurdering. Med mindre man innfører denne type vurdering for ALLE, og da mener jeg absolutt ALLE som skal ha barn, da mener jeg at det blir feil å innføre det for par som skal ha assistert befruktning. Det er dette man må sammenlikne med. Videre man må slutte å sette adopsjon opp mot assistert befruktning. Det er IKKE motsetninger, men flotte måter å få sine ønskebarn på begge deler. DET kan vil vel være enig om. PS. Mesteparten av ditt innlegg var om innenlandsadopsjon. Jeg uttalte meg om utenlandsadopsjon, som er den formen som benyttes mest av de som er ufrivillig barnløse, med mindre jeg tar helt feil her også... Jeg vil tro at adoptivforeder sin hensikt med å fokusere mest på innenlandsadopsjon var å poengtere at det ikke bare er de ulike giverlandene som krever utrednniger og godkjennelser, også våre egne myndigheter krever dette når det er snakk om _både_ utenlandsadopsjon, innenlandsadopsjon og fosterbarn. Hva ufb`ere vanligvis benytter seg mest av her ikke så mye med saken å gjøre, norsk lov krever godkjenning en eller annen form uansett løsning. Og jeg synes du ser "fanden på veggen" dersom du mener at "adoptivforelder" med dette innlegget er med på å sette adopsjon opp _mot_ IVF. Når du uttaler deg som "Sidsel i FUB" er du en offentlig person som uttaler deg offentlig og driver lobbyvirksomhet hos ulike maktmennesker, da må du vel heller være glad for å få saklig info som du kan bruke videre for å argumentere på en troverdig måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99163-til-sidsel-i-fub/#findComment-561691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg vil tro at adoptivforeder sin hensikt med å fokusere mest på innenlandsadopsjon var å poengtere at det ikke bare er de ulike giverlandene som krever utrednniger og godkjennelser, også våre egne myndigheter krever dette når det er snakk om _både_ utenlandsadopsjon, innenlandsadopsjon og fosterbarn. Hva ufb`ere vanligvis benytter seg mest av her ikke så mye med saken å gjøre, norsk lov krever godkjenning en eller annen form uansett løsning. Og jeg synes du ser "fanden på veggen" dersom du mener at "adoptivforelder" med dette innlegget er med på å sette adopsjon opp _mot_ IVF. Når du uttaler deg som "Sidsel i FUB" er du en offentlig person som uttaler deg offentlig og driver lobbyvirksomhet hos ulike maktmennesker, da må du vel heller være glad for å få saklig info som du kan bruke videre for å argumentere på en troverdig måte? For all del! Det jeg mener er at mange argumenterer med at vordende IVF foreldre skal finne seg i psykososial omsorgsvurdering fordi de som adopterer (fra inn- og utland) må gjennom en slik vurdering. Jeg mener det er mer naturlig å sammenlikne vordende IVF-foreldre med andre som får egenfødte barn, fordi dette er mer sammenliknbart. Det handler om å sammenlikne epler med epler og ikke epler med bananer, for å bruke et litt slitt uttrykk. Jeg mener helt klart at jeg har hørt at hovedårsaken til den vurderingen adoptivforeldre må gjennom er etter krav fra giverland. Hvis "giverlandet" er Norge (altså innenlandsadopsjon) så er det klart at Norge også har slike krav som skissert av Adoptivforelder. Men bruker da de regler og forskrifter som er laget av BUFA og Barne- og Familiedepartementet som en "mal" fordi den også tilfredsstiller kravene fra de land som gir sine barn til norske foreldre. Jeg uttaler meg altså på en generell basis når jeg sier at vi må la være å sette adopsjon opp mot IVF som motsetninger. Vi ser jo igjen og igjen eksempler på at diskusjonen dukker opp her på dette forumet (men merkelig nok ikke på adopsjonsforum eller de andre fora'ene som finnes for ufrivillig barnløse) og at vi i FUB stadig blir kritisert for at vi ikke gjør nok for de som ønsker å adoptere. Jeg ønsker derfor IGJEN å understreke at vi i FUB anser adopsjon og prøverør som likestilte, flotte måter å få sine ønskebarn på. FUB er også en forening for de som adopterer, noe vi slår fast i vår misjon. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99163-til-sidsel-i-fub/#findComment-561765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 For all del! Det jeg mener er at mange argumenterer med at vordende IVF foreldre skal finne seg i psykososial omsorgsvurdering fordi de som adopterer (fra inn- og utland) må gjennom en slik vurdering. Jeg mener det er mer naturlig å sammenlikne vordende IVF-foreldre med andre som får egenfødte barn, fordi dette er mer sammenliknbart. Det handler om å sammenlikne epler med epler og ikke epler med bananer, for å bruke et litt slitt uttrykk. Jeg mener helt klart at jeg har hørt at hovedårsaken til den vurderingen adoptivforeldre må gjennom er etter krav fra giverland. Hvis "giverlandet" er Norge (altså innenlandsadopsjon) så er det klart at Norge også har slike krav som skissert av Adoptivforelder. Men bruker da de regler og forskrifter som er laget av BUFA og Barne- og Familiedepartementet som en "mal" fordi den også tilfredsstiller kravene fra de land som gir sine barn til norske foreldre. Jeg uttaler meg altså på en generell basis når jeg sier at vi må la være å sette adopsjon opp mot IVF som motsetninger. Vi ser jo igjen og igjen eksempler på at diskusjonen dukker opp her på dette forumet (men merkelig nok ikke på adopsjonsforum eller de andre fora'ene som finnes for ufrivillig barnløse) og at vi i FUB stadig blir kritisert for at vi ikke gjør nok for de som ønsker å adoptere. Jeg ønsker derfor IGJEN å understreke at vi i FUB anser adopsjon og prøverør som likestilte, flotte måter å få sine ønskebarn på. FUB er også en forening for de som adopterer, noe vi slår fast i vår misjon. Med vennlig hilsen Har tenkt masse på dette de siste par dagene og jeg har et lite poeng til. (Det er det gode med slike diskusjonsforum, det gjør på en måte ingenting om du ikke kommer på alle poengene med en gang... ) Det finnes eksempler på at par blir godkjent som adoptivforeldre etter norske regler, men som blir underkjent av landet de ønsker å adoptere fra. For eksempel så er det i dag mulig for et homofilt par å bli godkjent som adoptivforeldre etter gjeldende norske regler. Men det er ikke gitt at kinesiske og columbianske myndigheter godkjenner dette. Det betyr at man må forholde seg til giverlandenes regler også, når man skal adoptere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99163-til-sidsel-i-fub/#findComment-563470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptivforelder Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Har tenkt masse på dette de siste par dagene og jeg har et lite poeng til. (Det er det gode med slike diskusjonsforum, det gjør på en måte ingenting om du ikke kommer på alle poengene med en gang... ) Det finnes eksempler på at par blir godkjent som adoptivforeldre etter norske regler, men som blir underkjent av landet de ønsker å adoptere fra. For eksempel så er det i dag mulig for et homofilt par å bli godkjent som adoptivforeldre etter gjeldende norske regler. Men det er ikke gitt at kinesiske og columbianske myndigheter godkjenner dette. Det betyr at man må forholde seg til giverlandenes regler også, når man skal adoptere. Som du skrev i ditt innlegg: ...nevne at en stor del av årsaken til at adopsjonsforeldre går gjennom en såpass omfattende omsorgsvurdering er etter krav fra giverlandene. Det er ikke noe våre myndigheter krever.... Jeg ønsket kun å belyse at det var feilinformasjon at det 'ikke var noe norske myndigheter krever'. Du skriver videre i ditt tillegg 'Det finnes eksempler på at par blir godkjent som adoptivforeldre etter norske regler, men som blir underkjent av landet de ønsker å adoptere fra. Man får ikke 'forhåndsgodkjenning' for adopsjon fra til eksempel Kina dersom man er homofil. Før man kan søke om å få forhåndsgodkjenning for adopsjon fra BUFA i Norge, må man først ha en bekreftelse fra en adopsjonsforening på at de påtar seg å formidle barn fra et spesifikt land. Ingen adopsjonsforening gir denne bekreftelsen når du på deres søknads-skjema opplyser om at du er homofil. Da sier det seg selv at man blir ikke først forhåndsgodkjent som adoptivforeldre etter norske regler, men deretter underkjent av landet man ønsker å adoptere fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99163-til-sidsel-i-fub/#findComment-563481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.