Gå til innhold

Hvorfor slutte på p-piller 6 uker før en oprasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er pga. økt risiko for blodpropp og andre komplikasjoner.

"Dersom du trenger operasjon, har hatt et brudd eller blir sengeliggende, må du informere legen om at du bruker p-piller, da disse kanskje må seponeres eller du må starte behandling for å hindre blodpropp."

http://www.legemiddelverket.no/nyheter/p-pillertilkvinner2001-09-28.htm

Men ring sykehuset og snakk med de, det kan godt være at det går greit selv om det bare er 5 uker og ikke 6 uker.

Tror det er pga. økt risiko for blodpropp og andre komplikasjoner.

"Dersom du trenger operasjon, har hatt et brudd eller blir sengeliggende, må du informere legen om at du bruker p-piller, da disse kanskje må seponeres eller du må starte behandling for å hindre blodpropp."

http://www.legemiddelverket.no/nyheter/p-pillertilkvinner2001-09-28.htm

Men ring sykehuset og snakk med de, det kan godt være at det går greit selv om det bare er 5 uker og ikke 6 uker.

Har ikke hørt om at en må slutte med p-piller i forveien av en operasjon.

Har hatt operasjon uten å slutte på p-pillen. Tok pillen akkurat før jeg ble kjørt ned til operasjonen. Tror du må kontakte den avdelingen du skal opereres ved og høre. De må da vite svaret.

Gjest nursia- sykepleierstudent

Har ikke hørt om at en må slutte med p-piller i forveien av en operasjon.

Har hatt operasjon uten å slutte på p-pillen. Tok pillen akkurat før jeg ble kjørt ned til operasjonen. Tror du må kontakte den avdelingen du skal opereres ved og høre. De må da vite svaret.

P-piller i seg selv medfører en økt risiko for blodpropp. Det er større sjanse for at en blodpropp oppstår når man er sengeliggende i lang tid, men også ved å ligge stille i mange timer på operasjonsbordet. Siden p- piller medfører en økt risiko for blodpropp bør du altså slutte med dem, selv om operasjonen ikke er så stor. Jeg måtte slutte med p-pillene selv om jeg bare skulle inn til et poliklinisk inngrep. Du bør slutte med dem, og du er nok ganske safe selv om det bare er fem uker til operasjonen.

P-piller i seg selv medfører en økt risiko for blodpropp. Det er større sjanse for at en blodpropp oppstår når man er sengeliggende i lang tid, men også ved å ligge stille i mange timer på operasjonsbordet. Siden p- piller medfører en økt risiko for blodpropp bør du altså slutte med dem, selv om operasjonen ikke er så stor. Jeg måtte slutte med p-pillene selv om jeg bare skulle inn til et poliklinisk inngrep. Du bør slutte med dem, og du er nok ganske safe selv om det bare er fem uker til operasjonen.

jeg sluttet ikke med p-piller før min operasjon. Har heller ikke fått noen komplikasjoner etter dette heller.

Gjest nursia- sykepleierstudent

jeg sluttet ikke med p-piller før min operasjon. Har heller ikke fått noen komplikasjoner etter dette heller.

Nei, de aller fleste får jo ikke komplikasjoner. Men hvis man skal være så uheldig å få det, så er blodpropp faktisk en livstruende komplikasjon. Kanskje liten vits å ta sjansen på det. Men dersom det er en meget kort operasjon hvor man kan stå opp av sengen med en gang, er det nok ikke så farlig!

Annonse

Det er fordi både p-piller og operasjon medfører økt risiko for blodpropp, så for sikkerhets skyld er det best å ha et opphold på noen uker før og etter. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle opereres kun en uke før, så da sluttet jeg med pillen på dagen. Jeg fikk lov til å opereres alikevel, men gav beskjed til legene om dette. Men folk kommer også ut for ulykker som gjør at de trenger operasjon, og da rekker de IKKE å slutte 6 uker før, men de lar ikke være å operere for det..... Det er bare en ekstra sikkerhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...