Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et sporsmal angaaende uregelmessige blodninger. Jeg er 22 aar gammel jente, normal vekt og hoyde. Jeg har aldri hatt regelmessig menstrasjon, det har ikke vart uvanlig at det kan gaa 2-3 maaneder mellom blodningene. Men naa er det gatt nesten 6 maaneder og noe maa vare galt. For menstruasjonen ble borte hadde jeg regelmessig menstruasjon hver maaned i ca 4 maaneder, med delvis sterke smerter. En natt vaaknet jeg med store smerter i nedre mageregion, jeg trodde det var blindtarmen, men smertene gikk vekk etter et par timer(dette var for ca 7 mnd siden.)Saa har jeg naa og da kjent ubehag i underlivet noen ganger har smertene vart veldig sterke og plagsomme, press mot eggstokkene. Jeg tok kontakt med legen min paa senhosten, hun foretok ingen gynekologundersokelse, men fastslo at smertene antageligvis skyldtes en stresset tykktarm, jeg fikk beskjed om aa vare forsiktig med kostholdet, og at det ikke var noe aa bekymre seg over at mensen hadde uteblitt, dette var helt normaltfor jenter i min alder. Jeg slo meg til ro med dette, og smertene i underlivet avtok paa sikt. Helt til for en maaneds siden da kjente jeg dette presset igjen, og jeg hadde planer om aa oppsoke en lege, men smerten ble borte etter noen dager, og jeg har ikke kjent noe paa ca en maaned naa, men menstrasjonen uteblir, saa jeg begynner aa bli urolig. Jeg er ikke gravid, kroppsvekten er den samme.Jeg er noy paa kostholdet. Jeg er ogsaa paa en lengre reise i utlandet (Australia) har vart her i en maaned, og det er derfor ikke saa lett for meg aa komme meg til lege, jeg er ikke tilbake i Norge for i august. Jeg har selv tenkt tanken paa at det kan vare en cyste eller kanskje forandringer i eggstokkene. Jeg begynner aa bli bekymret og lurer paa hva jeg bor gjore???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99383-uteblitt-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Umiddelbart kan jeg ikke se sammenhang mellom uteblitt menstruasjon og de smerter du beskriver. Det er meget vanlig at mensen kan bli borte ved utenlandsopphold, men dine menstruasjoner ble sjeldne foer den tid. Jeg synes du skal faa det sjekket naar du er tilbake med en hormonundersoekelse og evt. ultralyd av eggstokkene. Tilstanden PCOS er vanlig aarsak til at mensen kan utebli eller bli sjelden. Se i helseleksikon (man kan vaere slank og likevel ha PCOS). Med hensyn til smertene boer du ha en skikkelig undersoekelse med gyn.us. Hvis din lege ikke vil utfoere det, boer du evt soeke deg til en gynekolog. Det er billigst om du har henvisning. Endometriose kan gi smerter som kommer og gaar (se i helseleksikon. Hvis du har en reiseforsikring er det mulig at du kan faa undersoekelse foer du er tilbake, men umiddelbart lyder det ikke til at det er saa alvorlig at du absolutt trenger utredning foer du er tilbake. Soek lege hvis du plutselig faar forverrelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99383-uteblitt-menstruasjon/#findComment-564916
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...