Gjest Cristina Skrevet 17. november 2000 Del Skrevet 17. november 2000 Hei! Jeg har i flere år vært plaget av daglig hodepine, den sitter på hver side av tinningen, og ofte samtidig med "hodepine" i nakken, dette medfører at min arbeidsdag blir veldig slitsom, jeg legger meg ofte med hodepine på kvelden og våkner med den samme hodepinen neste morgen. jeg har vært i kontakt med min lege om dette, men det svaret jeg fikk var at "men du klarer å leve med det", og det er jo ganske mye man kan klare å leve med... jeg tar veldig mange smertestillende tabeletter grunnet dette, men ikke noen som er reseptbelagte, er det ikke noen mulighet til å kunne fått en type tabelett som en kanskje kunen tatt to av om dagen, i steden for å ta 8 andre for å kunne klare å holde igjennom hele dagen, jeg har hatt dette i bortimot 15 år. Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9974-langvarig-hodepine-og-smertestillende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cristina Skrevet 17. november 2000 Del Skrevet 17. november 2000 Hei! Jeg har i flere år vært plaget av daglig hodepine, den sitter på hver side av tinningen, og ofte samtidig med "hodepine" i nakken, dette medfører at min arbeidsdag blir veldig slitsom, jeg legger meg ofte med hodepine på kvelden og våkner med den samme hodepinen neste morgen. jeg har vært i kontakt med min lege om dette, men det svaret jeg fikk var at "men du klarer å leve med det", og det er jo ganske mye man kan klare å leve med... jeg tar veldig mange smertestillende tabeletter grunnet dette, men ikke noen som er reseptbelagte, er det ikke noen mulighet til å kunne fått en type tabelett som en kanskje kunen tatt to av om dagen, i steden for å ta 8 andre for å kunne klare å holde igjennom hele dagen, jeg har hatt dette i bortimot 15 år. Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9974-langvarig-hodepine-og-smertestillende/#findComment-52594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest edrik Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Hei Cristina! Jeg har det samme problemet som deg, og forstår deg godt! Det første du må få bragt på det rene er om hodepinen er medikamentindusert, det vil si at medisisnen du tar rett og slett opprettholder smerten. For å få et inntrykk av om det er en sammenheng her bør du holde deg helt unna smertestillende midler i 2-3 måneder (skrekk og gru....?) Uansett bør du ikke fortsette med å "behandle" deg selv (Hvis du tar Paracet, så er de i utganspunktet reseptbelagt). Du bør absolutt prøve å ha gjevnlig kontakt med en fast lege. Kanskje kan du sammen med legen finne lindring som i lengden er mer effektiv, og lite skadelig. Ifølge det forbruket av med. du antyder virker det på meg som disse med. allerede begynner å få redusert effekt. Å gradvis øke dosen eller hyppigheten av inntak kan være en risikabel strategi. Jeg mener at du ikke uten videre skal godta slike "du får bare leve med det" uttalelser. Mange leger skyr sånne som oss fordi de er redd for å bli "langere". En kreftpasient som nektes lindring kommer i avisen....en som har kronisk hodepine og opplever det samme kan ikke regne med noe avisoppslag. Dette vet selvfølgelig legen og derfor er det lettere å bare sende pasienten ut igjen med beskjed om at "du dør ikke av det..." Jeg mener legen bør konfronteres med hva DU FAKTISK GJØR med hodepinen din, og forsøke og komme opp med et bedre forslag. Men dette ER VANSKELIG! også for legen. Har du forresten noen ide om hodepinen kan ha et arvelig aspekt? (Foreldre, eller bestefoelder?) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9974-langvarig-hodepine-og-smertestillende/#findComment-46146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest edrik Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Hei Cristina! Jeg har det samme problemet som deg, og forstår deg godt! Det første du må få bragt på det rene er om hodepinen er medikamentindusert, det vil si at medisisnen du tar rett og slett opprettholder smerten. For å få et inntrykk av om det er en sammenheng her bør du holde deg helt unna smertestillende midler i 2-3 måneder (skrekk og gru....?) Uansett bør du ikke fortsette med å "behandle" deg selv (Hvis du tar Paracet, så er de i utganspunktet reseptbelagt). Du bør absolutt prøve å ha gjevnlig kontakt med en fast lege. Kanskje kan du sammen med legen finne lindring som i lengden er mer effektiv, og lite skadelig. Ifølge det forbruket av med. du antyder virker det på meg som disse med. allerede begynner å få redusert effekt. Å gradvis øke dosen eller hyppigheten av inntak kan være en risikabel strategi. Jeg mener at du ikke uten videre skal godta slike "du får bare leve med det" uttalelser. Mange leger skyr sånne som oss fordi de er redd for å bli "langere". En kreftpasient som nektes lindring kommer i avisen....en som har kronisk hodepine og opplever det samme kan ikke regne med noe avisoppslag. Dette vet selvfølgelig legen og derfor er det lettere å bare sende pasienten ut igjen med beskjed om at "du dør ikke av det..." Jeg mener legen bør konfronteres med hva DU FAKTISK GJØR med hodepinen din, og forsøke og komme opp med et bedre forslag. Men dette ER VANSKELIG! også for legen. Har du forresten noen ide om hodepinen kan ha et arvelig aspekt? (Foreldre, eller bestefoelder?) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9974-langvarig-hodepine-og-smertestillende/#findComment-53022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Kjære Cristina ! Det er ca 4% av befolkningen som har "kronisk daglig hodepine". De fleste av disse har kronisk spenningshodepine, men veldig mange har en komponent av legemiddelindusert hodepine. Det vil si at hodepinen opprettholdes som en slags abstinenstilstand av at man daglig tar smertestillende tabletter. Når man gjør det, setter man hjernens egne smertemestrende mekanismer (bl.a. hjernens "eget morfin" (endorfiner og andre stoffer) ut av spill. Den beste løsningen i disse tilfeller er å stålsette seg og ikke ta smertestillende i det hele tatt i en periode på minst en måned, deretter vil de fleste da merke at hodepinen spontant kommer sjeldnere. For å kunne klare det, må man gjerne ha hjelp av sin lege med forebyggende medisiner og forøvrig støttende behandling, men ikke smertestillende ! Jeg tror altså legen bare gjør deg en bjørnetjeneste dersom han skriver ut sterkere smertestillende tabletter enn det du nå bruker. Jeg ser at Edrik har gitt deg et svar langs de samme prinsipielle linjer og støtter i hovedsak det svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9974-langvarig-hodepine-og-smertestillende/#findComment-46196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Kjære Cristina ! Det er ca 4% av befolkningen som har "kronisk daglig hodepine". De fleste av disse har kronisk spenningshodepine, men veldig mange har en komponent av legemiddelindusert hodepine. Det vil si at hodepinen opprettholdes som en slags abstinenstilstand av at man daglig tar smertestillende tabletter. Når man gjør det, setter man hjernens egne smertemestrende mekanismer (bl.a. hjernens "eget morfin" (endorfiner og andre stoffer) ut av spill. Den beste løsningen i disse tilfeller er å stålsette seg og ikke ta smertestillende i det hele tatt i en periode på minst en måned, deretter vil de fleste da merke at hodepinen spontant kommer sjeldnere. For å kunne klare det, må man gjerne ha hjelp av sin lege med forebyggende medisiner og forøvrig støttende behandling, men ikke smertestillende ! Jeg tror altså legen bare gjør deg en bjørnetjeneste dersom han skriver ut sterkere smertestillende tabletter enn det du nå bruker. Jeg ser at Edrik har gitt deg et svar langs de samme prinsipielle linjer og støtter i hovedsak det svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9974-langvarig-hodepine-og-smertestillende/#findComment-53072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.