Gå til innhold

Smertefull klump innenfor klitoris

Anbefalte innlegg

Gjest vil være anonym

Jeg er 25 år, frisk, bruker ingen medikamenter eller p-piller (blir deprimert av det, bruker kondom), og er i fast (og trofast) forhold på 6. året.

For 4. gang har jeg nå fått en svært øm, fast klump innenfor klitoris. Hvis jeg tar grep om "festet" til klitoris, sitter den der helt inntil benet, foreløpig litt mindre enn en drue.

Første gang var jeg 17 år og gikk til lege. Fikk beskjed om at den ville sprekke av seg selv, noe den også gjorde. Det var altså en pussfylt byll av noe slag.

Andre gang var jeg 23 år, og tenkte at det ville vel gå over denne gangen også. Men den ble bare større og vondere. Klarte til slutt nesten ikke å gå, og kulen bulte ut mellom kjønnsleppene, stor som en plomme. Gikk til almenlege, som snittet den opp og spylte. Det kom ut store mengder illeluktende puss. Satt i medisinsk grønnsåpe-bad 3 ganger daglig i 3 dager etterpå.

Tredje gang var bare et halvt år etter. Siden det gjorde så vannvittig vondt å snitte kulen (bedøvelsessprøyte rett inn ved siden av klitoris er ikke godt!) fikk jeg nesten sammenbrudd ved tanken på å få utført behandlingen på ny. Derfor satte jeg meg selv på en antibiotika kur (vi har alltid Apocillin liggende, da samboeren har en hjerteklaff-feil) i 10 dager, og den forsvant.

Nå, omtrent et år etter, har det nok en gang dukket opp en kul, og jeg går igjen på ab. Det hjelper denne gangen også, men jeg har fått sopp i skjeden.

Jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan ta ab hver gang, hvis jeg skal få en eller flere slike kuler i året. -Problemet er bare at jeg ikke kan se for meg noen annen mulig behandling på dette stadiet, altså så lenge kulen "bare" er av druestørrelse. Den sitter dypt og kan ikke sees, bare kjennes. Men om jeg skal la den vokse til den evt sprekker eller til den kan snittes opp, vil jeg ha store smerter i mellomtiden.

Jeg skjønner ikke hva det kommer av, men det er visst bakteriellt da, siden den kan tas av ab. Hva slags bakterier kan det være snakk om? De må jo være kroppsegne siden det ikke finnes noen innførselsgang for eksterne bakterier. En talgklump vil vel ikke være full av bakterier og puss? Jeg har normalt god hygiene, og vi dusjer nesten alltid før og/eller etter sex.

Har lest om bartholinitt, men denne kulen er altså ikke i nærheten av skjedeåpningen.

Jeg har planer om å gå til gynekolog ganske snart, men håper likevel du kan gi meg dine tanker om hva dette kan være. Almenlegene jeg har vært hos, kan ikke svare.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99936-smertefull-klump-innenfor-klitoris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan vaere det man betegner en 'fistel', en slags blindgang under huden. Den boer spaltes/aapnes saa den ikke blir tett og kan samle opp doedt vev som danner puss og betennelsesreaskjon. Be din lege om henvisning til en gynekologisk poliklinikk da et evt inngrep maa gjoeres i full bedoevelse. Hvis det kan vaere en fistel, vil man sproyte inn et fargestoff for aa finne gangen saa man kan aapne den.Jeg kan ikke si med sikkerhet at det er det som foreligger hos deg, men utfra din beskrivelse kan det vaere en mulighet.

vennliog hilsen Mette Haase Moen

Gjest vil være anonym

Det kan vaere det man betegner en 'fistel', en slags blindgang under huden. Den boer spaltes/aapnes saa den ikke blir tett og kan samle opp doedt vev som danner puss og betennelsesreaskjon. Be din lege om henvisning til en gynekologisk poliklinikk da et evt inngrep maa gjoeres i full bedoevelse. Hvis det kan vaere en fistel, vil man sproyte inn et fargestoff for aa finne gangen saa man kan aapne den.Jeg kan ikke si med sikkerhet at det er det som foreligger hos deg, men utfra din beskrivelse kan det vaere en mulighet.

vennliog hilsen Mette Haase Moen

Hei, håper du kan svare litt til.. Nå har jeg jo gått på ab slik at kulen er borte. Kan jeg likevel få behandling slik at det kanskje ikke kommer en ny, eller må jeg vente til evt. neste gang jeg får en kul?

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre kommer dine tilleggsspoersmaal ikke i rubrikken hvor jeg svarer. Det er tilfeldig at jeg fikk sett dem. En fistel som jeg snakker om vil utgaa fra et omraade med haar, saa den mulighet faller nok bort. Hvis det er akkurat paa samme sted den dukker opp, kan man tenke seg at det er et eller annet unormalt som gir grobunn for bakterier. Det vil vaere lurt med undersoekelse i en akutt situasjon, uten betennelse kan det vaere vanskelig aa finne noe, men faa en gynekolog til aa vurdere det. Umiddelbart har jeg ikke andre forslag til hva det kan vaere. Bartholinitt er det ikke

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...