Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 28 år som har en datter på 3 år. Har prøvd i 2 1/2 år å bli gravid på ny uten å lykkes med samme partner. Vi er nå blitt utredet. Alt tyder på at jeg har normal eggløsning, sedprøven var normal, og lapraskopi med blåfarge ga heller ingen funn. Diagnose: Uforklarelig barnløshet.

Skal nå, på tross av regelmessig mens og påvist eggløsning, begynne med pergotime. Først 1 mnd. m. 50 mg, så 2 mnd. med 100 mg. (Med en mnd. pause i mellom) Kan du forklare meg litt om hvorfor man velger å gi pergotime til noen selv om alt trolig er OK med eggløsning?

Vi har bestemt oss for ivf-forsøk om dette ikke lykkes. Er nå henvist. Mange synes det er rart at vi skal dette, siden vi allerede har et barn. Men samtidig går årene og sjansen for å få et barn reduseres. Minn mann er 8 år eldre enn meg og vil ikke ha barn etter at han blir 40 år. Vi synes heller ikke at det er noen fordel at det blir alt for stor aldersforskjell på barna våre.

Synes du det er overilet å allerede om et halvt år forsøke ivf??? Trenger litt støtte på at det vi gjør er riktig...

Hva tenker du om sjansene våre for å lykkes med ivf? Finnes det noen statistikk på hvor mange som fra tidligere har fått barn uten hjelp som lykkes? Har vi bedre odds enn andre førstegangsprøvere. Gi meg litt godt mot, da :)

Jeg er ovolaktovegetarianer, ble dette etter siste fødsel. Jeg vet at kostholdet mitt ikke er optimalt, og at jeg ikke får i meg nok protein. Kan dette virke inn på barnløsheten?

Siste spørsmål: Er humørsvingninger og depresjon en vanlig bivirkning av pergotime? Hva kan/bør man gjøre om dette blir et problem?

Håper dere ikke river dere i håret over at dette ble litt langt. Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99955-sekund%C3%A6r-inferlitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Naar man ikke finner forklaring paa barnloeshet er det ikke uvanlig aa forsoeke noen kurer med eggloesningsstimulering, selvom alt tyder paa at det fungerer normalt. Det er rent erfaringsmessig, vi har ikke sikre vitenskabelige bevis for det. Grunnlag for behandlingen er at man optimaliserer hormonforholdene. Husk at det er i fem dager foer eggloesning og selve eggloesningsdagen at det er mulighet for graviditet. Det betyr at det er spesielt i dagene etter siste tablett at sjansen er stoerst. Samleie hver 2. eller 3.dag i denne perioden er optimalt.

Neste forsoek blir IVF om dere oensker det. Jeg tror at det er ca 50% sjanse for at det lykkes med 3 forsoek. Det at man har barn fra foer og er under 30 aar (kvinnen) er positivt utgangspunkt.

Ditt kosthold betyr ikke noe saa lenge du har normale mentruasjonsintervaller. Tenk paa hvordan kvinner lever rundt om paa kloden og likevel blir gravide.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...