Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg 33 år, mor til 3 barn. Har en god del plager pga.et myom på livmoren. Har hatt disse plagene i ca. 10 år. Jeg vurderer nå å fjerne myomet og livmor men la eggstokkene stå igjen. Jeg er helt sikker på at jeg ikke ønsker flere barn. Spørsmålet er hvordan kroppen reagerer hormonelt? Jeg vet jeg mister mens. Må jeg begynne på østrogen? Får jeg svettetokter som i overgangsalder? Vil seksuallivet bli det samme? Vil min mann merke noe under samleie? Vil de andre indre organer "sige" ned etter 20 - 30 år? Håper du kan gi meg en rask tilbakemelding. På forhånd tusen takk.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Livmoren har bare en oppgave: aa oppbevare fosteret undre graviditeten. Den innvirker ikke paa hormonene (men noen mener at overgangsalderen kan komme litt foer fordi man tar noe av blodforsyningen til eggstokkene). Du skal ikke begynne med hormoner foer du evt. faar symptomer paa overgangsalder (f.eks. svettetokter ). En blodproeve vil kunen avsloere om du har sluttet aa produsere hormon. Seksuallivet blir som foer, skjeden vil fortsatt bli fuktig og lyst og orgasme er som foer. Kanskej bedre naar du slipper dine bloedninger. Noen mener det er bedre a bevare livmorhalsen for aa hindre evt. nedsynkning, men andre mener at det er et teoretisk problem. De fleste kvinner som er plaget blir meget fornoyd med operasjon, og for deg er det lang vei til at du kommer i overgangsalderen og slipper mensen spontant. Et siste aspekt er at det er lettet aa gi hormoner til kvinner som har fjernet livmoren, om du med tiden oensker det.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...