Gå til innhold

Anbefalte innlegg

smg1365380500

Natt til igår hadde jeg samleie og noen ting gikk litt brått for seg - det vil si at jeg kjente at det plutselig gjorde vondt, men så gikk det over. Neste morgen gjorde det vondt å gå på do, og da jeg tørket meg var det en del blod. Jeg har ikke blødd noe ut i sengen eller noe, men gjennom hele dagen var det blod på papiret og vondt å tisse. Først igår kveld fikk jeg kikket meg i et speil, og så da at det var kommet en liten rift (ca 0,5 cm) som går fra skjedeåpningen mot rumpen. Dette gjør stadig litt vondt, men har stort sett sluttet å blø. Spørsmålet er: hva bør jeg gjøre? La det være helt i fred, eller rense, eller smøre på noen ting? Skal det ha mye luft eller tvert imot? Og bør jeg vente lenge til jeg har sex neste gang? Til slutt, er det dumt å svømme (ibasseng med klorvann), evt sykle før dette er helt grodd?

Håper å få svar raskt - selv om dette sikkert ikke er så alvorlig, vil jeg ikke gjøre noe galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99991-rift-ved-skjeden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har faatt en liten sprekk i huden, en fissur. Det er ikke uvanlig og trenger ikke spesiell behandling eller andre forholdregler enn det smerten tilsier. Hvis det er vondt ved samleie kan du vente til det har grodd. Du kan gjerne bade. Hvis det skulle komme tilbake kan du evt forsoeke litt hemorroidesalve (f.eks. Scheriproctsalve) som kan faaes uten resept. Det er altsaa ikke alvorlig, men ubehagelig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99991-rift-ved-skjeden/#findComment-568276
Del på andre sider

smg1365380500

Du har faatt en liten sprekk i huden, en fissur. Det er ikke uvanlig og trenger ikke spesiell behandling eller andre forholdregler enn det smerten tilsier. Hvis det er vondt ved samleie kan du vente til det har grodd. Du kan gjerne bade. Hvis det skulle komme tilbake kan du evt forsoeke litt hemorroidesalve (f.eks. Scheriproctsalve) som kan faaes uten resept. Det er altsaa ikke alvorlig, men ubehagelig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk skal du ha!

Har visst stresset meg litt mer opp enn nødvendig, men er lettet nå når jeg har fått svar i hvert fall :-) .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99991-rift-ved-skjeden/#findComment-568416
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...