Gå til innhold

Bekymret for vennines bruk av ibuprofen og sovemedisin


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Har en god vennine i USA som kanskje kan bli min samboer med tiden, der er det mulig å få kjøpt sovemedisin (Melatonin ?) i butikken. Her i Norge er det jo ikke mulig, derfor lurer jeg på hvorfor ?

Kan det være skadelig ? Hun bruker det selvsagt når hun ikke får sove eller MÅ sove. Kan jo si at hun kjører lastebil og har ingen fast døgnrytme, legger seg alt fra 17 til 23 alt ettersom når levering av last er eller unngå trafikk i byer.

Er det lurt å bruke det på den måten ? Er det ikke for bruk når man har en tilstand eller sykdom som gjør at man ikke får sove ?

Min andre bekymring er hennes bruk av ibuprofen.

Hennes doktor har gitt henne 1000 mg tabletter/piller for bruk når hun har vondt i knærne, jeg husker desverre ikke hva dette kom av men iallefall noe som ikke gikk å bli kvitt siden hun får mer når hun går tom.

Doktor har sagt at disse var kun til bruk når hun hadde vondt i knærne, men hun bruker dem til alt som gjør vondt.

Alt fra hodepine til stive muskler for å nevne noe.

På en 14 dagers periode tok hun 8-10 stk (en pr. dag), oftest pga hodepine.

Jeg har lest om noe som heter legemiddel "indusert" (eller noe slikt) hodepine på apotekets websider. Jeg frykter/lurer på om det kan være dette som plager henne ? Er et så "høyt" forbruk (uten å vite om det egentlig er det) godt for magen ?

Jeg har prøvd å konfrontert henne med disse tingene men ble blankt tilbakevist. Det er kanskje mer "vanlig" å ta en tablett/pille for all slags ting der borte enn her, hvor iallefall jeg ikke tar noen medikamenter før det er ekstremt/akutt, men det er mulig jeg er gammeldags.

Takker så meget for utdypende svar.

-mvh Jim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Hei Jim ! Ditt skriv viser at du har et fornuftig syn på medikamentbruk. Det er jo ikke slik at hodepine er mangel på tabeletter, ei heller oppstår søvnplager eller knesmerter på grunn av mangel på tabeletter. Når det gjelder Melantonin så er det mulig å få det på resept hos lege i Norge. Det føres under navnet Circadin. Melatonin kan ha en rekke bivirkninger og kan ha innvirkning på bilkjøring. Gå inn på felleskatalogen så kan du lese om bruk og bivirkninger når det gjelder Melatonin. Det viktigste er nok at din gode venninne lærer seg å sove godt igjen uten medikamenter av noe slag. Der er mange gode søvnhygieniske råd som kan hjelpe henne. Når det gjelder hennes forbruk av Ibuprofen så er det hyppig brukt i alle land, men i langt lavere dose enn 1000 mg. Høye doser gir økt bivirkning. Følgende bivirkning beskrives i felleskatalogen ; Vanlige er Gastrointestinale (magetarm ) med Dyspepsi (økt syre), kvalme, diaré, brekninger, buksmerter og hudutslettt. Øvrige bivirkninger kan være Hodepine, tretthet. Mindre vanlige kan være blødninger og magesår og psykiske plager med søvnløshet og lett uro. Som du ser er det ikke bra at hun bruker så mye medisiner på egenhånd. Foreslår at hun prøver en lang periode uten noe. Dersom plagene er såpass uttalte at hun trenger hjelp så ta kontakt med en lege som gir henne hjelp med å undersøke hvorfor hun har hodepine, søvnløshet og knesmerter. Den lette løsningen med bruk av tabeletter uten undersøkelse er alltid feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...