Gå til innhold

Tics,Tourettes eller bare uvane?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er en mann på 36 år. Jeg har egentlig slitt de siste 15 årene med at jeg snufser mye, harsker mye og hoster mye...veldig mye. Det er rett og slett plagsomt. Jeg tror det hele begynte med at jeg knakk nesen i en fotballkamp og har hatt et par operasjoner pga at neseskilleveggen har vært skjev og slitt med luften til nesen. Uten at operasjonene har vært spesielt vellykket, så har jeg blitt veldig plaget med denne snufsingen. Harker og hoster mye og føler at det er slim i halsen hele tiden. snørr og slikt blir veldig hardt i nesen slik at jeg forsøker å bruke saltvannsoppløsning. Jeg blir litt flau ift omgivelsene mine, og føler at dette plager folk. Jeg vet ikke mine arme råd om hvordan jeg skal kunne bli kvitt dette problemet. Jeg prøver å konsentrere meg om ikke å gjøre det, men det klarer jeg ikke. Finnes det noe hjelp for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Jeg må tilstå at jeg i min studietid bodde på rom med en snufser og harker og det var enkelte ganger en prøvelse selv det å være romkamerat. Du har sikkert prøvd det meste og jeg må nok innrømme at jeg også føler visse begrensninger i min såkalte ekspertuttalelse. Det gode råd om saltvannskyllinger også til halsen er i alle fall et must og som du må prøve over tid med en viss form for tålmodighet. Kanskje du skulle snakke med fastlegen om han kunne skrive ut noe som stoppet hostingen og harkingen din i perioder som er viktige for deg, kino, teater eller annet sosialt samvær. 30-60 mg Kodein kan være meget effektivt. Om følgende har effekt skal være usagt, men kanskje kan hypnose, akupunktur eller yoga være noe du kunne ha prøvd. En tur til fastlegen og en henvisning til en øre-nese-hals lege ville jeg selvfølgelig også prøvd. Du fortjener god hjelp og oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Jeg er en mann på 36 år. Jeg har egentlig slitt de siste 15 årene med at jeg snufser mye, harsker mye og hoster mye...veldig mye. Det er rett og slett plagsomt. Jeg tror det hele begynte med at jeg knakk nesen i en fotballkamp og har hatt et par operasjoner pga at neseskilleveggen har vært skjev og slitt med luften til nesen. Uten at operasjonene har vært spesielt vellykket, så har jeg blitt veldig plaget med denne snufsingen. Harker og hoster mye og føler at det er slim i halsen hele tiden. snørr og slikt blir veldig hardt i nesen slik at jeg forsøker å bruke saltvannsoppløsning. Jeg blir litt flau ift omgivelsene mine, og føler at dette plager folk. Jeg vet ikke mine arme råd om hvordan jeg skal kunne bli kvitt dette problemet. Jeg prøver å konsentrere meg om ikke å gjøre det, men det klarer jeg ikke. Finnes det noe hjelp for meg?

Hei. Jeg er en mann på 31 år som har symptomer som ligner veldig på dine. Jeg snufser mye (trekker både luft inn og blåser hardt ut gjennom nesen). Mitt "sykdomsforløp" er at jeg i oppveksten var mye forkjølet og tett i nesten. Dette medførte at jeg "hadde mye snørr" og dermed snufset av naturlige årsaker. En gang godt oppi 20-årene la jeg i på meg uvanen med å blåse hardt ut gjennom nesen også. Over de siste 5-6 årene har dette utviklet seg slik at jeg nå gjør dette svært ofte. Jeg har tiden følt at jeg har lite luftstrømning gjennom nesen, og at dette er med å trigge hele handlingen. Basert på dette har jeg nylig vært til utredning hos øre-nese-hals spesialist og fått konstatert forstørret nesemusling med den konsekvens at åpningen i nesen fysisk er mindre enn vanlig. Jeg vurderer videre en operasjon for å utvide åpningen i begge nesebor. Mitt håp er at dette vil gjøre pusting gjennom nesen bedre, og dermed kanskje hjelpe meg med å kvitte meg med uvanen/ticset. 

 

Uvanen/ticsene hos meg utspiller seg videre slik at når jeg slapper virkelig av (dvs skal sove, sover, har våknet men fremdeles ligger i senga og slapper av) så gjør jeg ikke uvanen i hele tatt. Jeg har også eksperimentert litt og testet ut hva som skjer dersom jeg f.eks putter bomull i nesen (kan puste gjennom bomullen, men blir tvunget til å puste gjennom munnen) så kan jeg gå i timesvis uten å snufse verken ut eller inn.. jeg blir med andre ord ikke helt klok på dette.

 

Jeg ønsker gjerne å høre hva du gjør videre og generelt utveksle erfaring på hva som kan funke for å blitt kvitt skiten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...