Gå til innhold

Føflekk og plassering


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

for en 5-6 år siden fikk jeg en ny føflekk nede på ryggen. Denne har holdt seg stabil 3.5mm i størrelse og jevnt lys brun i farge siden. Er over tid tilkommet litte grann mer brunfarge i det ene hjørnet av den, men 2 hudleger har sett på den for ikke lenge siden og finner den helt godartet ved å studere med dermatoskop. "Fint nettverk" og ingen medisinske grunner til å fjerne føflekken.

Jeg forstod at det er helt naturlig at det tilkommer nye føflekker iløpet av livet. Er det også helt naturlig at de kan endre litt pigmentering også uten at det nødvendigvis er noe farlig?

Er det også helt greit at slik pigmentering ikke nødvendigvis ligger helt sentralt i føflekken?

Kan jeg regne med at en slik undersøkelse med dermatoskop av hudleger er en ganske sikker undersøkelse?

Plasseringen av denne er like ved bokserstrikken/trusekanten bak på ryggen. Slik at den noen ganger blir liggende inn under strikken. Dette ser ikke ut til å irritere på noen måte, og flekken er jo flat samt at slike klær er jo "snille" med huden. Legene jeg var hos reagerte ikke på plasseringen og nevnte ikke noe om dette, men er denne plasseringen noen grunn til bekymring for utvikling av føflekkreft?

mange takk for svar

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Føflekken høres helt grei ut. Det at den ligger i nærheten av buksestrikk gir ikke økt grunn til bekymring , den slags \"irritasjon\" gir ikke økt kreftfare. Ellers har jeg litt praktisk syn på enkeltflekker på ryggen og som er litt vanskelige å følge selv, , spesielt hvis legen ikke er helt sikker. Da fjerner jeg dem fullstendig og til vevsundersøkelse ved første anledning istedet for å stadig sjekke en slik flekk. Gjentatte kontroller kan bli mye mer ressurskrevende i lengden og spesielt dumt dersom man ikke får gjort noe før etter at flekken har endret seg. Derfor har jeg alltid kirurgisk utstyr for hånden slik at \"praktiske vanskeligheter\" ikke er årsaken til at man lar være å fjerne flekker som man alternativt må følge opp. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...