Gå til innhold

Sopputslett?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Min sønn på tre år er tidligere frisk. Dog noe plaget med ullutslett da han var mindre. For flere mnd siden, tilkom et nuppete utslett med skarp avgrensning til frisk hud. Huden i dette området er helt ru. Trodde først det dreide seg om kun tørr hud, smurte på fet krem og fuktighetskrem uten effekt. Etterhvert tilkom en rødlig randsone, og jeg tenkte derfor det kunne være forenlig med ringorm, og smurte regelmessig på terbinafin morgen og kveld i tre uker. Dette uten effekt. Har også forsøkt hydrocortison sporadisk uten effekt. Det er ingen sikker randsone lenger, men huden er fortsatt nuppete i et ovalt område som målet 5x 3 cm. Når han blir varm, ved for eksempel bading, blir hele området rødlig.

Kan det fortsatt være sopp selv om terbinafin ikke har effekt? Bør jeg prøve et annet soppmiddel? Bør vi få tatt prøve av lesjonen for å sikkert finne ut hva dette dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Med tendens til tørr hud og muligens litt eksem tidligere , høres dette mer ut til å kunne passe med det enn med ringorm(sopp) som er relativt sjelden på kroppen i Norge dersom ikke spesiell kontakt med dyr osv. Selv om det ikke er diagnostisk, er likevel Terbinafin 2 x dgl i 3 uker noe som burde hatt effekt om det var sopp, men som jeg altså ikke mistenker . Du kan forsøke hydrocortison preparatet Mildison morgen og kveld i et par uker, dessuten fuktighetskremen Locobase Repair innimellom.

Evt prøver burde vært tatt på forhånd. Det som kan tas av prøver nå er avskrap til soppdyrkning og/ eller mikroskopi. Hvis det var sopp, ville de kanskje vært negative likevel nå, etter såpass mye behandling, selv om det ikke var helt kurert . En vevsprøve med biopsi vil være litt drastisk og vil neppe vise annet enn at det er en irritasjonstilstand i huden.

Så hvis ikke mitt behandlingsforslag fører frem, må dere kanskje ta en tur til legen og da kan det bli aktuelt å forsøke en sterkere steroidkrem dersom legen finner det sannsynlig å være en eksem flekk.

Borreliainfeksjon bør også overveies , men mindre sannsynlig, da det viser seg som en rød ring / flekk som ikke flasser.

Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...