Gå til innhold

Alkohol


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Min samboer drikker 6 halvliters bokser med øl hver eneste dag. Jeg anser han for å være alkoholiker, men selv mener han at han ikke har problemer.

Han har vel alltid drukket mer alkohol enn "normalt", men tidligere var det mer kamuflert da han jobbet turnus å drakk med en gang han kom hjem fra nattevakt, (da hadde vi andre reist avgårde på jobb og skole) og etter kveldsvakt da vi andre hadde lagt oss når han kom hjem. For ikke å snakke om friukene hans.

Dagens drikkemønster er;

Hverdager, da åpnes første øl ca 10 - 15 min. etter at han har kommet hjem fra jobb.

Helg, fri, ferie; da passer han på å dra på butikken og andre gjøremål ferdig ca. kl. 11.00/12.00. Så begynner drikkingen umiddelbart etter det.

Dette er en mann på 50 år. Han har diabetes 2 og høyt blodtrykk. Selv mener han at drikkingen hans ikke er skadelig, mens jeg mener at alkoholen forverrer både diabetesen og blodtrykket. Hva kan skje med kroppen/ helsen hans med hans misbruk?

En annen faktor er at han har blitt mindre sosial. Han har ikke lenger kontakt med andre utenom arbeid. Han får heller ikke lov til å være med meg på familiesammenkomster med min familie så lenge han er beruset. Hans voksne barn er det jeg som opprettholder kontakten med, inviterer de hjem til oss, ringer de når det er lenge siden jeg/ vi har snakket med de osv.

Jeg er i ferd med å forlate han etter 12 års samliv. Dette er jeg helt bestemt på, å gjør det mest av hensyn til mitt barn på 17 år som jeg har eneomsorgen for, men også for min egen del. Vi må bare finne en egnet leilighet, så er jeg klar for å flytte nesten på dagen.

Han her trenger tydelig hjelp. Anbefaler du meg å kontakte arbeidsgiveren hans når jeg flytter å informere de om hans alkoholmisbruk sånn at de kan sette igang tiltak for å hjelpe han? Han jobber med gasser og ellers utstyr der han må være skjerpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Han har helt avgjort et problem, selv om seks halvlitetere vanlig butiikkpils (ikke sterkere øl), vil seks halvlitere tilsvare ni alkoholenheter (en halvliter er 1,5 alkoholenhet.) Drikkemønsteret til mannen din er avgjort skadelig både for dere som pårørende, og for han selv. Han utsetter seg potensielt for bl.a. for leverskade og hjerneskade. Alkohol er en skummel sakl (jeg har selv slitt med det). Det er ekstremt lett å legge skylden på alt annet, ikke innrømme at man selv har et problem. Nå kan ikke jeg uttale meg om hvor vidt din mann er alkoliker eller en med et utrolig skadelig misbruk. Uansett er det ingen tvil om at det trengs hjelp om han skal kome seg videre. Jeg vet ikke hvor vidt han klarer å holde seg unna alkohol før han drar på jobb (med tanke på skaderisiko), men uansett ville jeg nok først kontaktet fastlegen hans med problemstillingen. Om dere ikke har samme fastlege, synes jeg det er rimelig at du beskriver situasjoen for vedk enten pr. brev eller telefon. Om dette ikke funker, synes jeg det første og beste er å diskutere problemstillingen med egen fastlege. Denne kan gi veiledning om måter å gå fram på.

 

Ellers finnes det andre rådgivende instanser man kan henvende seg til. I farten husker jeg ikke adressene, men f.eks. rustelefonen og Anonyme Alkoholikere. Google.

 

Jeg har selv fått hjelp igjennom fastlegen, og deretter poliklinikk for rus og avhengighet. Det finnes virkelig hjelp på få, men det avgjort viktigste er at man tar vare på seg selv oppi situasjonen. Blir det mer enn man kan handskes med, synes jeg det er helt forståelig/forsvarlig å trekke seg ut av situasjonen. Dette vil sikkert sette i gang mange vanskelige tanker og følelser, men  det aller viktigste er faktisk at man tar vare på seg selv! Det er ekstremt vanskelig å hjelpe en som selv ikke vil ha hjelp. Når konsekvensen er store påkjenninger for de som må takle det, synes jeg det er helt fair at man trekker seg unna. Dog tenker jeg at det er svært viktig å snakke med koimpetent personale i løpet av prosessen her. Noen som kan veilede både dere som pårørende, og ev. den som selv sliter om mulig. Man skal uansett ikke ha dårlig samvittighet for å ta de nødvendige grep for ivaretakelse av egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlege Kjell Vaage

Beklager sent svar i ferien.

Du beskriver en alkoholikers klassiske liv hvor alt går i oppløsning med tap av familie, venner og arbeid. Samtidig som personen det gjelder benekter alt og ikke vil innse sitt problem. Jeg forstår at din tålmodighet har tatt slutt og jeg leste en gang at menn holder ut i gjennomsnitt 4-6 år med en misbruker, mens kvinnen gjerne holder ut i 12 år. Når det gjelder å hjelpe en alkoholiker så kan AKAN tilbudet fra arbeidsgiver ofte være en god løsning. Det viktigste for deg er å få et normalt liv for din sønn og deg og det får du ikke sammen med en aktiv alkoholiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...