Gå til innhold

Herpes genitalis


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg hadde for et år siden ubeskyttet sex med ei kvinne som i etterkant sa at hun hadde herpes genitalis. I hvilken grad hun hadde hatt utbrudd aner jeg ikke. I etterkant det siste året har jeg ikke merket noen form for herpesutbrudd hos meg. slik jeg har forstått det kan herpes være innkapslet uten å føre til utbrudd. Har nå fått en ny partner som ikke tåler bruk av kondom i særlig grad, og jeg vet ikke om jeg kan være en smittefare for henne ved ubeskyttet sex, siden jeg ikke kan vite om jeg har herpes eller ei? Hadde satt pris på et svar på hva jeg her bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ganske mange av oss som en eller annen gang i livet er blitt infisert med herpes virus. Som du nevner selv er de fleste herpesinfeksjoner forløper asymptomatisk, bare et mindretall får symptomer. Det er klart at de som har symptomer produserer virus og er smittefarlige. Men det hender også at de av oss som ikke har symptomer fra tid til annen produserer virus.

Du vet, for det første, ikke om du er blitt infisert. Du har aldri hatt symptomer. Og du vet ikke om du produserer virus eller ei. All sannsynlighet taler for at du ikke er smittefarlig. Nærmere kommer jeg ikke. Du kan selvfølgelig spørre om det er muig å ta en prøve for å undersøke om du utskiller virus. Det kan man eventuelt gjøre. Er prøven positiv så vet du det (som sagt synes jeg det er lite sannsynlig). Er testen negativ beviser det egentlig ikke at du ikke produserer virus, fordi det kan, som nevn variere fra dag til dag.

Mittråd er at du slår deg til ro med at du har aldri hatt symptomer som skulle tilsi at du er smittefarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...