Gå til innhold

Lav hvilepuls


Gjest Terex

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund følt litt ubehag rundt brystet. Har også akkurat som et trykk over øynene og akkurat som jeg ikke klarer å henge med alltid.Har vært til spesialist og tatt belastningstest og pustetest og ekg, alt var normalt.Dette er ca 1,5 år siden. Har den siste tiden hengt meg opp i at jeg har veldig lav hvilepuls synes jeg. Den kan være nede i 45-46 slag i minuttet. Er dette farlig å ha så lav hvilepuls? Føler meg bekymret over dette. Er mann 40 år går litt turer av og til så er vel ikke noe topptrent nei. Takknemlig hvis noen kan svare meg for dette begynner å bekymre meg en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Webmaster, Utv.

Vi beklager, men på grunn av en misforståelse har Dr. Søyland vært forhindret fra å svare på spørsmål i forumet uten at dette har vært kommunisert til dere brukere. Han vil dessuten være forhindret fra å svare en god stund framover. For at du ikke skal bli ventende på et svar som aldri kommer, annulerer vi dette spørsmålet. Selvsagt vil du heller ikke vil bli belastet for dette. Vi beklager sterkt denne svikten i vårt system, og håper at du på andre måter finner et svar på ditt spørsmål, for eksempel ved å kontakte din fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig med en hvilepuls på rundt 40, men hvis du ikke får pulsstigning under aktivitet kan det være det som gjør at du føler du ikke henger med. Synes du skal pørve deg fram litt og se hvordan pulsen blir etter en kjapp tur i motbakke, Hvis du ikke får adekvat pulstigning oppi 90-130 når du blir andpusten og svett, kan det tyde på en sviktende frekvensrespons. Da bør du ta deg en tur til legen og bli henvist til Holtherregistrering på sykehuset. Hjertet har flere back-up systemer, så det at noen får for lav pulsrespons medfører sjelden hjertestans, men kan gi alvorlige besvimelser pga lange pauser. Dette behandles i så fall meget enkelt med en pacemaker.

Så - ut og gå og sjekk om pulsen din stiger som den skal når du er i aktivitet. Hvis den gjør det, kan du bare roe det hele ned:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn og jeg selv har begge opplevd at vi - under overvåking i forbindelse med mindre operasjoner, har registrert en hvilepuls på godt under 50 slag. Ingen av oss er i veldig god fysisk form, selv om jakt- og fisketurer er endel av fritidsaktivitetene. Vår alder er hhv. 60 og 40. Min mor døde plutselig i en alder av 82, angivelig pga. et hjerte som vokste. vi begynner å undres om våre "unormale" hjerteslag kan skyldes noe arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn og jeg selv har begge opplevd at vi - under overvåking i forbindelse med mindre operasjoner, har registrert en hvilepuls på godt under 50 slag. Ingen av oss er i veldig god fysisk form, selv om jakt- og fisketurer er endel av fritidsaktivitetene. Vår alder er hhv. 60 og 40. Min mor døde plutselig i en alder av 82, angivelig pga. et hjerte som vokste. vi begynner å undres om våre "unormale" hjerteslag kan skyldes noe arvelig.

Kanskje - vi ser av og til at lav hvilepuls ikke nødvendigvis bare "rammer" sånne som Vegard Ulvang, hvor det å være topptrent er årsaken. Som jeg sa til Terex, lav hvilepuls i seg selv er ikke farlig, så lenge man har god respons på aktivitet. Man godtar frekvens ned til ca 40 i hvile hos oss "vanlige". Lavere puls enn det kan tyde på blokkering og et problem med ledningssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terex

Det er ikke farlig med en hvilepuls på rundt 40, men hvis du ikke får pulsstigning under aktivitet kan det være det som gjør at du føler du ikke henger med. Synes du skal pørve deg fram litt og se hvordan pulsen blir etter en kjapp tur i motbakke, Hvis du ikke får adekvat pulstigning oppi 90-130 når du blir andpusten og svett, kan det tyde på en sviktende frekvensrespons. Da bør du ta deg en tur til legen og bli henvist til Holtherregistrering på sykehuset. Hjertet har flere back-up systemer, så det at noen får for lav pulsrespons medfører sjelden hjertestans, men kan gi alvorlige besvimelser pga lange pauser. Dette behandles i så fall meget enkelt med en pacemaker.

Så - ut og gå og sjekk om pulsen din stiger som den skal når du er i aktivitet. Hvis den gjør det, kan du bare roe det hele ned:-)

Takker for svar alle sammen. Var litt beroligende å lese dette, joda jeg får høy puls ved fysisk aktivitet og svetter så det er ikke noe problem. Så jeg får vel kanskje bare roe det hele ned at sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar alle sammen. Var litt beroligende å lese dette, joda jeg får høy puls ved fysisk aktivitet og svetter så det er ikke noe problem. Så jeg får vel kanskje bare roe det hele ned at sånn er det bare.

Godt å høre:-) Faller pulsen under ca 40 i hvile som jeg sa til forrige person her, kan det være greit å få sjekket opp. Ha en fortsatt hjertefrisk dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...