Gå til innhold

Fibromyalgi og smerter fra helvete


LillemorX

Anbefalte innlegg

Jeg har diagnosen Fibromyalgi.

Jeg lurer på hva dere med samme plager gjør, når smertene tar fullstendig over kroppen? Alt verker mer enn normalt nå. Spesielt hodet, nakken, skuldrene, ryggen og korsryggen, samt hoftene.  Jeg har ingenting som kan hjelpe på smertene nå (paracet og ibux hjelper kun innimellom på hodepine) , og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å føle det bedre. Jeg klarer ikke å ligge i senga, sitte eller gå. Alt er vondt. Er det en idé og kontakte/dra til legevakta for å høre om de kan gi meg noe sterkere for smertene? Jeg setter veldig  pris på innspill og råd her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har diagnosen Fibromyalgi.

 

Jeg lurer på hva dere med samme plager gjør, når smertene tar fullstendig over kroppen? Alt verker mer enn normalt nå. Spesielt hodet, nakken, skuldrene, ryggen og korsryggen, samt hoftene.  Jeg har ingenting som kan hjelpe på smertene nå (paracet og ibux hjelper kun innimellom på hodepine) , og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å føle det bedre. Jeg klarer ikke å ligge i senga, sitte eller gå. Alt er vondt. Er det en idé og kontakte/dra til legevakta for å høre om de kan gi meg noe sterkere for smertene? Jeg setter veldig  pris på innspill og råd her :-)

Legevakta er sjelden noen god løsning når det gjelder kroniske tilstander. Dersom du ønsker å prøve ut andre medisiner, så må du snakke med fastlegen din om det - vedkommende kan evt. også henvise deg til en spesialist i smertemedisin.

Jeg har ikke fibromyalgi, men lang erfaring med kroniske smerter. Jeg bruker mye ispakninger (evt. poser med frosne grønnsaker) når jeg har mye vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Frosken :-)

Ja, jeg mistenkte at legevakta ikke får gjort stort. Har fått legetime, men det er fortsatt noen dager til. Og litt usikker på om legen min får hjulpet meg stort. Men jeg må jo prøve. Jeg føler at varme nok hjelper bedre enn kulde for mitt vedkomne. Men om det er nok, spørs jo... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Frosken :-)

Ja, jeg mistenkte at legevakta ikke får gjort stort. Har fått legetime, men det er fortsatt noen dager til. Og litt usikker på om legen min får hjulpet meg stort. Men jeg må jo prøve. Jeg føler at varme nok hjelper bedre enn kulde for mitt vedkomne. Men om det er nok, spørs jo...

Har du prøvd å ise ned nakke og korsrygg? Jeg tror de fleste i utgangspunktet tror at varme fungerer best, og sånn er det sikkert for noen, men mange blir overrasket over is-pakningers smertelindrende virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ise ned nakke og korsrygg? Jeg tror de fleste i utgangspunktet tror at varme fungerer best, og sånn er det sikkert for noen, men mange blir overrasket over is-pakningers smertelindrende virkning.

Jeg fikk låne en krem av en venninne, som har en isende effekt. Smurte på nakken og korsryggen i går. Tror det hjalp litt, faktisk :-) Jeg har også tenkt at det hjelper med varme. Men jeg blir veldig usikker på hva som fungerer best egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fibromyalgi i over 20 år. Prøvd mange medisiner og behandlinger uten særlig effekt. Det eneste som får musklene til å slappe av litt innimellom er Sobril, men det er jo ingen bra medisin å begynne med pga avhengigheten. Må brukes med varsomhet, jeg har klart det i såpass mange år at jeg tror ikke jeg blir avhengig. Tar de i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg har hatt fibromyalgi i over 20 år. Prøvd mange medisiner og behandlinger uten særlig effekt. Det eneste som får musklene til å slappe av litt innimellom er Sobril, men det er jo ingen bra medisin å begynne med pga avhengigheten. Må brukes med varsomhet, jeg har klart det i såpass mange år at jeg tror ikke jeg blir avhengig. Tar de i perioder.

Sobril har en svak muskelrelakserende effekt, dvs. avslappende, og det er trolig det som gir deg en positiv effekt. Sobril er nok ikke det beste egned ettersom det ikke sitter lenge i kroppen (halveringstid på 10-15 timer).

Jeg gjorde et søk på Felleskatalogen på "muskelrelakserende", hvis det er det som gjør utslaget, og fikk opp typiske benzodiazepanriat som Stesolid, Valium og Vival. Alle er avhengighetsskapende og ikke alle er like godt egnet da de har en kort halveringstid, men både Valium og Stesolid en halveringstid på 20-50 timer. Selv går jeg fast på Rivotril (epilepsi) som også skal ha en muskelavslappende effekt som har halveringstid på 30-40 timer.

Men alle disse har en fare for tilvending ved seg og mange leger vil være noe restriktive med å skrive ut disse. Men jeg fikk også treff på Atarax og Buspirone som begge er angstdempende C-preparater.

(PS: Jeg er ingen fagkyndig, men kan lese meg frem til en del i Felleskatalogen og har her letet opp noen andre muskelavslappende medisiner dere kanskje kan diskutere med legen.)

Det er forferdelig å slite med kroniske smerter. Jeg går selv på flere typer smertestillende, fra Nobligan i ene enden til OxyContin i motsatte enden. Jeg nyter de dagene jeg kan være fri for smerter og fri for medisiner. De dukker opp de dagene også, og det er viktig å ta vare på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...