Gå til innhold

Sommer - tidlig oppvåkning


Optimisten

Anbefalte innlegg

Det slår aldri feil. Nå i en måneds tid legger jeg meg til vanlig tid for så å våkne opp kl. 4-5 om morgenen. Jeg har ferie og ikke veldig struktur på dagene, men det er lenge siden jeg har hatt mine gode 6-8 timers sammenhengende søvn. Jeg føler normal trøtthet og sovner som regel relativt fort. Spørsmålene mine er:

Er det vanlig at søvnrutinene endres iløpet av sommeren?

Er det flere som har det slik, og har tips til å sove tyngre, og mer sammenhengende?

Har tidlig oppvåkning noe med temperatur og endret lys å gjøre?

Kan en ta noe kosttilskudd/vitamin som bedrer nattesøvnen?

Jeg pleier normalt å ikke ha noe problemer med søvnen min og sover sammemhengende, men nå som dette har vart en stund ønsker jeg å finne ut hva det er og gjøre noe med det. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, Optimisten skrev:

Det slår aldri feil. Nå i en måneds tid legger jeg meg til vanlig tid for så å våkne opp kl. 4-5 om morgenen. Jeg har ferie og ikke veldig struktur på dagene, men det er lenge siden jeg har hatt mine gode 6-8 timers sammenhengende søvn. Jeg føler normal trøtthet og sovner som regel relativt fort. Spørsmålene mine er:

Er det vanlig at søvnrutinene endres iløpet av sommeren?

Er vanligere å sove mindre om sommeren.

4 timer siden, Optimisten skrev:

Er det flere som har det slik, og har tips til å sove tyngre, og mer sammenhengende?

Nei, tror ikke det er så mye å gjøre med det uten å bruke medisiner.

Men, hvis du ikke allerede gjør det, så opp til fast tid hver dag.

4 timer siden, Optimisten skrev:

Har tidlig oppvåkning noe med temperatur og endret lys å gjøre?

Ja.

Anonymkode: bbfc2...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Optimisten skrev:

Er det vanlig at søvnrutinene endres iløpet av sommeren?

Ja. De fleste får mer energi på sommeren og trenger derfor mindre søvn, for oss som ikke gjør det er det andre årsaken til at søvnen endres (se neste svar).

4 timer siden, Optimisten skrev:

Er det flere som har det slik, og har tips til å sove tyngre, og mer sammenhengende?

Jeg har det sånn. Mitt problem er at jeg våkner fordi det blir lyst, er for varmt eller fulgene har morgenmøte rett utenfor soverommet mitt. Insekter som svirrer rundt øra kan vekke folk, eller bare at søppelbilen kjører forbi. Rådene blir da: Blendingsgardin, aircondition, hagle, myggnetting, søppelbilen får man ikke gjort noe med. Og om du ikke forsto det, hagle var en fleip. De spiser brunsnegler, ønsk fugla velkommen :) Jeg våkner veldig lett av selv små ting. Har ikke AC og gardina dekker ikke 100%. Men med vinduet på vidt gap hele døgnet, myggnetting og lystett rullgardin så hjelper det endel. 

4 timer siden, Optimisten skrev:

Har tidlig oppvåkning noe med temperatur og endret lys å gjøre?

Det kan det.

4 timer siden, Optimisten skrev:

Kan en ta noe kosttilskudd/vitamin som bedrer nattesøvnen?

Man får vel noe urte-te som skal hjelpe, det finnes også kosttilskudd som skal hjelpe på søvnen, men hvorvidt de faktisk hjelper, det aner jeg ikke. Jeg ser for meg det er lettere å løse problem med sen innsovning enn tidlig oppvåkning. 

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme av at du på det tidspunktet har fått noen timer søvn som har tatt toppen av søvnbehovet ditt, derfor er du i en lettere søvnfase mot morgenen.  Når det da samtidig blir lysere og lyder (fugler etc.) tiltar, kan det være nok til at du ikke får sove igjen.

Dette kan du bøte på med ørepropper og eventuelt søvnmaske.  Du kan jo teste bare ørepropper noen netter først, og se om det hjelper.  Ofte er det alt som skal til.  Det finnes mange forskjellige typer, alt fra klissete voks og skumpropper som har lett for å falle ut, til gode propper som ikke merkes noe særlig, og sitter godt. 

Jeg har noen som ligner på disse.  Kr. 79,- hos Enklere Liv:

Killnoise øreplugger

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i mine Bose Quiet Comfort. Evt ørepropper + BQC.

Tips til Trine og andre som er plaget med lyd. 

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 20.7.2016 at 19.28, cathlin skrev:

Jeg er veldig glad i mine Bose Quiet Comfort. Evt ørepropper + BQC.

Tips til Trine og andre som er plaget med lyd. 

Prøvde å ggogle, men da fikk jeg bare opp øretelefoner. Uansett så klarer jeg ikke sove med noe i øra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎18‎.‎07‎.‎2016 at 10.07, Trine skrev:

Jeg har det sånn. Mitt problem er at jeg våkner fordi det blir lyst, er for varmt eller fulgene har morgenmøte rett utenfor soverommet mitt. Insekter som svirrer rundt øra kan vekke folk, eller bare at søppelbilen kjører forbi. Rådene blir da: Blendingsgardin, aircondition, hagle, myggnetting, søppelbilen får man ikke gjort noe med. Og om du ikke forsto det, hagle var en fleip. De spiser brunsnegler, ønsk fugla velkommen :) Jeg våkner veldig lett av selv små ting. Har ikke AC og gardina dekker ikke 100%. Men med vinduet på vidt gap hele døgnet, myggnetting og lystett rullgardin så hjelper det endel. 

Da jeg så på gradestokken tidligere i dag og leste av 28 grader i skyggen, så tenkte jeg på deg og håpet du hadde kommet deg til fjells;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Trine skrev:

Prøvde å ggogle, men da fikk jeg bare opp øretelefoner. Uansett så klarer jeg ikke sove med noe i øra ;)

Jammen jammen, du skal ikke putte noe inn i ørene, de skal ligge rundt ørene med mye puter.

Edit. Herregud, bilde ble vannvittig stor. Men de er supre. Elsker dem.

054_bose_headphones1.jpg

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, frosken skrev:

Da jeg så på gradestokken tidligere i dag og leste av 28 grader i skyggen, så tenkte jeg på deg og håpet du hadde kommet deg til fjells;-)

Så søt du er. Det hadde jeg :) Men turen ble kortere enn planlagt pga noen såre poter (ikke på min hund, han er robust og tøffere enn toget, sier'n). Men nå er det spådd tordenvær i morgen så det var kanskje like greit å komme seg ned fra høyden. Fikk bittelitt sjokk da jeg kom hjem og ble møtt av enn 29 grader vegg. Men i natt var det varmt på fjellet også. Hadde gjennomtrekk i teltet og alikevel var det nesten nok med bare lakenposen jeg har inni soveposen. Hadde litt sovepose nederst på bena bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, cathlin skrev:

Jammen jammen, du skal ikke putte noe inn i ørene, de skal ligge rundt ørene med mye puter.

Edit. Herregud, bilde ble vannvittig stor. Men de er supre. Elsker dem.

054_bose_headphones1.jpg

Går det an å sove med de på hodet? Jeg ligger nesten alltid på magen eller på siden. Kan jo ikke være noe behagelig å ligge med de på ørene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Går det an å sove med de på hodet? Jeg ligger nesten alltid på magen eller på siden. Kan jo ikke være noe behagelig å ligge med de på ørene da.

Det er fantastisk å sove med de på. Demper all lyd. Men er du allergisk med ting på ørene går det jo neppe. Jeg likte ikke ting i ørene før, men etter å ha vært i ulike småbråkete omgivelseser har jeg blitt vant med det og setter pris på ting som kan dempe lyd når man skal sove. De er også gode å ha på fly. Når man skal flyfly opp og bort til andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, cathlin skrev:

Det er fantastisk å sove med de på. Demper all lyd. Men er du allergisk med ting på ørene går det jo neppe. Jeg likte ikke ting i ørene før, men etter å ha vært i ulike småbråkete omgivelseser har jeg blitt vant med det og setter pris på ting som kan dempe lyd når man skal sove. De er også gode å ha på fly. Når man skal flyfly opp og bort til andre land.

Jeg hadde ikke engang noe på ørene da jeg jobbet og skulle bore i betong. Det bråker skikkelig. Så jeg er nok litt allergisk. Jeg kan ha musikk på ørene dersom jeg f.eks skal ut og fly. Ikke at jeg gjør det så ofte, men det hendte før da jeg hadde familie i utlandet. Men å sove med hodetelefoner hadde jeg ikke fått til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, cathlin skrev:

Det er fantastisk å sove med de på. Demper all lyd. Men er du allergisk med ting på ørene går det jo neppe. Jeg likte ikke ting i ørene før, men etter å ha vært i ulike småbråkete omgivelseser har jeg blitt vant med det og setter pris på ting som kan dempe lyd når man skal sove. De er også gode å ha på fly. Når man skal flyfly opp og bort til andre land.

Men hva skjer hvis du ligger på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 7/20/2016 at 19.28, cathlin skrev:

Jeg er veldig glad i mine Bose Quiet Comfort.

Koster ikke de over 3000 kr? Billigere mede sov-i-ro...

Anonymkode: c121d...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Koster ikke de over 3000 kr? Billigere mede sov-i-ro...

Anonymkode: c121d...2cb

Det er også billigere å sove på gulvet en å kjøpe en seng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...