Gå til innhold

Må slutte på Atacand/Candesartan


Petterx

Anbefalte innlegg

Pga. fortsatt for høyt blodtrykk samt utslett og lysfølsomhet må jeg slutte med 24 mg. atacand pr. dag, og trenger forslag til ny blodtrykksmedisin.

Jeg er veldig var for bivirkninger som går på mage og søvn.

Doktoren sier jeg også må begynne med kolestrolsenkende.

Har diabetes type 2 og spiser Metformin og Onglyza for dette.

Som erstatning for Atacand vurderer jeg Coozar Comp, Micadis og Olmetec - legen mener Coozar Comp.

Jeg lurer også på om det er plagsomt/mye bivirkninger av å bytte denne medisinen? Jeg skal ut på en lengre reise rett etter at jeg bytter medisin. For å ikke blande sammen bivirkninger så vil jeg utsette oppstart med kolestrolsenkende.

På forhånd tusen takk for alle tips og tricks!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

36 minutter siden, Petterx skrev:

Er vel kanskje ikke så mange som kan noe om blodtrykksmedisin her inne?

Joda, det er vel noen. Jeg er litt sær sånn sett, selv om jeg ikke har høyt blodtrykk ;-) 

Hvordan har du valgt alternativene dine til ny medisin? Jeg ser at alternativene du har satt opp tilhører samme stoffgruppe (AT2-antagonister) som Atacand, og jeg ville kanskje verken forventet noe bedre effekt eller noe færre bivirkninger av å velge et middel som i praksis er likt. Med Cozaar Comp får du en tilleggseffekt, i form av den vanndrivende effekten, som nok vil senke blodtrykket litt utover den effekten du allerede har - men også der har du i praksis samme virkestoff som den andre komponenten.

Det finnes jo et utall blodtrykksmedisiner å velge mellom. Du har ACE-hemmere, alfablokkere, betablokkere (og kombinasjonen av de to sistnevnte), antiadrenergika, diuretika, AT2-blokkere, kalsiumblokkere, osv. ACE-hemmere har typisk få bivirkninger (tørrhoste er vel den vanligste), men har også ofte den minst potente effekten.

Hvis problemet er høyt blodtrykk ved stress, høy puls, osv. er alfa+betablokkere kanskje gunstig. Ved andre tilstander kan andre medisiner være gunstigere (f.eks ved hjertesvikt, annen organskade, osv.)

Siden du ikke har respondert på medisinen du tar, så er det kanskje på sin plass med en henvisning til indremedisiner?

Og hvorfor insisterer du på å akkurat bruke en AT2-antagonist?

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Joda, det er vel noen. Jeg er litt sær sånn sett, selv om jeg ikke har høyt blodtrykk ;-) 

Hvordan har du valgt alternativene dine til ny medisin? Jeg ser at alternativene du har satt opp tilhører samme stoffgruppe (AT2-antagonister) som Atacand, og jeg ville kanskje verken forventet noe bedre effekt eller noe færre bivirkninger av å velge et middel som i praksis er likt. Med Cozaar Comp får du en tilleggseffekt, i form av den vanndrivende effekten, som nok vil senke blodtrykket litt utover den effekten du allerede har - men også der har du i praksis samme virkestoff som den andre komponenten.

Det finnes jo et utall blodtrykksmedisiner å velge mellom. Du har ACE-hemmere, alfablokkere, betablokkere (og kombinasjonen av de to sistnevnte), antiadrenergika, diuretika, AT2-blokkere, kalsiumblokkere, osv. ACE-hemmere har typisk få bivirkninger (tørrhoste er vel den vanligste), men har også ofte den minst potente effekten.

Hvis problemet er høyt blodtrykk ved stress, høy puls, osv. er alfa+betablokkere kanskje gunstig. Ved andre tilstander kan andre medisiner være gunstigere (f.eks ved hjertesvikt, annen organskade, osv.)

Siden du ikke har respondert på medisinen du tar, så er det kanskje på sin plass med en henvisning til indremedisiner?

Og hvorfor insisterer du på å akkurat bruke en AT2-antagonist?

Hei. Er du en slags fagperson? Har lagt merke til at du kan så mye om så mye. Veldig positivt ment:-)

Anonymkode: b297e...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Joda, det er vel noen. Jeg er litt sær sånn sett, selv om jeg ikke har høyt blodtrykk ;-) 

Hvordan har du valgt alternativene dine til ny medisin? Jeg ser at alternativene du har satt opp tilhører samme stoffgruppe (AT2-antagonister) som Atacand, og jeg ville kanskje verken forventet noe bedre effekt eller noe færre bivirkninger av å velge et middel som i praksis er likt. Med Cozaar Comp får du en tilleggseffekt, i form av den vanndrivende effekten, som nok vil senke blodtrykket litt utover den effekten du allerede har - men også der har du i praksis samme virkestoff som den andre komponenten.

Det finnes jo et utall blodtrykksmedisiner å velge mellom. Du har ACE-hemmere, alfablokkere, betablokkere (og kombinasjonen av de to sistnevnte), antiadrenergika, diuretika, AT2-blokkere, kalsiumblokkere, osv. ACE-hemmere har typisk få bivirkninger (tørrhoste er vel den vanligste), men har også ofte den minst potente effekten.

Hvis problemet er høyt blodtrykk ved stress, høy puls, osv. er alfa+betablokkere kanskje gunstig. Ved andre tilstander kan andre medisiner være gunstigere (f.eks ved hjertesvikt, annen organskade, osv.)

Siden du ikke har respondert på medisinen du tar, så er det kanskje på sin plass med en henvisning til indremedisiner?

Og hvorfor insisterer du på å akkurat bruke en AT2-antagonist?

Hei. Det var egentlig et spørsmål til deg. Er du en slags fagperson innen psykiatri ? Positivt ment:-))

Anonymkode: b297e...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Det var egentlig et spørsmål til deg. Er du en slags fagperson innen psykiatri ? Positivt ment:-))

Anonymkode: b297e...ae0

Hei!

Tusen takk for det, men nei, det er jeg ikke. Jeg har bare relativt sære interesser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Tusen takk for svar!

Ja, blodtrykket/puls er høyt ved stress men også hvile. Høy risiko for hjertesvikt har jeg blitt fortalt. Konstant uttørket så da er kanskje ikke vanndrivende det rette?

Er særdeles var for bivirkninger som søvn. Tørrhoste virker ikke fristende men kanskje alfa-betablokkere høres ut som et bra alternativ. Har også noe brystsmerter mtp. stress og legen ville at jeg begynner på Albyl-E. Kolestrolmedisin ser jeg foreløpig ut til å slippe, men kolestrolet går litt opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2016 den 9.07, Petterx skrev:

Hei! Tusen takk for svar!

Ja, blodtrykket/puls er høyt ved stress men også hvile. Høy risiko for hjertesvikt har jeg blitt fortalt. Konstant uttørket så da er kanskje ikke vanndrivende det rette?

Er særdeles var for bivirkninger som søvn. Tørrhoste virker ikke fristende men kanskje alfa-betablokkere høres ut som et bra alternativ. Har også noe brystsmerter mtp. stress og legen ville at jeg begynner på Albyl-E. Kolestrolmedisin ser jeg foreløpig ut til å slippe, men kolestrolet går litt opp og ned.

Hvis du har blitt fortalt at du pga høyt blodtrykk har høy risiko for hjertesvikt, så har du muligens utviklet tegn til at hjerteveggene vokser (venstre ventrikkelhypertrofi). Det kan sees på EKG, diagnoseres med ultralyd av hjertet og er en konsekvens av at hjertet må jobbe mot økt motstand i lengre tid. Hjertet er en muskel, og som alle andre muskler vil det vokse hvis det opplever økt belastning. Dessverre er det ikke gunstig at hjertet blir "sterkere" på denne måten, fordi det vokser "innover" - hvis det er dette du har fått er det viktig å få kontroll på blodtrykket (hvor høyt er det forresten?) ganske raskt. Heldigvis er det også slik med hjertet som med andre muskler - når de ikke jobber så hardt lengre, vil muskelstørrelsen bli mindre, og problemet kan løse seg.

Hvis du ikke får kontroll på blodtrykket, og samtidig har tegn på organskade (f.eks forstørret hjertevegg som nevnt over) så bør behandlingen overlates til en spesialist i indremedisin. Betablokkere avlaster hjertet fra å jobbe så hardt, og kan hjelpe, men er ofte ikke nok alene for å få kontroll på blodtrykket. Ofte må det 3-4 medisiner til. Min far har hatt høyt blodtrykk halve livet og står vel i dag på 4 medisiner (3 av de i et kombinasjonspreparat) - da har han kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger på 180/105 og har ligget slik i flere år nå når jeg går på Atacand. Den nye legen synes det er for høyt.

Jeg har tatt EKG i forbindelse med hjerteinfarktsymptomer, men de fant ikke noe galt.

For mange år siden fikk jeg beskjed om litt fortykket hjertevegg, men trolig så lite at de ikke noterte det i journalen. Dette var ultralydundersøkelse.

Pga. utslett og vedvarende sykdomsfølelse, som har vart i årevis, ønsker jeg å bytte medisiner for å se om det hjelper. Det vil da trolig være gunstig å få bedre kontroll på blodtrykket samtidig. Denne sykdomsfølelsen kjennes ut som en betennelse som strekker seg fra lysken til nakken, med tungpust, magebesvær, brystsmerter. Og er ofte størst i siste halvdel av dagen, altså ettermiddag og kveld. Min plan er nå å bytte ut medisiner for blodtrykk og diabetes for å se om det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2016 den 17.23, Petterx skrev:

Det ligger på 180/105 og har ligget slik i flere år nå når jeg går på Atacand. Den nye legen synes det er for høyt.

Jeg har tatt EKG i forbindelse med hjerteinfarktsymptomer, men de fant ikke noe galt.

For mange år siden fikk jeg beskjed om litt fortykket hjertevegg, men trolig så lite at de ikke noterte det i journalen. Dette var ultralydundersøkelse.

Pga. utslett og vedvarende sykdomsfølelse, som har vart i årevis, ønsker jeg å bytte medisiner for å se om det hjelper. Det vil da trolig være gunstig å få bedre kontroll på blodtrykket samtidig. Denne sykdomsfølelsen kjennes ut som en betennelse som strekker seg fra lysken til nakken, med tungpust, magebesvær, brystsmerter. Og er ofte størst i siste halvdel av dagen, altså ettermiddag og kveld. Min plan er nå å bytte ut medisiner for blodtrykk og diabetes for å se om det kan hjelpe.

180/105 er alt for høyt over tid, spesielt når du samtidig har diabetes (max-grensen for ønskelig blodtrykk er da 130/80) Og det kan være krevende å få det senket, ofte må det flere/mange medisiner til.

Har du gjort døgnmåling av blodtrykket ditt?

Siden du også har tungpust og brystsmerter synes jeg du burde vært henvist til en spesialist, som sagt. Synes det du beskriver høres litt skummelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kombinasjonen Atacand + (dvs. Atacand kombinasjon med vanndrivende). Cozaar comp er samme greia (a2-blokker og vanndrivende, men andre virkestoffer), Metoprolol (betablokker) og Amlodipin (kalsiumblokker). Dette holder orden på meg. Det er en ganke vanlig cocktail preparater

Metformin kan ha en del ekle bivirkninger, som magebesvær. Tenker også at du med dine symptomer burde fått en full work up med blodprøver og 24-timers EKG og BT-måling. Henvisning til indremed burde du få med dine plager, de har jo og mer peil på diabetes enn mange fastleger! Jeg har dia1, og har hørt ganske mye merkelig hos allmennleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens!

Jeg er ganske fortvilet om dagen, og får ingen tips eller synspunkter fra vanlige leger. Lurer på hvor lenge "vent å se, det går nok over" mentaliteten skal fortsette.

Jeg har spist endel Ibux og paracet i det siste for å døyve det verste, og det virker! I dag derimot har øresusen nådd nye høyder og jeg vet ikke engang om jeg orker ta det opp med legen. Får bare beskjed om at det ikke er noe å gjøre med, men har lest at også dette kan være en bivirkning av medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Petterx skrev:

Tusen takk for svar folkens!

Jeg er ganske fortvilet om dagen, og får ingen tips eller synspunkter fra vanlige leger. Lurer på hvor lenge "vent å se, det går nok over" mentaliteten skal fortsette.

Jeg har spist endel Ibux og paracet i det siste for å døyve det verste, og det virker! I dag derimot har øresusen nådd nye høyder og jeg vet ikke engang om jeg orker ta det opp med legen. Får bare beskjed om at det ikke er noe å gjøre med, men har lest at også dette kan være en bivirkning av medisinene.

Øresus kan også komme av høyt blodtrykk.

Hvis du bor i Oslo-området ville jeg muligens påkostet meg et par tusen kroner og bestilt en time hos dr. Fjornes ved Volvat på Majorstua. Indremedisiner som er veldig dyktig på diabetes, og han tar deg på alvor. Han kan sikkert anbefale noen blodtrykksmedisiner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Resultatet så langt er bort fra 24 mg Atacand og over på 10 mg Renitec - en bekjent sykepleier stusset over valget til legen, men hva får jeg gjort. Et sted må man jo begynne!

I tillegg måtte jeg likevel begynne på Simvastatin og Albyl-E etterhvert.

Så da er det bare å begynne å vente på bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...