Gå til innhold

Forstuet tommel - hvor lenge skal det plage meg??


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

For rundt fire uker forstuet jeg venstre tommel nokså solid ved fall på isen. Dette har vært litt krise, for jeg spiller gitar (i prøvespill med et band nå) og ja - dette setter meg bokstavelig talt fortsatt delvis ute av spill. Det gjør ganske vondt å gripe rundt en gitarhals, og enkelte teknikker får jeg ikke til. Bevegeligheten er noe bedre, men er fortsatt hoven og litt misfarget. Jeg fikk tatt rtg. en halv uke etter at skaden oppsto. Det var ikke tegn til brudd etter radiologens vurdering. Det ble imidlertid observert et lite fragment som de mente kunne stamme fra tidligere skade (noe jeg ikke har hatt) eller et såkalt sesambein (som er en normalt forekommende sak). Men nå er jeg LEI av dette her. Teiper med sånn kinesiologi-teip når jeg skal gjøre noe belastende, som å spille. Sprotsteip tåler jeg ikke limet på; det klør som ville H. Noen som har noe erfaring med dette? Hvor lenge hadde dere plager? Jeg har smurt med Voltarol, men det hjelper ikke. Er på utsida av det  yttlerste leddet elendigheten sitter verst.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

En forstuing eller muskelstrekk kan dessverre være vond lenge. Det er ikke unormalt at det vil være vondt i mange uker. Men er det like vondt nå som da du akkurat hadde falt? Det burde være bedre nå. Jeg forstuet også hånd, fingre og ankel noen ganger da jeg var barn, og særlig med ankelen tok det veldig lang tid (flere måneder) før den var god igjen. Jeg spilte piano, og forstuet langfingeren et par timer før jeg skulle spille på konsert da jeg var 14-15 år. Jeg klarte å gjennomføre konserten fordi fingeren og musklene fremdeles var varme, men etterpå ble det mange uker uten normalt pianospilling :mellow:

Prøv å massere tommelen forsiktig og beveg den forsiktig slik at den ikke stivner. Håper du snart kan spille vanlig igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Takk for svar :) Godt pianokonserten gikk bra, men for et skrekkscenario... Jeg falt rett etter bandøving, så jeg hadde således litt flaks ;)... Men hadde jeg vært litt mindre opptatt av ikke å sende gitaren min på seiltur, ville det kanskje gått helt fint. Jeg får finne fram den berømmelige tuben med tålmodighet og smøre meg godt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

 

2 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Takk for svar :) Godt pianokonserten gikk bra, men for et skrekkscenario... Jeg falt rett etter bandøving, så jeg hadde således litt flaks ;)... Men hadde jeg vært litt mindre opptatt av ikke å sende gitaren min på seiltur, ville det kanskje gått helt fint. Jeg får finne fram den berømmelige tuben med tålmodighet og smøre meg godt inn. 

Uff, ja, det var ikke noe gøy. Jeg turde ikke fortelle det til spillelæreren min før etter konserten (hun likte ikke at jeg spilte volleyball fordi fingrene da er så utsatt), og det gjorde ikke sånn helt uhorvelig vondt før etter konserten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstuing kan ta måneder dessverre. Siden tommelen er såpasdviktig for deg burde du gått til fysio.

Anonymkode: b4f0c...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Hei har vært hoven i venstre tommel etter noen klarte å sette seg på den og jeg bøyde den så det knaka. Jeg har hatt vondt i 2 uker og 3 dager nå og jeg har prøvd å gå til legen men han dro i den og klemte selv om jeg har smerter og han sa den er nok forstua men jeg var der for flere dager siden og smerten er ikke borte så jeg lurer på hva jeg burde gjøre når legen ikke anbefaker noen ting?

Anonymkode: 14e65...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei har vært hoven i venstre tommel etter noen klarte å sette seg på den og jeg bøyde den så det knaka. Jeg har hatt vondt i 2 uker og 3 dager nå og jeg har prøvd å gå til legen men han dro i den og klemte selv om jeg har smerter og han sa den er nok forstua men jeg var der for flere dager siden og smerten er ikke borte så jeg lurer på hva jeg burde gjøre når legen ikke anbefaker noen ting?

Anonymkode: 14e65...a2f

Smøre deg med tålmodighet, dette kan ta lang tid. Jeg sliter fortsatt, 15 mnd etter en skade. 

Anonymkode: 57e3b...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...