Gå til innhold

Lungekapasitet etter langvarig røyking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg røkte moderat i 15 år etterfulgt av 15 år som storrøyker, jeg sluttet å røyke for 5 år siden.første spørsmål vil lungene for alltid være skadet eller vil det bli en gradvis forbedring. jeg synes å merke en noe nedgang i  kondisjon da jeg for 20 år siden.begynte å ta cicordinol 10 mg og tolvon 15 mg daglig og har siden ikke fått tilbake gammel kondisjon, jeg har konstatert et hjerneslag for over 25 år siden og en skade på frontlappen for over tyve år siden, jeg har blidt bedt om å IKKE trene hardt kun svært moderat pga gamle skader, jeg håper på svar.

Anonymkode: bd149...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du merket nedgang i kondisjon da du begynte på cisordinol og tolvon. Jeg tror mange merker nedgang i kondisjon med slik, og lignende, medisinering. Det har ingenting med muskler, hjerte og lungekapasitet å gjøre. Det har å gjøre med hvordan medisinene påvirker hjernen. En kunne kanskje sagt det var "psykisk", fordi det handler om "hjernekjemi", men det er reellt når evnen til å presse kroppen reduseres, og ting oppleves tyngre. Den motsatte virkningen ser man ved f.eks. koffein, som øker kroppens evne til å presse seg. Man blir jo ikke i bedre fysisk form av koffein, men "smerteterskelen" ved å presse kroppen økes, slik at man presser seg hardere før man føler "smerten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg røkte moderat i 15 år etterfulgt av 15 år som storrøyker, jeg sluttet å røyke for 5 år siden.første spørsmål vil lungene for alltid være skadet eller vil det bli en gradvis forbedring. jeg synes å merke en noe nedgang i  kondisjon da jeg for 20 år siden.begynte å ta cicordinol 10 mg og tolvon 15 mg daglig og har siden ikke fått tilbake gammel kondisjon, jeg har konstatert et hjerneslag for over 25 år siden og en skade på frontlappen for over tyve år siden, jeg har blidt bedt om å IKKE trene hardt kun svært moderat pga gamle skader, jeg håper på svar.

Anonymkode: bd149...eb8

Er det lenge siden du ble bedt om ikke å trene så hardt? Og hvem var det som anbefalte deg det? Jeg ville tatt det opp igjen med legen, evt. fysioterapeut eller noen andre som har gode kunnskaper om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Terener man svært moderat oppnår man ikke særlig økt kondisjon. Jeg kan feks gå lange turer i moderat tempo over timer, men gi meg et par motbakker og det kjennes ut som om jeg skal stryke med. Får å øke kondisjon er min erfaring at man må trene hardt, gjerne intervalltrening. Når du ikke kan bedrive det hadde jeg bare kost meg med svært moderat trening som uansett er bra for både kropp og sjel.

Anonymkode: 4d848...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til lillemus, det er lenge siden jeg første gang ble bedt om å mosjonere svært svært forsiktig og har også i nyere tid fått samme besjed, det er i hjernen det stopper, kraftige hodesmerter i lengre perioder gjerne en uke om jeg presser meg litt (ikke veldig mye heller), jeg glemte å nevne at begge bihulene er delvis knuste og tette. en får vell  glede seg over "slæpp off" trening og ikke tru en skal løpe marathon igjen. takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...