Gå til innhold

Meget høy puls ved aktivitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  1. Oktober 2016: Helgen etter at jeg fylte 50: oktober 2016 golfrunde. Spiste vanlig frokost. Ikke noe spesielt som hadde skjedd. Ca 10 ganger svimmel, satt meg på huk. Hyperventilerte, antakelig mest fordi jeg var redd. Varte i underkant av en time.

13. Februar 2017: Mens jeg klatret begynte "hjertet" å slå fortere. Det var svakt. Sluttet. Slo fortere, svakere. Sluttet. Flere minutter helt fint. Gjentok seg fire fem ganger mens jeg klatret og sikret. Pulsen virket til å ligge mellom 96 og 115 ref. Apple watch. Så ble det så kraftig at jeg ble varm og svimmelhet, satt meg på huk. Drakk vann ble bedre. Det kommer igjen. Spiste noen nøtter. Gikk bort og kom igjen over en periode på tilsammen ca 30-40 min.

Ca. 8. April da jeg jogget to kilometer kjente jeg at jeg ble ekstra sliten. På en annen måte enn jeg har kjent før.

  1. Mai da jeg klatret og gav alt jeg hadde, på vei ned igjen, og et minutt til,  kjente jeg at "hjertet" dunket og en slags ekstra slitenhet. Det gjentok seg flere ganger under klatringen, spesielt etter en klatreøkt, men også da jeg sikret. Jeg merket ved to anledninger at hørselen min var annerledes, som om jeg hadde propper i ørene.
  2. Mai da min mann og jeg klatret og jeg klatret en hard rute startet "hjertet" å slå fortere. Han målte pulsen på halsen min til 80 x 4 altså over 300 slag per minutt. Det kom igjen en gang til litt lettere og vi avsluttet klatringen. Da gav det seg.

Hva kan dette være? Er det hjertet eller er det noe annet?

 

Anonymkode: 0d89f...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bestill time hos lege. Høres hjerterelatert ut. Behøver ikke være noe farlig i det, men det bør undersøkes. Stoffskiftet kan også påvirke hjertet og det kan også endringer i hormoner ved overgangsalder.

Anonymkode: bf63f...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det høres ut mest som ekstraslag som er helt ufarlig, men ekkelt og skremmende. Du kan godt snakke med legen for å få det sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke under noen omstendighet trene før du har fått dette undersøkt av lege og blitt henvist til arbeids-EKG (sykkeltest). 

Dette er en hjerterytmeforstyrrelse, når pulsen din går over 300/min. Et annet område i hjertet begynner å fyre impulser. Avhengig av om dette området ligger i øvre del av hjertet (supraventrikulær takykardi) eller nedre del av hjertet (ventrikulær takykardi) kan dette være hhv nokså ufarlig eller i verste fall livstruende.

Du må få "fanget" dette på EKG, og da trenger du et arbeids-EKG. Du kan bli henvist, eller bestille det selv hos privat kardiolog. Sistnevnte koster ca 3000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...