Gå til innhold

For stort hjerte. Noen som kan hjerte?


emilie321

Anbefalte innlegg

Før en operasjon ble hjertet mitt undersøkt, bla ultralyd. Det viste at jeg hadde litt for stort hjerte. Størrelsen skulle være mellom 90 - 120 et eller annet, mens jeg hadde 130. Legen trodde at det var pga at jeg i ungdommen trente mye (på det meste 24 timer i uka) 

Nå er det slik at hver gang jeg begynner å trene så blir jeg så ivrig at jeg tar i for mye og for ofte. Når jeg tar i litt for mye kan jeg bli kvalm, uvel og få hodepine. Må legge til at jeg også har store lunger, nesten 1 liter mer enn normalt (lunge legen mente at det kom av at jeg hadde vært aktiv svømmer) Har også stor blære og etter en blindtarm operasjon så sa de at blindtarmen var unormalt stor (den hadde sprukket) Vet ikke om dette har noe å si.

Nå har jeg lyst til å begynne og trene igjen, men har ikke lyst til å møte veggen en gang til. Skal prøve å begrense meg litt. Sitter å lurer på om kvalmen og hodepinen kan komme av det litt for store hjerte. Har innimellom et "galopperende" hjerte, men det gir seg fort. Tar EKG en gang i året hos fastlegen pga diabetes og det er helt bra.

Spurte en gang den gamle fastlegen om det hadde noe å bety at hjertet var litt for stort og fikk da til svar at så lenge det slo så var det ikke noe problem. Det er så mye galt med kroppen at jeg har ikke lyst til å spørre den nye fastlegen om dette hvis jeg ikke må. Men sitter nå å lurer litt.

Hadde blitt glad hvis noen kunne forklart meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du refererer nok til tykkelsen på veggene i venstre hjertekammer. De skal være mellom 9,0 og 12,0 mm tykke, og i ditt tilfelle var de kanskje 13,0 mm. Det er i såfall en mild fortykkelse.

Om dette skyldes "idrettshjerte" eller en uhensiktsmessig remodellering av hjertet som følge av sykdom, kommer an på to ting. Nr 1: Slagvolumet og endediastolisk volum (innvendig volum), og nr 2: At hjertet slapper normalt av når det fylles (at ratioen mellom passiv fylling og fylling fra forkamrene er normal). Hvis disse er normale, og blodtrykket ditt er normalt, er det nok trenings/idrettshjerte du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, issomethingwrong skrev:

Du refererer nok til tykkelsen på veggene i venstre hjertekammer. De skal være mellom 9,0 og 12,0 mm tykke, og i ditt tilfelle var de kanskje 13,0 mm. Det er i såfall en mild fortykkelse.

Om dette skyldes "idrettshjerte" eller en uhensiktsmessig remodellering av hjertet som følge av sykdom, kommer an på to ting. Nr 1: Slagvolumet og endediastolisk volum (innvendig volum), og nr 2: At hjertet slapper normalt av når det fylles (at ratioen mellom passiv fylling og fylling fra forkamrene er normal). Hvis disse er normale, og blodtrykket ditt er normalt, er det nok trenings/idrettshjerte du har.

Har alltid (bortsett fra når jeg har vært alvorlig syk) hatt blodtrykk på 120/70 - 130/80.  Det er jo bra så vidt jeg vet, særlig når jeg nå er kraftig overvektig. Så da er det nok pga trening.

Takk for raskt og betryggende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Har alltid (bortsett fra når jeg har vært alvorlig syk) hatt blodtrykk på 120/70 - 130/80.  Det er jo bra så vidt jeg vet, særlig når jeg nå er kraftig overvektig. Så da er det nok pga trening.

Takk for raskt og betryggende svar.

Bare hyggelig.

Du blir ikke kvalm og uvel og får hodepine av litt forstørret hjerte, men du må være obs på at når du presser deg meget hardt og samtidig er overvektig, kan blodtrykket midlertidig bli så høyt at du får plager av det, selv om trykket i hvile er normalt. 

For øvrig er det jo slik med hjerter at de gjerne matcher resten av kroppen. Er du kraftig bygget med store lunger og høy vekt, er jo hjertet gjerne også stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, issomethingwrong skrev:

Bare hyggelig.

Du blir ikke kvalm og uvel og får hodepine av litt forstørret hjerte, men du må være obs på at når du presser deg meget hardt og samtidig er overvektig, kan blodtrykket midlertidig bli så høyt at du får plager av det, selv om trykket i hvile er normalt. 

For øvrig er det jo slik med hjerter at de gjerne matcher resten av kroppen. Er du kraftig bygget med store lunger og høy vekt, er jo hjertet gjerne også stort. 

Takk igjen.

Da er det nok derfor jeg blir dårlig, for det kommer alltid på slutten av en hard økt. Viste jo at en får hodepine av for høyt blodtrykk, men tenkte ikke på at en kan få høyt blodtrykk av å trene hardt. Jeg ble slik for et år siden også, da var jeg ca 5 kg unna match vekta. Tror jeg bør bli flinkere til å trene riktig, ikke ta meg helt ut nesten hver gang. Blir bare så ivrig og så blir jeg 17 år i hue igjen mens jeg holder på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...