Gå til innhold

Soppinfeksjon,?


Tuppenmor

Anbefalte innlegg

Hei Mette ☺️ 

Har fått sopp nedentil, tror jeg. merket på søndag at jeg klødde veldig nedentil, ved skjede inngangen og klitoris, hadde også hvitt utflod, ringte legen mandag morgen, men kontorsøster sa jeg bare kunne gå på apoteket og kjøpe canesten og vaginal tablett, begynte smøring i går, og i natt hadde jeg den vaginale tablett, men det klør enda, ser også at jeg har non røde små flekker sår på klitoris, som jeg antar jeg har fått av kløingen. Så mine spørsmål er:

Hørtes dette ut som undelivsoppp? 

Når vil canesten begynne å virke, og kløen gi seg? 

Sårene på klitoris kommer d av kløing? 

Tablett har ikke kommet ut igjen i form av utflod, burde den ikke d? 

Må vel kanskje nevne at jeg nettopp var ferdig med menstruasjon, og 28 august avsluttet jeg en selexid kur 2 tabletter 3 ganger daglig, om d har noe å si. 

Mvh dame 45 år☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det lyder som sopp, og det at du har hatt en antibiotika-kur for urinveisinfeksjon er helt typisk noe som utløser en sopp-infeksjon ved at det skjer en endring i de naturlige bakterier i skjeden som holder andre mikrober borte. Det kan kanskje ta en ukes tid før du er frisk igjen. Røde flekker på klitoris kan være infeksjon, eller som du sier oppstått etter kløe. Bare bra at tabletten blir i vagina.

Hvis du ikke er blitt bra i løpet av en uke, er det kanskje lurt å få en sjekk og evt annen behandling som skrives ut på resept.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar☺️ var i kontakt med legen i går på telefon, hun sa jeg skulle ta en diflucan tablett, og den ville virke fort. Klør fortsatt, men føler nå at kløen starter når jeg har tørket meg etter dobesøk, og er vanskelig å la være å klø seg, kløen er verst rundt klitoris og skjede i gang.. Har klødd en del i natt, men har roet seg litt. Og jeg regner vel med at jo mer enn klør, så klør det mer☺️

Så d jeg lurer på, burde diflucan ha tatt bort alle symptomer til nå,? i følge legen virket den kjapt.. 

Kan det være noe annet enn sopp? 

Kan man få sopp 4 uker etter at man har avsluttet selexid? 

Mvh dame som klør☺️☺️

Og tusen takk for at du har svart meg☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Fortsett gjerne med Canesten krem. Ja, sopp kan komme når som helst. Som sagt, jeg tror at det er sopp med det  sykdomsforløp du beskriver. Noen kjønnssykdom er det ikke snakk om.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen ☺️ fortsatt kløe, ingen lukt av utflod, blir snart gal av den kløen, kommer ikke inn til legen i dag, og vet ikke mine arme råd hva jeg skal gjøre.. Har lite erfaring med diflucan, annet enn at jeg har hørt den skal virke fort.. To dager siden jeg tok diflucan, det at jeg klør fortsatt, kan det være at diflucan ikke virker på meg, eller burde jeg gi d noen dager til.. Hvor fort burde diflucan virke??? 

 Beklager men er nesten desperat🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tuppenmor skrev:

Hei igjen ☺️ fortsatt kløe, ingen lukt av utflod, blir snart gal av den kløen, kommer ikke inn til legen i dag, og vet ikke mine arme råd hva jeg skal gjøre.. Har lite erfaring med diflucan, annet enn at jeg har hørt den skal virke fort.. To dager siden jeg tok diflucan, det at jeg klør fortsatt, kan det være at diflucan ikke virker på meg, eller burde jeg gi d noen dager til.. Hvor fort burde diflucan virke??? 

 Beklager men er nesten desperat🤣

Går på hiprex, om det kan ha noe å si😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder vært mye plaget av kløe og diverse soppinfeksjoner, men tror også at det var eksem noen ganger. På meg virket ikke Canesten så godt - Pevaryl + Diflucan var bedre. Og det var aldri snakk om at det forsvant på en dag eller to med Diflucan.

Hvis det ikke bedrer seg i løpet av helga, synes jeg du skal gå til fastlegen til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 30.9.2017 den 7.49, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Prøv med Eurax krem for kløe og søk så lege på mandag. Hilsen Mette

Hei igjen😀fikk apolar salve av legen til å smøre med, kløen gikk vekk etter noe dager. Men vet fortsatt ikke om d har vært eksem eller sopp, og om det var diflucan som virket eller apolar, ☺️. Fikk mensen igjen må for noen dager siden, og fikk dagen før lett/mild kløe som har vært tilstede under mensen.. Forrige gang jeg fikk denne kløen så var d på siste dag i mensen.. 😑 

Jeg nærmer vel meg overgangsalderen, har veldig uregelmessig mens, kan gå alt fra 19-20dager til innimellom 35-40dager,om det kan ha noe å si.. 

Blir litt nervøs for denne kløen, om det kan være tegn på noe farlig, h a mener du? 

Hilsen bekymret dame på 45,5 år

Var på gynekologisk undersøkelse m ultralyd for ca 6 mnd siden alt ok🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Den godartede kroniske hudlidelse, lichen sclerous, kan gi hudkløe. Be evt din lege om henvisning til gynekolog eller hudlege. Hvis det anses nødvendig kan det tas vevsprøve i lokalbedøvelse for diagnose.

Det har ingen relasjon til overgangsalder.

Vennlig hilsen Mette

PS nå er tråden så lang at jeg får problem med å følge den opp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Den godartede kroniske hudlidelse, lichen sclerous, kan gi hudkløe. Be evt din lege om henvisning til gynekolog eller hudlege. Hvis det anses nødvendig kan det tas vevsprøve i lokalbedøvelse for diagnose.

Det har ingen relasjon til overgangsalder.

Vennlig hilsen Mette

PS nå er tråden så lang at jeg får problem med å følge den opp

 

Ble litt bekymret, kan ikke d utvikle seg til kreft😕jeg har ingen synlige utslett. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...