Gå til innhold

Plagsomme ekstraslag


MannISinBesteAlder

Anbefalte innlegg

MannISinBesteAlder

Hei. Har angst, og har slitt med ekstraslag, meir og meir i det siste.

Av og til kan det verke som at det kjem 2-4 etterkvarandre. Då kan eg og føle ein ørhet, nesten så eg trur eg skal svime av, men eg kjem til hektene att etter få sekunder, tilsynelatande normal puls etterpå. Kan vere litt småsvimmel.

 

Litt om meg: 30 år, overvektig, inaktiv i periodar med sterk angst, ellers mykje til skogs. Ikkje røyk. Litt hjartesjukdom på morssida (blodtrykk, lite infarkt, atrieflimmer ved høg alder, 70-80 år), fint på fars. Røyking har gått igjen både på mors og fars side, men mine foreldre slutta for 25 år sidan.

 

Er førehaldsvis greitt utreda;

Blodprøver fine

Ein mengde EKG, fine

A-ekg, fekk framprovosert 3 ufarlege ekstrasystoler, ellers alt fint. Opp til 190 i puls, fekk beskjed om at eg kunne stoppe, alt fint.

Ultralyd av hjartet, fint

24t Holter. 100-150 sves, 1 ves, ingen pauser eller maligne arytmier. 

24t blodtrykk. Ei aning høgt, 4mg candesartan/Atacand. OK trykk på neste døgnmåling

Skal ha ny Holter neste veke for å sjå om me kan fange opp slike som eg blir litt svimmel av.

 

 

Spørsmål: dersom det var noko farleg gale med hjartet mitt, burde me ikkje ha fanga det opp til no? Held på å gå på veggane, og dette gjer angsten frykteleg sterk..

Fastlege foreslår Selo-Zok, nokon grunn til å vere betenkt med det? Erfaringar?

 

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dette har Wasim Zahid svart deg på! Han er vel blant Norges beste på temaet :) 

Unnskyld: kollegaen hans hos LHL!

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ekstra slag, eller som jeg kaller det, galopperende hjerte. Litt ekkelt, men trodde det var ganske vanlig å ha det slik. Nå tar jeg fast EKG en gang i året i forbindelse med diabetes kontroll, har aldri vært noe galt der.

Tror du må stole på legen din. Går du å tenker på dette hele tiden, vil det bare føles verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg er mye plaget av ekstraslag. Men har vært det i ganske mange år. 

 

Ekstraslag er ekkelt, jeg har det selv. Det hører som regel sammen med en stresset livsstil. 

Det rare er at det er så variabelt hvordan man forholder seg til de. Mamma har det i perioder, kanskje 3-4000 VES om dagen, og har ingen problemer med det. Jeg har kanskje 20-30 SVES om dagen og kan gå på veggen av det til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ekstraslag er ekkelt, jeg har det selv. Det hører som regel sammen med en stresset livsstil. 

Det rare er at det er så variabelt hvordan man forholder seg til de. Mamma har det i perioder, kanskje 3-4000 VES om dagen, og har ingen problemer med det. Jeg har kanskje 20-30 SVES om dagen og kan gå på veggen av det til tider.

Ja det er ekkelt. Jeg har ganske mye av det også. Har hatt det i mange år.. Det er fryktelig ubehagelig.  :(. Jeg er sikker på at det er livstilen her. Jeg drikker mye koffein og brus og det gjør ikke det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg hadde en del av det for noen år siden, men ingen nå. Jeg aner ikke hva sammenhengen er. Jeg veide litt mer da og trente ikke, men skal ikke påstå at det et noe man kan trene bort. Det kan nesten virke som om det var psykisk i mitt tilfelle. Det gikk over omtrent da jeg fant ut at det ikke var farlig, men det var også samtidig med at jeg fikk en mindre stressende jobb og begynte å trene.

Hvem vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MannISinBesteAlder

Takk for svar :-) Ja, såg svaret til Wasim, veldig betryggende;-)

Ventar svar frå 48 Holter no, så er spent. Ingen av dei mest skremmande episodane under målinga sjølvsagt, men forsøkte alt eg kunne på å gjere ting som kunne utløyse ekstraslag. Drakk alkohol, gjekk hard skogstur, seksuell aktivitet+++ Så reknar med eg i det minste har fått vist noko ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, MannISinBesteAlder skrev:

Takk for svar :-) Ja, såg svaret til Wasim, veldig betryggende;-)

Ventar svar frå 48 Holter no, så er spent. Ingen av dei mest skremmande episodane under målinga sjølvsagt, men forsøkte alt eg kunne på å gjere ting som kunne utløyse ekstraslag. Drakk alkohol, gjekk hard skogstur, seksuell aktivitet+++ Så reknar med eg i det minste har fått vist noko ;-)

Hvordan er det når man tar en slik undersøkelse. Må du tilbake til hjertelegen for å få vite svarene, eller sendes de i posten?

Anonymkode: f6c34...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. oktober 2017 den 8.03, issomethingwrong skrev:

Ekstraslag er ekkelt, jeg har det selv. Det hører som regel sammen med en stresset livsstil. 

Det rare er at det er så variabelt hvordan man forholder seg til de. Mamma har det i perioder, kanskje 3-4000 VES om dagen, og har ingen problemer med det. Jeg har kanskje 20-30 SVES om dagen og kan gå på veggen av det til tider.

Er det generelt forskjell på hvordan folk opplever VES og SVES, at det er lettere å bli oppmerksom på SVES? Eller fikk du en annen forklaring fra legen din? Eller har de ikke noe svar kanskje.

Og et langskudd sikkert... men har inntrykk av at du har litt peiling på hjerte? Kan jeg sende deg en PM og spørre om noe?

Anonymkode: 015d2...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. oktober 2017 den 8.03, issomethingwrong skrev:

Ekstraslag er ekkelt, jeg har det selv. Det hører som regel sammen med en stresset livsstil. 

Det rare er at det er så variabelt hvordan man forholder seg til de. Mamma har det i perioder, kanskje 3-4000 VES om dagen, og har ingen problemer med det. Jeg har kanskje 20-30 SVES om dagen og kan gå på veggen av det til tider.

Hm, eller går det ikke an å sende meldinger til folk på forumet her?

Anonymkode: 015d2...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det generelt forskjell på hvordan folk opplever VES og SVES, at det er lettere å bli oppmerksom på SVES? Eller fikk du en annen forklaring fra legen din? Eller har de ikke noe svar kanskje.

Og et langskudd sikkert... men har inntrykk av at du har litt peiling på hjerte? Kan jeg sende deg en PM og spørre om noe?

Anonymkode: 015d2...6cd

Du kan bare sende meg en melding hvis du vil.

Det er ikke så lett å kjenne forskjell på VES og SVES. Men typisk er at SVES kjennes selve ekstraslaget bedre, ofte litt som et dobbeltslag, mens VES i større grad kjennes som at hjertet hopper over et slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Du kan bare sende meg en melding hvis du vil.

Det er ikke så lett å kjenne forskjell på VES og SVES. Men typisk er at SVES kjennes selve ekstraslaget bedre, ofte litt som et dobbeltslag, mens VES i større grad kjennes som at hjertet hopper over et slag. 

Fint, takk for det! Da sender jeg deg en melding, må bare finne ut av hvordan man gjør det først...:huh:

Anonymkode: 015d2...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde definitivt vært fanget opp. Ekstraslag er svært vanlig og hos noen plagsomme. Jeg hadde bekymret meg mer for overvekten og forhøyet blodtrykk enn ekstraslag i en alder av 30 år. 

Anonymkode: 028d9...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...