Gå til innhold

Meget plagsom skulderskade..


annern

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Selvom jeg tviler på at noen her har innsikt nok til å hjelpe meg med å finne ut av hva problemet med skulderen min kan være, så prøver jeg fordi jeg føler meg så hjelpesløs. 

Så tingen er, jeg mistenker at helt siden jeg begynte med intensiv styrketrening da jeg var 15-16 år, så har jeg hatt problemer med venstre skulderen. I starten i treningsperioden så kjente jeg ikke noe særlig til det, men det var først når jeg sluttet å trene (etter omtrent 6 måneder) at jeg begynte å kjenne at skulderen min føltes unormal. På dette tidspunktet var det ikke noe særlig problem, men for hvert år som går så blir det bare verre og verre.. Det siste året har jeg jobbet som elektrikerlærling, og det funker dårlig. Må slite meg igjennom hver arbeidsdag og ha vondt resten av dagen, selvom det varier noe hvor smerten sitter og hvor intens den er. Har også vært sykemeldt en periode da det var på sitt verste, men akkuratt nå føler jeg at jeg klarer å holde det i sjakk på et vis, så lenge jeg ikke får noen ubehagelige stillinger hvor jeg må gjøre tungt arbeid. Men smerten er alltid der! Den går aldri vekk, og det føles som noe er skikkelig skjørt inni skulderleddet mitt hele tiden. 

Etter mye lesing og søking, så fant jeg ut at jeg har veldig mange av de samme symptomene som er vanlig i det man kaller en "Slap lesjon/tear". Jeg opplever dype smerter i fronten av skulderen, jeg føler at smerten blir verre når jeg strammer bicepsen (i noen stillinger gjør det mest vondt i det jeg strammer bicepsen, og i andre stillinger gjør det mest vondt i det jeg slutter å stramme den). Føler også at når jeg for eksempel skal ta en pullup og henger i stangen med strake armer, så er skulderen min instabil/ute av stilling. Om jeg da prøver å utføre pullup'en så snapper den tilbake til riktig stilling ganske med en gang etter jeg har begynt å trekke meg opp, men dette følges med smerte/ubehag. Derfor pleier jeg å starte med litt bøyde armer, for å unnga "snappingen", men etter en del repitisjoner så vil det fortsatt komme en viss smerte. Ved nesten alle type øvelser jeg gjør, føler jeg ubehag i skulderen, og jeg føler at det gjør det umulig for meg å trene. Trener forebyggende, så jeg bruker romaskin mye, rotasjonsøvelser med strikk og prøver å avslutte med noen pull-ups/chin-ups. Selv om jeg ofte har mer vondt i skulderen etter en treningsøkt enn det jeg hadde før, så gir denne smerten seg til dagen etterpå. 

Føler jeg har prøvd alt.. Gikk til fysioterapeut i 3 måneder, prøvde kiropraktor, naprapat, og gikk til en skulderspesialist, som mente smerten har en sammenheng med nakken?? Jeg sa at skulderen min lager en "klikkelyd" hver gang jeg drar den fremover eller "overkommer" en viss stilling. Da mener jeg ikke at det føles som at skulderen går ut av sin plass sånn som beskrevet over, men det bare klikker/knekker hver gang. Skulderspesialisten brydde seg ikke om sånne små "kneppelyder" sa han, han sjekka mobiliteten og bevegeligheten i skulderen min, og siden den var grei mente han at skulderen min var ok. Han hadde visst misforstått problemstillingen helt, eller så vet jeg ikke. Har også tatt MR og røntgen, ikke noen utslag der. Så det jeg håper er at noen av dere har vært borti lignende tilfeller eller har opplevd noe sånt før, og har dere noen tips til hvordan jeg kan komme videre med dette herket? 

Setter virkelig pris på det. Takk på forhånd! :)

Endret av annern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Edit: Det jeg synes er rart da, er at MR skal være den beste metoden for å påvise Slap lesjon, men MR resultatene jeg fikk tilbake viste tydeligvis ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...