Gå til innhold

Plutselig nedsatt syn på høyre øye.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden hadde jeg ganske vondt i hodet.Trykkende smerte som varte en god stund. Samtidig fikk jeg veldig nedsatt syn på høyre øye.Og veldig vondt bak øyet og når jeg beveget det.Hodepinen forsvant men synet forble tåkete og mørkere.Har fremdeles like nedsatt syn,tåkete,alt er mørkere og farger er svakere. Jeg hadde en del panikk i begynnelsen. Har brukt linser i mange mange år og var overbevist om at dette var årsaken.Men,problemet er at jeg er ikke rød på øyet,ikke irritert og øyet ser helt ok ut. Smertene sitter dypt og nå er de bare tilstede når jeg beveger øyet. Har ikke vært til lege fordi jeg er livredd,og det er jo helt idiotisk,jeg vet. Går for tiden til behandling for depresjon og alt virker tungt.Men på fredag begynte jeg å google det(turte ikke før) og alle mine symptom leder mot betennelse på synsnerven.Men det kan jo være en svulst også.Herregud.Og hvis det er betennelse på synsnerven så kan jo dette være et ms-symptom...Jeg skal ringe legen i morgen.Har noen her opplevd det samme?

Anonymkode: 2aecd...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være så mye men du gjør rett i å gå til legen. En ct av øyet og området der pluss en spesialisthevisning. Har en liknende erfaring men uten symptomer bortsett fra at det ene synsfeltet forsvant.

Anonymkode: 0e38d...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være så mye men du gjør rett i å gå til legen. En ct av øyet og området der pluss en spesialisthevisning. Har en liknende erfaring men uten symptomer bortsett fra at det ene synsfeltet forsvant.

Anonymkode: 0e38d...653

Ja det kan være så mangt.Du sier at du ikke hadde symptomer,er det smerter du mener da? Fikk du tilbake vanlig syn? Kvir meg bare så sinnssykt til å gå til legen,men skal selvfølgelig.

Anonymkode: 2aecd...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan være så mangt.Du sier at du ikke hadde symptomer,er det smerter du mener da? Fikk du tilbake vanlig syn? Kvir meg bare så sinnssykt til å gå til legen,men skal selvfølgelig.

Anonymkode: 2aecd...ecb

Det var ikke meg men min ektefelle. Vi styrer med det nå. Saken er veldig komplisert med en forhistorie som gjør dem usikre på hva det egentlig er. Det kan være en komplikasjon etter en operasjon for mange år siden eller det kan være grønn stær. Grønn stær gir ikke smerter ettersom jeg har forstått. Svulster gir gjerne smerter og redusert syn men svulst på hjernen er ikke ensbetydende med kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BamseLiten skrev:

Det var ikke meg men min ektefelle. Vi styrer med det nå. Saken er veldig komplisert med en forhistorie som gjør dem usikre på hva det egentlig er. Det kan være en komplikasjon etter en operasjon for mange år siden eller det kan være grønn stær. Grønn stær gir ikke smerter ettersom jeg har forstått. Svulster gir gjerne smerter og redusert syn men svulst på hjernen er ikke ensbetydende med kreft.

Kjedelig å ikke finne klart ut av ting.Uansett, lykke til med prosessen og håper alt ordner seg til det beste for din ektefelle.

Anonymkode: 2aecd...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ut ifra det du beskriver at det kan være glaukom (grønn stær). Dette kan gi slike smerter du beskriver om trykket er høyt nok. Det som er farlig med høyt trykk på øyet, er at synsnerven kan skades. Det er helt smertefritt å måle trykket på øyet og det finnes både øyedråper, tabletter, frysebehandling og mulighet for å sette inn dren i øyet.

Oppsøk lege. Be om henvisning til øyelege - de har bedre utstyr for å måle trykk enn hva fastleger har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker ut ifra det du beskriver at det kan være glaukom (grønn stær). Dette kan gi slike smerter du beskriver om trykket er høyt nok. Det som er farlig med høyt trykk på øyet, er at synsnerven kan skades. Det er helt smertefritt å måle trykket på øyet og det finnes både øyedråper, tabletter, frysebehandling og mulighet for å sette inn dren i øyet.

Oppsøk lege. Be om henvisning til øyelege - de har bedre utstyr for å måle trykk enn hva fastleger har.

Men det skjer vel mer gradvis? Jeg fikk nedsatt syn over natten. Uansett så får jeg ikke vite noe før jeg får kommet meg til legen eller øyenlege.

Anonymkode: 2aecd...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det skjer vel mer gradvis? Jeg fikk nedsatt syn over natten. Uansett så får jeg ikke vite noe før jeg får kommet meg til legen eller øyenlege.

Anonymkode: 2aecd...ecb

 

Ja, grønn stær kommer gradvis, veldig gradvis så sant det ikke er akutt glaukom, men det som er skummelt, er at den ikke merkes før trykket er såpass høyt at det gjør vondt. Jeg hadde trykk over 50 (det skal ligge mellom 4-7) før det ble merkbart med smerter. Mange tror at øyeeplet blir presset utover når det blir forhøyet trykk, men det blir presset innover og derfor kan det bli skade på synsnerven.

Her kan du lese litt om de ulike typene grønn stær på NHI.

PS: Er det lenge siden du fikk synstapet? Om det er akutt glaukom, burde du komme deg en tur på legevakten.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynte sist helg og da var det mest smerter.Smertene kommer når jeg beveger øyet(ser opp og til siden)Nå er smertene veldig redusert. Jeg googlet litt på akutt grønn stær og det virker som du da får tåreflom og veldig rødt og irritert øye i tillegg. Jeg har ikke hatt noe rennende øye og det ser helt "friskt" ut,ingen irritasjon eller rødhet.

Har du hatt akutt glaukom?

Jeg bor ikke så langt fra legekontoret så jeg skal gå der i morgen tidlig og fortelle. Kanskje jeg får en time i løpet av dagen.

 

Anonymkode: 2aecd...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Gradvis og gradvis. Mange sykdommer begynner i det små og øker på samtidig som vi venner oss til symptomene helt til deg dagen det blir for mye. Det er nok uansett lurt å undersøke. Hold meg gjerne oppdatert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjedelig å ikke finne klart ut av ting.Uansett, lykke til med prosessen og håper alt ordner seg til det beste for din ektefelle.

Anonymkode: 2aecd...ecb

Takk for det og i like måte til deg. Det ordner seg nok. Denne gangen blir ting tilrettelagt på jobb og ct viser ikke tegn til svulst så uansett hva skal vi takle. Har vert verre runder før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette begynte sist helg og da var det mest smerter.Smertene kommer når jeg beveger øyet(ser opp og til siden)Nå er smertene veldig redusert. Jeg googlet litt på akutt grønn stær og det virker som du da får tåreflom og veldig rødt og irritert øye i tillegg. Jeg har ikke hatt noe rennende øye og det ser helt "friskt" ut,ingen irritasjon eller rødhet.

Har du hatt akutt glaukom?

Jeg bor ikke så langt fra legekontoret så jeg skal gå der i morgen tidlig og fortelle. Kanskje jeg får en time i løpet av dagen.

 

Anonymkode: 2aecd...ecb

 

Nei, jeg har hatt medfødt glaukom på ene øyet. Om du er litt trent, kan du selv sjekke om trykket er høyt. Da ser du ned med øynene lukket og trykker lett på øyet med to fingre, men dette vil kun fungere om du vet hvordan et vanlig øye skal kjennes ut.

Jeg fikk redusert trykket med frysebehandling når øyedråper og tabletter ikke var tilstrekkelig. I dag bruker de sjelden frysebehandling, men opererer inn små dren i øyet. Dette gjøres kun om trykket ikke lar seg regulere med øyedråper/tabletter.

Du må ha lykke til hos legen i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Nei, jeg har hatt medfødt glaukom på ene øyet. Om du er litt trent, kan du selv sjekke om trykket er høyt. Da ser du ned med øynene lukket og trykker lett på øyet med to fingre, men dette vil kun fungere om du vet hvordan et vanlig øye skal kjennes ut.

Jeg fikk redusert trykket med frysebehandling når øyedråper og tabletter ikke var tilstrekkelig. I dag bruker de sjelden frysebehandling, men opererer inn små dren i øyet. Dette gjøres kun om trykket ikke lar seg regulere med øyedråper/tabletter.

Du må ha lykke til hos legen i morgen!

Hva skal du egentlig kjenne da? Smerter? Har du bra syn i dag på det øyet ditt? Mange spørsmål og takk for lykkeønskning:)

Anonymkode: 2aecd...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du egentlig kjenne da? Smerter? Har du bra syn i dag på det øyet ditt? Mange spørsmål og takk for lykkeønskning:)

Anonymkode: 2aecd...ecb

 

Det kommer litt an på hvor høyt trykket er, men du kjenner ofte at øyet er hardere enn et vanlig øye og/eller at det ikke gjør motstand. Ved svært høyt trykk gjør ikke øyet motstand, men da har du også hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...