Gå til innhold

Hersketeknikker og mobbing - what to do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en virkelig god artikkel om hersketeknikker.

http://www.indriel.no/tema-hersketeknikker/

Som artikkelforfatteren skriver så er den viktigste jobben at en avslører teknikkene som brukes sånn for seg selv. Og ikke ta imot skam og skyld for mobbingen.

Noen av de mest åpenbare hersketeknikkene er nok mistekliggjøring og bli tillagt motiver og mobbet/ nedvurdert.

Og som forfatteren påpeker er det veldig lett, om ikke kanskje umulig å unngå å ikke selv ta i bruk samme teknikker når en blir hersket med.

Og uansett vil jo den som hersker angripe alt en sier og gjør som " feil" og "dumt" eller " slemt" - uansett.

Slike teknikker blir skadelige når det brukes for å trykke andre ned og kneble andre.

Noen hersketeknikker er subtile, slik som å "pakke inn" burdskapet sitt med " jeg sier dette fordi jeg kjenner omsorg for deg", "du blir sikkert sint og forandrer ikke tankemåte når jeg sier dette", osv.

Altså hersketeknikker for å sikre seg sympati og kneble den andre.

Andre som har erfaringer på åssen de kom seg ut av slikt?

Jeg har en formening om at slike som skal herske blir tiltrukket når de ser smerte og fortvilelse.

Går det an å skjule sin smerte slik at disse herskerne ikke " lukter" det?

Det er mange, så vidt jeg vet, som har opplevd stor smerte i livet, men ikke virker atraktive på herskere. Er det en måte de skjuler sin smerte på?

Min erfaring er at hvis en føler seg generellt sårbar for " hugg" så klarer en ikke skjule sin frykt. Men disse herskerne lukter smerte og frykt. Så det gjelder like mye frykt.

Men for min del handler det mest om å skjule sin smerte..eller kanskje om å bære sin smerte og formidle den på en måte som ikke frister herskere og mobbere til å kaste seg på. Altså vise sin smerte, men på en måte som inngir naturlig respekt (uten at en selv bruker hersketeknikker og manipulerer med sin smerte)

Jeg kjenner hvertfall mennesker som bærer på mye smerte men som liksom bærer i seg en verdighet som gjør at herskere og mobberre ikke velger seg ut dem, så de slipper oppleve sånt. Jeg vil gjerne knekke koden på hvorfor noen krenkede blir krenket igjen, mens andre ikke blir det (bortsett fra de krenkede som ikke blir mobbet fordi de har selv har utviklet krenkende adferd og selv mobber / hersker)

Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    26

  • frosken

    11

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

  • Høstløv

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er tankevekkende å se hvordan noen ser ut til å oppfatte seg mobbet eller utsatt for hersketeknikker så ofte. Det stemmer dårlig overens med min virkelighetsforståelse å snakke om "herskere". "mobbere" og "krenkede" i forbindelse med diskusjoner om hersketeknikker.  Jeg ser på hersketeknikker mer som et fenomen som folk tar i bruk i svært ulik grad, ikke som et enten-eller fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er TS føler ikke jeg opplever dette ofte. Hvertfall ikke i mitt daglige liv (eller kalles det IRL her...?)

Men lurer på hva som gjør at enkelte utsettes for det og andre ikke.

Altså hva som som frister mobbere til å " ta" akkurat den personen fremfor å ta en annen.

Og hvordan en evnt kan unngå å være en av de herkerne fristes av.

Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er TS føler ikke jeg opplever dette ofte. Hvertfall ikke i mitt daglige liv (eller kalles det IRL her...?)

Men lurer på hva som gjør at enkelte utsettes for det og andre ikke.

Altså hva som som frister mobbere til å " ta" akkurat den personen fremfor å ta en annen.

 

En som skiller seg ut, og oppfattes som annerledes og svak?

Anonymous poster hash: 21792...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er en mye brukt hersketeknikk å beskylde andre for å bruke hersketeknikker.

2. Her ber jeg om at jeg leses grundig før en går til angrep på meg:

Jeg synes ofte det er "noe" med den mobbede som forklarer mobbingen. Det betyr IKKE at jeg verken godtar eller forsvarer mobbing.

Jeg jobbet før mye med barn/ungdom både i idrett og musikk. Innimellom opplevde jeg mobbing, og ofte hadde jeg en følelse av at den som ble mobbet hadde noe ved seg som utløste det. Enten ved at de kunne "erge på seg gråstein" eller at de sippet for det minste.

Legg også merke til at jeg sier "ofte". Det er noe annet enn "alltid". Spørsmålet og svarene er komplekse, og det finnes få generelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet før mye med barn/ungdom både i idrett og musikk. Innimellom opplevde jeg mobbing, og ofte hadde jeg en følelse av at den som ble mobbet hadde noe ved seg som utløste det. Enten ved at de kunne "erge på seg gråstein" eller at de sippet for det minste.

 

Med andre ord: Bare man vet å oppføre seg og ikke skiller seg ut blir man ikke mobbet.

Anonymous poster hash: 21792...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Med andre ord: Bare man vet å oppføre seg og ikke skiller seg ut blir man ikke mobbet.

Anonymous poster hash: 21792...8d9

 

Han presiserte at han mente "ofte" og ikke "alltid". Det betyr at din gjengivelse av NHDs utsagn blir feilaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også en følelse at det er " noe" som tiltrekker seg mobbere og herskere.

Vanskelig å sette fingeren på, men det er noen situasjoner der jeg " vet" hvem som vil bli tråkket på og hvem som ikke vil bli det. Handler kanskje om hvordan en fremstår utad. Jeg er ikke mobber selv, så jeg må bare prøve sette meg inn i deres tankemåte. Og det stemmer at de jeg antar kan komme til å bli mobbet fremstår gjerne som litt " offeraktig" på omverdnen.

Også er det noen som jeg ser har blitt overkjørt så mye at de intuitivt er lett bytte å " ta" igjen. Som blir tråkket på fordi de er tråkket på før, og ikke fremstår som sippete.

Det sistnevnte handler kanskje om å ha en indre verdi eller noe sånt..?

Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er en mye brukt hersketeknikk å beskylde andre for å bruke hersketeknikker.

2. Her ber jeg om at jeg leses grundig før en går til angrep på meg:

Jeg synes ofte det er "noe" med den mobbede som forklarer mobbingen. Det betyr IKKE at jeg verken godtar eller forsvarer mobbing.

Jeg jobbet før mye med barn/ungdom både i idrett og musikk. Innimellom opplevde jeg mobbing, og ofte hadde jeg en følelse av at den som ble mobbet hadde noe ved seg som utløste det. Enten ved at de kunne "erge på seg gråstein" eller at de sippet for det minste.

Legg også merke til at jeg sier "ofte". Det er noe annet enn "alltid". Spørsmålet og svarene er komplekse, og det finnes få generelle svar.

 

Jeg tror du er den første (offentlige person, hvis man kan bruke et slikt ord) som har "baller" til å ta opp denne problemstillingen, og det står det respekt av.

 

Jeg mener dette har sammenheng med hvordan det å ta på seg en offer-rolle bringer noe positivt med seg. Jeg husker fra jeg var liten en setning jeg har lært mye av. Jeg sa til min mor en gang: "Jeg ble lurt" (implisitt: det var ikke min skyld). Hun sa: "Idioter lar seg lure" (min mor er forsåvidt verdens snilleste menneske, oppveksten min var langt fra brutal). 

 

Jeg tror heller ikke at mobbingen skjer totalt "random". Det er ofte en grunn til at man blir mobbet. Hvis denne grunnen er noe personen ikke skal, kan eller bør gjøre noe med (f.eks hudfarge, etnisitet, legning, osv.) så er det etter min mening en annen helt sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han presiserte at han mente "ofte" og ikke "alltid". Det betyr at din gjengivelse av NHDs utsagn blir feilaktig.

 

Med andre ord: Ofte er det slik at bare man vet å oppføre seg og ikke skiller seg ut blir man ikke mobbet.

Anonymous poster hash: 21792...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at mobbingen skjer totalt "random". Det er ofte en grunn til at man blir mobbet. Hvis denne grunnen er noe personen ikke skal, kan eller bør gjøre noe med (f.eks hudfarge, etnisitet, legning, osv.) så er det etter min mening en annen helt sak.

 

Mobbing er galt uansett!!!

Anonymous poster hash: 21792...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg tror heller ikke at mobbingen skjer totalt "random". Det er ofte en grunn til at man blir mobbet. Hvis denne grunnen er noe personen ikke skal, kan eller bør gjøre noe med (f.eks hudfarge, etnisitet, legning, osv.) så er det etter min mening en annen helt sak.

 

Hvorfor i all verden blir det noe helt annet om noen har en mørk hudfarge enn om det er en unge som har andre sider ved seg som oppfattes som annerledes, sært osv? Det blir da ikke noe mindre foraktelig å utsette andre for mobbing selv om man kan se hvorfor noen barn lettere blir mobbeoffer enn andre.

 

Jeg mener at du her trekker  andre konklusjoner av NHDs innlegg enn det er grunnlag for. Han presiserer at han tar avstand fra mobbing, selv om han kan se at noen barn har noe ved seg som gjør at de lettere blir plaget enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing er galt uansett!!! Anonymous poster hash: 21792...8d9

HURRA og takk til deg! :)

Hundre prosent enig med deg. Desverre er mobbere en del av den virkelige verden...

Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Med andre ord: Ofte er det slik at bare man vet å oppføre seg og ikke skiller seg ut blir man ikke mobbet.

Anonymous poster hash: 21792...8d9

Ja, det er nok korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror heller ikke at mobbingen skjer totalt "random". Det er ofte en grunn til at man blir mobbet. Hvis denne grunnen er noe personen ikke skal, kan eller bør gjøre noe med (f.eks hudfarge, etnisitet, legning, osv.) så er det etter min mening en annen helt sak.

 

Barn skal møtes med respekt, uansett om det er robuste små vesener eller om de er noen små som sipper for det minste.

 

Ingen barn bør utsettes for mobbing, uansett om det er for ting disse kan gjøre noe med eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 21792...8d9

Ja, det er nok korrekt.

 

Det er en overforenkling av en vanskelig problemstilling.

 

Mange skiller seg ut også på positive måter og allikevel blir de mobbet.

Eks.: skolefinke elever blir mobbet i en klasse, hvor de fleste elevene er har lave karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til hersketeknikker så handler det om maktkamp. Der den andre blir trukket inn på et spill hun selv ikke ønsker være med på og der det kan bli " alle mot en".

Kanskje trikset er å ikke ta imot følelsen av skittenhet...

Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en overforenkling av en vanskelig problemstilling.

 

Mange skiller seg ut også på positive måter og allikevel blir de mobbet.

Eks.: skolefinke elever blir mobbet i en klasse, hvor de fleste elevene er har lave karakterer.

Heldigvis tror jeg dette er mindre vanlig enn det var for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...