All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Hvor mye må man trene for å gå ned i vekt? Her er svaret.
Grendel svarte på Grendel sitt emne i Trening, ernæring og vektmestring
Hvor er selvmotsigelsen? Det står at 2.5 time (150min) ekstra i uken gav 2.79 kg lavere vekt. 2.79 kg ble regnet som signifikant. Det stemmer bra med 0.5 kg per halvtime per uke. -
Det kan hende melatonin hjelper nå, selv om det evt ikke har hjulpet som generell sovemedisin. Men jeg vet ikke. Hva med å ta 1 år, eller kanskje 2, hvor du bestemmer deg for å leve som om diagnosen er riktig - helt uten tvil - i den perioden? Ta medisin mot bipolar, lytte til behandler, følge rådene og jobbe bare passe mengde? Så kan du evaluere etterpå om livskvaliteten har blitt bedre. Du gir deg selv liksom ikke en sjanse til å få ha det bra.
-
Kan man gå i terapi først hos en behandler ved et gitt psykologkontor for så å gå til en annen ved en senere anledning?
AnonymBruker svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Jeg sa til ny behandler at jeg syntes det var ubehagelig å sitte på venterommet når «gamle» behandler var der, og hentet inn andre pasienter. Fikk til svar at dette var de vant til, og ikke noe jeg trengte å bekymre meg for. Det er jo helt avgjørende at kjemien er bra når man skal til behandling:) sa ingenting til «gammel» behandler. Anonymkode: dec6e...d63 -
Grendel svarte på Grendel sitt emne i Trening, ernæring og vektmestring
Man går ikke ned 1 kg av å trene en time, nei. Langt ifra. Hvis man trener fast en time ekstra per uke vil vekten stabilisere seg på 1 kg lavere nivå. -
Babette svarte på Grendel sitt emne i Trening, ernæring og vektmestring
Jeg har tilgang, men oppfatter artikkelen som selvmotsigende. Kan det være en trykkfeil, at det skal være en halv time pr. dag? Deltakerne hadde for øvrig overvekt eller fedme. Sakset fra artikkelen: "Forskerne så at for hver halvtime deltakerne trente i uken, hadde de omkring en halv kilo lavere kroppsvekt, en halv centimeter mindre rundt midjen og 0,37 prosent lavere fettprosent etter åtte uker. Med andre ord er trening bra for å holde en lavere vekt. Videre så forskerne at det skal litt til å få en klinisk betydelig vektnedgang. Om målet ditt er å gå ned i vekt, er det, avhengig av hvor tålmodig du er, kanskje ikke lurt å sette all din lit til treningsøktene. Samtidig er det klart mulig å også gå ned i vekt med trening. – Aerobic trening i over 150 minutter per uke, med moderat intensitet eller mer, ser ut til å være nødvendig for å oppnå klinisk betydelig reduksjon, skriver forskerne. Altså: For å ha en vektnedgang av betydning, så må du bevege deg 2,5 timer ekstra i uka, og da med moderat eller høy intensitet." -
Har ikke behandler nå. Kun en sykepleier jeg møter sånn annenhver uke.
-
Eva Sofie begynte å følge Ser noen skriver at de er avhengig av behandleren sin. Hvordan merker man det selv?
-
Ser noen skriver at de er avhengig av behandleren sin. Hvordan merker man det selv?
Eva Sofie svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Om fokuset til pasienten er på innholdet i terapien, jobber terapeut og pasient mot samme mål. Om pasienten fokuserer på terapeuten, blir det et mål som ikke vil gi utbytte på lengre sikt. Dette er ikke uvanlig. Det skjer. Terapeuter kjenner godt til det. Det er en forståelig prosess, men det er et brudd på prosessen som settes i gang under et terapiforløp. -
Ja. Har prøvd en del sovemidler, naturlige og mer tradisjonelle. Prøver å kompensere for alt det jeg ikke har klart å jobbe ved å jobbe på når jeg kan. Men tror som du at det ikke er så lurt mtp døgnrytme. Bipolarkurs har jeg også vært på, men jeg lærer visst ikke. Det er fordi jeg ikke har mulighet til å ta alle mulige hensyn til meg selv (det man ikke jobber skal andre betale for??) Jeg har sagt opp det meste av fast jobb og jobber vikarbasert. Orker ikke være en arbeidstager som stadig er upålitelig fordi jeg ikke er bra, ibderprestererz noen ganger er borte. OG fordi at jeg ikke er sikker på om diagnosen stemmer. Kommer en liten opptur nå, så kan jeg kanskje være litt med på det igjen. Men svinger i energi og humør fra time til time I dag. Istad fikk jeg meg en skikkelig god latter i regnet og tenkte jeg skulle på treningssenter rett etterpå. Så datt jeg helt ned. Sitter bare på sofaen og SER rett frem. Ja, TVn er på,men kunne ikke brydd meg mindre.
-
Det må du jo ta opp med behandleren din. Ingen her kan vel vite om akkurat du kan klare deg uten... Anonymkode: 1a7c1...f10
-
Kan jeg klare meg uten Litium selv om jeg har shizoaffektiv hvis jeg går på antipsykotisk? Føler det er usunt å gå på så mye medisiner. @nachnoo ?
-
Hvordan merker man at man er avhengig av innleggelser?
Glitter svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Vet ikke. Kan kun snakke for meg selv, men jeg hadde det veldig vanskelig veldig ofte før. Og når jeg fikk det vanskelig var ikke min første tanke hvordan jeg kunne ta vare på meg selv. Det var at jeg ville dra til det trygge sykehuset hvor smerten ikke var like tung å bære. Slik ser jeg det i etterkant i hvert fall. Har det ikke på samme måte lenger. Er tre måneder siden jeg ble skrevet ut av en lang tvangsinnleggelse og jeg er ikke i nærheten av å trenge ny innleggelse. Før i tiden hadde jeg vært på overtid nå mtp behov for å legges inn. -
Vhanja svarte på Grendel sitt emne i Trening, ernæring og vektmestring
Jeg har heller ikke tilgang til artikkelen, men det kan ikke stemme at man går ned 1 kg pr time man trener. 1 kg er 7000 kalorier. Så man må forbrenne 7000 kcal for å gå ned 1 kg (Evt spise 7K kcal for å gå opp 1 kilo). En tommelfingerregel (med store individuelle variasjoner) er at det å gå tur i 30 min forbrenner ca 100 kcal. Så 200 kcal på 1 times gange. Jogging, sykling og andre aktiviteter som gir høyere puls vil naturlig nok forbrenne mer, men det finnes ingen aktivitet man kan gjøre som gjør at man forbrenner 7000 kcal på en time. -
Har du prøvd melatonin? Jeg har hørt at det kan fungere til å justere døgnrytmen i forbindelse med f.eks jetlag og skiftarbeid. Ellers så bør du kanskje revurdere nattarbeid, jeg har inntrykk av at bipolare er ekstra sensitive for forstyrrelser i døgnrytmen. Vi snakket i hvert fall en del om døgnrytme på det bipolarkurset jeg var på.
-
Hvordan merker man det? Anonymkode: dda52...edb
- I dag
-
Det er jeg veldig klar over, men det er ikke det som er greia her. Pleier ikke se særlig serier eller tv jeg, så dette var tilfelle for i går - ikke noe typisk. Grunnen til at det ble serie i går er fordi døgnrytmen er fucka. Stort sett har jeg kun mulighet til å sove 23 til 06, men grunnet omstendigheter som fri og litt annet er det annerledes.
-
frosken begynte å følge Hvor mye må man trene for å gå ned i vekt? Her er svaret.
-
frosken svarte på Grendel sitt emne i Trening, ernæring og vektmestring
Jeg fikk ikke tilgang til artikkelen. Henviser de til en forskningsartikkel jeg kan lese i stedet? Fremgår det at 30 min gir 0,5 og 60 min 1,0 lavere vekt - eller har de kun dokumentert effekten av 30 min? -
Grendel publiserte et emne i Trening, ernæring og vektmestring
https://www.nettavisen.no/vektnedgang/ned-i-vekt/trening/stor-studie-dette-er-treningen-som-far-deg-ned-i-vekt/f/5-95-2431093 Som vanlig sier forskerne at trening ikke monner, men jeg eg uenig basert på nøyaktig samme tall. Funnet er at 30 min trening i uken gjør at man stabiliserer seg på 0.5 kg lavere vekt. Eller enklere sagt: Man er ett kg lettere for hver times trening i uken. Er det mye eller lite? Hvis jeg hadde syklet på jobb hver dag ville jeg veid 3 kg mindre i tillegg til at mer av vekten ville vært muskler. Veldig forsiktig anslått 4 kg mindre fett rundt på kroppen. For mange ville det vært en stor forskjell. Har man mer enn 10 kg for mye så nytter ikke trening alene Jeg synes forskere bør tørre å nyansere budskapet litt mer. Det er et reelt problem at noen ungdommer som trener veldig mye spiser for lite. Da er det farlig å formidle at "trening utgjør gram." og lignende. -
Kom det overraskende på deg da behandler tok opp at avslutning nærmet seg?
Glitter svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Til hennes kontor. -
Siena svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Jeg slet mye med depresjoner og suicidalitet på den tiden så mye var relatert til det i tillegg til at vi jobbet en del med det å komme i kontakt med følelser og litt annet forskjellig. -
AnonymBruker svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Kan jeg spørre hva du får/fikk hjelp til? Anonymkode: 72be3...d6b -
Siena svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Jeg har blitt avsluttet en håndfull ganger og bare en gang kom det overraskende på, behandler hadde spontant bestemt seg for å bytte jobb så. -
Når hvite kvinner beføler asylsøkere med benprotese
Grendel svarte på slabbedask sitt emne i Åpent forum
Det ble bare flaut. Jeg synes de burde ha noen nøytrale illustrasjoner. Jeg synes også det ville vært feil å bare ha mørke gutter som klådde på hvite jenter. Såpass woke er jeg. Dessuten burde de hatt engelsk tekst i tillegg til tysk. -
Det er vel ikke helt uvanlig lenger at folk uten barn oppretter testamente. Men mange synes nok det er greit at nevøer/nieser arver.
- 23 svar
-
1
-
Jan Helge Andersen dømt til forvaring for drapet på 10 år gamle Lena Sløgedal Paulsen i Baneheia
Grendel svarte på AnonymBruker sitt emne i Åpent forum
Angående forvaring: Jeg leste at begge fagdommerne var imot forvaring mens lekdommerne stemte for. Det tar jeg som tegn på at forvaring er juridisk tvilsomt, men at det føles veldig bra. -
Jan Helge Andersen dømt til forvaring for drapet på 10 år gamle Lena Sløgedal Paulsen i Baneheia
Grendel svarte på AnonymBruker sitt emne i Åpent forum
Jeg synes at så lenge man kan bevise at noen er skyldige så bør det være litt slakkere krav til å bevise eksakt hva de har gjort. Alt av tekniske bevis peker mot at han var alene: Mobilbeviset som viser at VK var hjemme, akkurat som han (og moren hans!) forklarte. Kun JHA's DNA over alt på begge jentene. De er drept på samme måte og en amerikansk ekspert på denne type drap, og han mente alt tydet på én gjerningsmann. Jeg må jo være ærlig å si at JHAs forklaring i utgangspunktet er et sterkt bevis mot VK. Det er spesielt å trekke inn en kamerat hvis kameraten var uskyldig. Uansett. Nå var det dessverre politiet selv som først foreslo at VK kanskje var med, og at JHA var et offer selv. Det var for lite kunnskap hos politiet den gangen tenker jeg. Alt i alt mener jeg man må stole på "hard evidence" når det er ord mot ord. De tekniske bevisene sier at JHA var alene.