jojono Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Min sønn er allergisk for bla.eggeproteiner.Dette har ført til at han har hatt problemer med å få tatt vaksiner (dyrketpå høneegg)som er nødvendig ved reiser til enklte land.Hva bør vi gjøre? Finnes der alternative vaksiner/metoder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100010-allergi-og-vaksiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Kjære jojono Det er uhyre sjelden at det er nødvendig å avstå fra vaksinering pga eggallergi. De vaksinene som det er snakk om (f.eks. MMR) er dyrket på hønseembryo og det betyr ikke at det er eggprotein i vaksinen. Jeg pleier å anbefale at hvis det er en sterk eggallergi skal barnet få en test først med vaksinen (prikktest). Den leses av etter 15 minutter og er den negativ kan vaksinen helt trygt settes. Hvis det er vanskelig å få satt en prikktest med vaksinen er det i de aller fleste tilfeller tilstrekkelig om barnet får vaksine når det er lege tilstede på helsestasjonen, alternativt får vaksinen hos en lege. Det bør da være adrenalin tilgjengelig i tilfelle det skulle komme til en reaksjon. For noen år siden ble det skrevet en oversiktsartikkel som sto i et velrennomert tidskrift nettopp om vaksinereaksjoner og allergi. Forfatterne, som hadde gjennomgått det meste av tilgjengelig litteratur på området, konkluderte med at vaksinereaksjoner pga eggallergi var uhyre sjelden og at eggallergi ikke skulle avholde foreldre fra å la sine barn vaksinere. Videre ble det fastslått at der det var påvist allergiske reaksjhoner ved vaksinering var årsaken heller andre proteiner i vaksinen enn eggprotein - proteiner som vanligvis ikke fører til allergireaksjoner. Jeg håper dette svaret kan hjelpe dere i forhold til videre vaksinering. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100010-allergi-og-vaksiner/#findComment-569076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.