Milie79 Skrevet 17. november 2000 Del Skrevet 17. november 2000 Hei! Jeg er ei 22 år gammel jente, som siden april har vært mer eller mindre sykemeldt p.g.a. astma,bronkitt og betennelse i luftveiene.Jeg har fått diverse medisiner,som ventoline,pulmicort og nå til slutt serevent.I tillegg bruker jeg polaramin 6mg,for allergi.Jeg har hele livet hvert plaget av allergi,men har tidligere bare hatt anstrengelses astma.Men nå har jeg vedvarende pipelyder og blir ofte tett og andpusten i tillegg til at jeg hoster endel.Legen min nevnte at det muligens kunne ha noe med jobb, eller bolig å gjøre,(jobber på sykehus,og bor i leilighet).Hun nevnte også noe om å bygge ett allergivennlig hus når jeg og min samboer skal begynne å bygge...,Hvordan kan jeg gjøre det,og kan man få støtte til det? Hva synes du jeg skal gjøre,vil så gjerne komme i jobb igjen............ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10004-hva-gj%C3%B8r-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milie79 Skrevet 17. november 2000 Forfatter Del Skrevet 17. november 2000 Hei! Jeg er ei 22 år gammel jente, som siden april har vært mer eller mindre sykemeldt p.g.a. astma,bronkitt og betennelse i luftveiene.Jeg har fått diverse medisiner,som ventoline,pulmicort og nå til slutt serevent.I tillegg bruker jeg polaramin 6mg,for allergi.Jeg har hele livet hvert plaget av allergi,men har tidligere bare hatt anstrengelses astma.Men nå har jeg vedvarende pipelyder og blir ofte tett og andpusten i tillegg til at jeg hoster endel.Legen min nevnte at det muligens kunne ha noe med jobb, eller bolig å gjøre,(jobber på sykehus,og bor i leilighet).Hun nevnte også noe om å bygge ett allergivennlig hus når jeg og min samboer skal begynne å bygge...,Hvordan kan jeg gjøre det,og kan man få støtte til det? Hva synes du jeg skal gjøre,vil så gjerne komme i jobb igjen............ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10004-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-52685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
targa Skrevet 17. november 2000 Del Skrevet 17. november 2000 Dersom du jobber på sykehus, så bør jo kompetansen være ganske nær. - Hør med en sykepleier eller lege på luge.med pol.klinikk. De bør kunne henvise deg, eller tipse deg. Både Asma- og allergiforbundet, og LHL har sikkert også noen broskjyrer eller råd og tips. Begge organisasjoner ligger på nett, og har også kontorer i alle fylker. Ergoterapeuten i din kommune skal også kunne noe om dette. Hjelpemiddelsentralen i ditt fylke skal også ha noe kompetanse, - evt. kunne henvise deg til en kompetent instans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10004-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-45810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
targa Skrevet 17. november 2000 Del Skrevet 17. november 2000 Dersom du jobber på sykehus, så bør jo kompetansen være ganske nær. - Hør med en sykepleier eller lege på luge.med pol.klinikk. De bør kunne henvise deg, eller tipse deg. Både Asma- og allergiforbundet, og LHL har sikkert også noen broskjyrer eller råd og tips. Begge organisasjoner ligger på nett, og har også kontorer i alle fylker. Ergoterapeuten i din kommune skal også kunne noe om dette. Hjelpemiddelsentralen i ditt fylke skal også ha noe kompetanse, - evt. kunne henvise deg til en kompetent instans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10004-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-52686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Jeg ser at du allerede har fått et godt svar mht det praktiske. Mht sykdommen, så lurer jeg på om det er foretatt nye pusteprøver for å måle lungefunksjonen din. Det høres ut som om du ikke er riktig medisinert. Det kan ta litt tid å stabilisere seg når man skal begynne med nye medisiner ( Pulmicort og Serevent f eks). Det er også viktig å lære seg å blåse PEF for å finne en basislinje for din pustefunksjon. Dette er et godt hjemmehjelpemiddel for å se hvordan din astma egentlig har det. Det er også viktig å merke seg om du blir bedre når du ikke har vært på jobb over helgen, f eks. Merker du at du blir bedre lørdag ettermiddag, og at du er bra på mandag, eller er du like dårlig hele helgen som du er på jobb? Det er også viktig å ha det luftig og rent ( støvfritt)i sitt hjemmemiljø. Det viktige er i allefall nå å finne ut om dette gjelder kun på jobb eller om det gjelder hele tiden. Her i Oslo er det regnvær, noe som skulle gjøre luften ganske ren.Hvis det er regnvær der du bor, så kanskje du merker forskjellen? Som sagt, så høres det også ut som om du ikke foreløpig er godt innstillt på de nye medisinene, noe som altså kan ta litt tid. Når det har gått noen dager til, så bør du kunne merke forskjellen. Kom tilbake da og gi meg en tilstandsrapport, så kanskje vi kan finne ut noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10004-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-46058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Jeg ser at du allerede har fått et godt svar mht det praktiske. Mht sykdommen, så lurer jeg på om det er foretatt nye pusteprøver for å måle lungefunksjonen din. Det høres ut som om du ikke er riktig medisinert. Det kan ta litt tid å stabilisere seg når man skal begynne med nye medisiner ( Pulmicort og Serevent f eks). Det er også viktig å lære seg å blåse PEF for å finne en basislinje for din pustefunksjon. Dette er et godt hjemmehjelpemiddel for å se hvordan din astma egentlig har det. Det er også viktig å merke seg om du blir bedre når du ikke har vært på jobb over helgen, f eks. Merker du at du blir bedre lørdag ettermiddag, og at du er bra på mandag, eller er du like dårlig hele helgen som du er på jobb? Det er også viktig å ha det luftig og rent ( støvfritt)i sitt hjemmemiljø. Det viktige er i allefall nå å finne ut om dette gjelder kun på jobb eller om det gjelder hele tiden. Her i Oslo er det regnvær, noe som skulle gjøre luften ganske ren.Hvis det er regnvær der du bor, så kanskje du merker forskjellen? Som sagt, så høres det også ut som om du ikke foreløpig er godt innstillt på de nye medisinene, noe som altså kan ta litt tid. Når det har gått noen dager til, så bør du kunne merke forskjellen. Kom tilbake da og gi meg en tilstandsrapport, så kanskje vi kan finne ut noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10004-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-52934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.