Gå til innhold

Høres dette ut som forstoppelse eller er det noe annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager for en TMI tråd, men jeg lurer litt på om jeg er forstoppet eller om det er noe annet galt? Har ikke vært på toalettet på snart 1 uke om jeg ikke husker feil. Jeg har ingen avføring eller trang til å gå på do (annet enn å tisse da). Høres dette ut som forstoppelse eller kan det kanskje være noe annet? 

Anonymkode: 964e2...a75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at jeg ikke er oppblåst eller har vondt, og det er vel typisk for forstoppelse?

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av hva som er normalt for deg. Er en uke normalt, er avføring hver dag normalt osv. En uke er på generelt grunnlag lenge. Spis svisker og noe annet med _mye_ fiber mens du drikker  godt med væske samtidig (1.5-2 L). (mye fiber uten drikke = forstoppelse)

Anonymkode: 07444...35d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det avhenger av hva som er normalt for deg. Er en uke normalt, er avføring hver dag normalt osv. En uke er på generelt grunnlag lenge. Spis svisker og noe annet med _mye_ fiber mens du drikker  godt med væske samtidig (1.5-2 L). (mye fiber uten drikke = forstoppelse)

Jeg har aldri tenkt spesielt over det men tror det normale for meg er ca hver dag eller annenhver. Jeg skal forsøke det, takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har aldri tenkt spesielt over det men tror det normale for meg er ca hver dag eller annenhver. Jeg skal forsøke det, takk for tips.

Sitter dte fast så kjøp deg en liten flaske laktulose på apotek. Hell i en kopp som medfølger (full kopp), drikk 500 dl vann etter du har svelget koppen. Dette rett FØR du skal spise. Drikk godt også til måltidet.

https://www.apotek1.no/produkter/laktulose-667-mg-ml-mikstur-200ml-921536p?gad_source=1&gad_campaignid=17339303707&gclid=CjwKCAjw-dfOBhAjEiwAq0RwI2XwPmoPYBz-csgzUv_8hAqb_9VFA_pDXm0L6HLGj1cRTf5iNY6oPxoCkekQAvD_BwE

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager for en TMI tråd, men jeg lurer litt på om jeg er forstoppet eller om det er noe annet galt? Har ikke vært på toalettet på snart 1 uke om jeg ikke husker feil. Jeg har ingen avføring eller trang til å gå på do (annet enn å tisse da). Høres dette ut som forstoppelse eller kan det kanskje være noe annet? 

Høres ut som du er forstoppet ja, kan hjelpe og spise 2 kiwi og 2 bananer og drikk mye vann. 

Endret av Sakura
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ta pursenid om kvelden før jeg legger meg, hvis jeg har forstoppelse. Da blir det en real tømming dagen etterpå. Det er reseptfritt, men må kjøpes på apotek. Man tar 2-4 piller. Lite bivirkninger, men du kan måtte gå noen ganger på do etterhverandre. 

Anonymkode: 43be4...f24

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har ikke vært på toalettet på snart 1 uke om jeg ikke husker feil. Jeg har ingen avføring eller trang til å gå på do (annet enn å tisse da). Høres dette ut som forstoppelse eller kan det kanskje være noe annet? 

For min del henger matinntaket mye sammen med hvor ofte/mye jeg har avføring. Om matinntaket ditt har vært mindre enn normalt den siste uken, kan det være en forklaring?

Min tidligere fastlege anbefalte forresten å spise to kiwi før hvert måltid, for å motvirke forstoppelse.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (4 timer siden):

For min del henger matinntaket mye sammen med hvor ofte/mye jeg har avføring. Om matinntaket ditt har vært mindre enn normalt den siste uken, kan det være en forklaring?

Ja, det kan det.

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det kan det.

Inntak av rene råvarer gir også merkbart mindre avføring enn om man spiser mye ferdigprodukter med "fyllstoffer" og tull i.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Glemte å si at jeg ikke er oppblåst eller har vondt, og det er vel typisk for forstoppelse?

Du burde ikke gå lengre uten å komme på do. Spis svisker, pære. Eller kjøp deg en stikkpille på apoteket. Ut må må det jo uansett nå som du har gått ei uke uten. 

Vil tro d er begynnelse på forstoppelse. 

Anonymkode: b5af0...567

Skrevet (endret)

Mente lengre oppe her at du kan kjøpe stikkpille på apoteket som funker utmerket. Det går for en sjelden gang. Jo lengre du har avføring der inne jo hardere blir den - å da vondere å få ut. Har jobbet på sykehjem, så godt kjent med dette. Lykke til 😃

Endret av S87s
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 11.49):

Ja, det kan det.

Hjalp det? Er du bedre? 

Anonymkode: b5af0...567

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...