Gå til innhold

Beste tips mot forstoppelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg har forstoppelse og trenger tips. 

Grunnen til forstoppelse er at jeg er sengeliggende ca 23,5 timer til dagen. Når jeg spiser så er det fullkorn. Jo flere korn jo bedre. Men jeg spiser lite. 

Jeg går tur noen ganger i uken. Da ca 150 m ned en bakke og så opp igjen. Det er ikke realistisk å øke dette pga sykdom.

Jeg drikker ca 1,5 liter brus til dagen. Akkurat nå er jeg for syk til å drikke kaffe. Mulig reduksjon på kaffe også har spilt negativt inn. 

Det beste hadde selvfølgelig vært å kommet meg mer I bevegelse, men det er ikke realistisk. Bare en ting er mulig å få til litt oftere og det er restorativ yoga. (Stretching) Kan dette hjelpe?

Har du noen tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg har forstoppelse og trenger tips. 

Grunnen til forstoppelse er at jeg er sengeliggende ca 23,5 timer til dagen. Når jeg spiser så er det fullkorn. Jo flere korn jo bedre. Men jeg spiser lite. 

Jeg går tur noen ganger i uken. Da ca 150 m ned en bakke og så opp igjen. Det er ikke realistisk å øke dette pga sykdom.

Jeg drikker ca 1,5 liter brus til dagen. Akkurat nå er jeg for syk til å drikke kaffe. Mulig reduksjon på kaffe også har spilt negativt inn. 

Det beste hadde selvfølgelig vært å kommet meg mer I bevegelse, men det er ikke realistisk. Bare en ting er mulig å få til litt oftere og det er restorativ yoga. (Stretching) Kan dette hjelpe?

Har du noen tips? 

På sykehuset en gang (mage og tarm avdeling) så lærte jeg at hvis magen stoppet opp, så var det 3 ting som hjalp mer enn noe annet...  drikk kaffe, ut å gå og å tygge tyggis. Dette var nok spesielt etter operasjoner legen snakket om, men kanskje det kan hjelpe?   Ellers så er det de kjedelige rådene som å spise svisker og å drikke nok. Lykke til!

påskelilje
Skrevet

Linfrø er det mest effektive vi har brukt. Legg en ss eller to i bløt i et halvt glass med vann noen timer eller over natta. Det blir litt geléaktig. Slurp det i deg.

Drikk mye vann.

Hvis du orker, ta noen knebøy, og gjerne sitt på huk noen minutter hver morgen, mens du gynger/beveger litt på bekken og hofter.

Skrevet

Baner, blåbær, sterk mat, vann, knekebrød, sjokolade, løpe, gåtur, svisker, kiwi👍 

Skrevet
emilie321 skrev (10 minutter siden):

På sykehuset en gang (mage og tarm avdeling) så lærte jeg at hvis magen stoppet opp, så var det 3 ting som hjalp mer enn noe annet...  drikk kaffe, ut å gå og å tygge tyggis. Dette var nok spesielt etter operasjoner legen snakket om, men kanskje det kan hjelpe?   Ellers så er det de kjedelige rådene som å spise svisker og å drikke nok. Lykke til!

Mulig jeg må prioritere åbruke krefter på å drikke kaffe. Det er lenge siden jeg har prioritert det. Men jeg er jo veldig glad i kaffe og jeg kjenner på en mestring når jeg klarer å få det inn i hverdagen så kanskje det hadde vært godt for psyken også

Det er sikkert 15 år siden jeg tygde tyggis. Da satte en tannfylling seg fast i tyggisen og det kostet mange tusen så da sluttet jeg😅

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Linfrø er det mest effektive vi har brukt. Legg en ss eller to i bløt i et halvt glass med vann noen timer eller over natta. Det blir litt geléaktig. Slurp det i deg.

Drikk mye vann.

Hvis du orker, ta noen knebøy, og gjerne sitt på huk noen minutter hver morgen, mens du gynger/beveger litt på bekken og hofter.

Jeg har egentlig lyst til å begynne å lage chiapudding fordi det er så godt. Kan de frøene gjøre samme nytten mon tro? 

Sitte på huk kan være mulig å få til

Skrevet
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg må prioritere åbruke krefter på å drikke kaffe. Det er lenge siden jeg har prioritert det. Men jeg er jo veldig glad i kaffe og jeg kjenner på en mestring når jeg klarer å få det inn i hverdagen så kanskje det hadde vært godt for psyken også

Det er sikkert 15 år siden jeg tygde tyggis. Da satte en tannfylling seg fast i tyggisen og det kostet mange tusen så da sluttet jeg😅

Jeg har egentlig lyst til å begynne å lage chiapudding fordi det er så godt. Kan de frøene gjøre samme nytten mon tro? 

Sitte på huk kan være mulig å få til

Jeg bruker ikke chiafrø, så det vet jeg ikke. Håper det hjelper!

Skrevet
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker ikke chiafrø, så det vet jeg ikke. Håper det hjelper!

De blir også geleaktige så jeg håpet det kunne gjøre samme nytten.

Spiste mye linfrø I kjøleskapsgrøt før. Det hadde jo vært ypperlig nå, men er så utrolig lei det. Var helt besatt av det en lang periode så spiste meg lei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...