Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en 29 år gammel mann som i de siste 7-8 mnd har merket at jeg til stadighet har rykkninger i ansiktet, spesielt øyebrynet men og så nesepartiet og munn. Det er ikke noe som liksom kommer av seg selv, jeg kan på en måte kontrollere det men bare et kort øyeblikk før jeg føler at jeg liksom må la rykkningen komme. Dette er skrekkelig irriterend og plagsomt og jeg føler meg ikke særlig smart når jeg er ute med venner eller andre og til stadighet får disse rykkningene. Jeg har ikke vært plaget med dette tidligere og håper noen har et forslag til hva det kan være og hvordan jeg kan bli kvitt det.

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100109-nerv%C3%B8se-rykninger-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mest sannsynlig er dette det vi kalle TICS, som egentlig betyr "ufrivillige muskelsammentrekninger". Ofte blir det værre ved stress, vanskelige livssituasjoner mm. Og dette kan bli en ond sirkel, jo mer man engster seg for at det skal synes, jo mer sannsynlig kommer det. Det vanligste er at det kommer i ansiktet. Noen har hjelp av noen samtaler med fastlege eller psykolog, dersom stress er årsak. Andre må lære teknikker for å direkte hindre anfallene. Ved svært hyppige plager kan noen ha hjelp av en sprøyte som lammer de små musklene litt.

Svært sjelden kan det være nervesykdom som ligger til grunn. Du får vurdere om du tar kontakt med fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...