Gå til innhold

Bunad regler, kan du svare?


Gjest Vest Agder

Anbefalte innlegg

Gjest Vest Agder

Jeg kommer opprinnelig fra Akershus. Jeg syns ikke bunadene eller draktene deromkring er noe fine.

Om jeg bor i Vest Agder (meget pen bunad!)kan jeg bruke den? Eller bør man bo her leeenge, kanskje så lenge at man skarrer litt på r'en i bare enkelte tilfeller og sier "Hadde" og "Javel" og sånn? Har nå bodd her i 3 år, og prøver å unngå å endre meg for mye.

Er forøvrig sambo med en fra Sogn og Fjordane, kan jeg noen gang bruke bunad fra han sitt hjemsted, eller er dette også helt galt? (Vi blir nok gift en dag, om jeg ikke tar helt feil)

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Terkline

I dag velger folk bunad utifra hvilke de synes er fine.

Selv synes jeg man skal ha en bunad fra det stedet man har en tilknytning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste regelen jeg vet om er at SVALBARD-bunaden kan man ikke få om man ikke har bodd der x antall år. Jeg synes det er riktig. Synes man bør ha tilhørighet til området der man bærer bunad fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste regelen jeg vet om er at SVALBARD-bunaden kan man ikke få om man ikke har bodd der x antall år. Jeg synes det er riktig. Synes man bør ha tilhørighet til området der man bærer bunad fra

Ja, jeg er i grunnen enig med deg. Syns ikke man skal velge seg bunad fordi man syns den er fin. Man bør høre til, på ett eller annet vis.

Men hvor går grensen før man tramper noen på tærne?

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Helt klart at du ,å innlede hver samtale med Javeeeel?!!! - før du kan gå med Vest-Agder bunaden.....og du må spise torsk på julaften!

Neida, fra spøk til alvor. jeg er enig med de andre her at en bør velge en bunad en har en eller anne tilknytning til. Men hvis du har tenkt å slå rot i Vest-AGder, synes jeg det er helt greit at du velger den. Jeg synes også at du kan velge bunad fra hjemstedet til mannen din. Men hvis du ønsket f.eks. Vossabunad, bare fordi du likte den, ville jeg ikke synes det var rett.

jeg er født og oppvokst i Kristiansand, men fikk meg ikke bunad før jeg var 23 år (Vest-Agder). Før jeg fikk den, tilbød svigerforeldrene mine meg å overta en vossebunad som var til overs i familien (mannen min er fra Voss). Jeg tenkte grundig gjennom det, men fant ut at for meg ble det ikke rett. Jeg ville ha Vest-AGder bunad - og det er jeg glad for!

Min mor er fra Østlandet, men hun valgte Vest-Agder bunad, etter å ha bodd i Kristiansand i 10-12 år.

Lykke til med bunadsvalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo velge en bunad der en av dine foreldre eller besteforeldre stammer fra. Tror jeg selv ville foretrukket det framfor der samboeren kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de fire årstider

Den eneste regelen jeg vet om er at SVALBARD-bunaden kan man ikke få om man ikke har bodd der x antall år. Jeg synes det er riktig. Synes man bør ha tilhørighet til området der man bærer bunad fra

Nei det er ikke xantall år. Du må ha bodd på Svalbard i alle de fire årstidene, da kan du får bunaden.

Den er forøvrig kjempefin!!! Svigerinnen min har en slik :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thuva1365380402

Jeg er fra Akershus og har Romerikesbunad. HVA ER GALT MED DENNE BUNADEN DA? Jeg synes den er fin jeg. Og det er der jeg er fra. Bor nå i Vestfold, og alltid på 17. mai ser jeg etter om andre har Romerikesbunad. Føler liksom da at de er fra samme sted som meg.

Det som er mest riktig er å velge en bunad ut fra hvor man er fra eller foreldrene er fra.

Selvfølgelig forstår jeg at folk har forskjellig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er kult:-) Gi faen i reglene. Bruk sånn sagabunad, eller eventyrbunad eller hva det var... Sånn som bunadpolitiet ergrer seg grønn over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Skal du først ha bunad, er det ingen vits i å spandere flere tusener på en du ikke liker. Så velg den du synes er finest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Bunad er kult:-) Gi faen i reglene. Bruk sånn sagabunad, eller eventyrbunad eller hva det var... Sånn som bunadpolitiet ergrer seg grønn over.

De heter visst festdrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt bunad fra det stedet jeg og foreldre/besteforeldre/oldeforeldre er oppvokst. De som har forfedre fra mange forskjellige steder, har jo flere å velge mellom. Eller man kan vel ta bunad fra det stedet man bor eller har bodd. Jeg ville ikke valgt en bunad fra en landsdel jeg ikke hadde noen tilknytning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...