Gjest Gaune Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Jeg har i mange år hatt perioder (2-3 måneder i året - ellers er jeg bra) med det min øre-nese-halslege sier er "astma, antakelig astmabronkitt". Den utløses av en forkjølelse, og arter seg med voldsomme hosteanfall i flere minutter, ofte inntil grensen av brekninger, ikke fullt så ofte om natten som om dagen. Ofte føler jeg at jeg må anstrenge meg ytterligere selv for å få opp slim. CT-scanning i fjor har ikke vist annet enn tilsløring i bronkiene. Bricanyl, Pulmicort og Ventolin ser ikke ut til å hjelpe i det hele tatt. Jeg er for tiden på et langtidsopphold i Spania. Jeg bor i blokk vegg-i-vegg med andre familier, som må lide seg gjennom mine hosterier, men kvier meg for å oppsøke lege her som ikke kjenner meg, kanskje, bare for å få et middel som heller ikke hjelper. Men svært mange legemidler som er tungt reseptbelagt i Norge, er jo i fritt salg under veiledning av farmasøyt her. Hva kan jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100314-astmabronkitt-og-hosterier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Kjære Gaune Forkjølelser fører ofte hos ømfindtlige individer til en betennelsesreaksjon i bronkiene lik den vi ser ved astma. I tillegg er det karakteristisk med stor slimproduksjon og hoste. I slike tilfeller er det vesentligste å få løsnet slimet og få det opp og ut. Det finnes preparater på markedet hvis hovedvirkningsmåte er å løsne på slim. Slike preparater finnes både som brusetabletter og væske til inhaqlasjon i forstøverapparat. Når barn har slike plager pleier vi å anbefale lungefysioterapi med slimmobilisering. En fysioterapeut som er vant med behandling av pasienter med lungeproblemer og slimproblematikk kan lære opp pasientene selv til hvordan de skal få mobilisert opp slim. Fysisk aktivitet i den grad man orker det er viktig for at det ikke skal samle seg slim i lungene. Jeg kan ikke gi deg konlrete råd med hensyn til valg av medisiner, det må du nok snakke med en lege eller farmasøyt om. Jeg skal også gi spørsmålet ditt videre til astma- og lungelegene i tilfelle de har flere råd til deg. Lykke til og God Påske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100314-astmabronkitt-og-hosterier/#findComment-569081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.