Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har siden jul hatt tidevis mye luft og lett smerte paa venstre side av magen - jeg antar i tarmen. De siste to ukene har det satt seg, og spesielt etter maaltider er jeg ganske plaget. Naar jeg gaar paa do kommer det mye luft, og avföringen kommer usammenhengende, og det tar litt tid.

Ellers föler jeg meg frisk. Jeg har ikke feber, og har heller ikke registrert blod i avföringen min. For ca. to maaneder siden hadde jeg et par dager med ganske daarlig mage/mye luft, og saa vondt at jeg ikke fikk sove. Men det ga seg neste dag. Jeg gikk til legen etter dette tilfellet, og han tok en urinpröve, kjente paa magen min, og sa at jeg skulle komme tilbake hvis det ikke ga seg. Han sa ogsaa at han ville vente med en större undersökelse, fordi dette visstnok ville väre svärt ubehagelig. Mitt spörsmaal:

Ut i fra symptomene jeg beskriver, bör jeg oppsöke lege igjen og gjennomföre en större undersökelse?

Hva gaar en slik undersökelse ut paa?

Jeg ville sette veldig pris paa hvis det var mulig aa faa et svar för i morgen ettermiddag (fredag) ettersom jeg reiser bort fredag kveld.

P.S.Jeg flyttet forövrig fra Norge til Österike i November. Kostholdet mitt er meget variert, og jeg mosjonerer regelmessig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100425-tarmsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Den mest sannsynlige årsaken til smertene dine er en såkalt "irritabel tarm". Dette betyr at det ikke er noe fysisk/anatomisk galt som svulster eller liknende. Det betyr at tarmen fungerer ujevnt. Plagene du beskriver passer med denne diagnosen. Det du iallfall kan prøve, er følgende; 1 spiseskje vi-siblin fiberpulver ( fåes reseptfritt på apotek) iblandet 1 glass biola-melk morgen og kveld. Dette regulerer tarmen så den jobber jevnt. Dette er et sunt kost-tilskudd, og kan gjerne brukes fast. Om du ikke kommer til målet, kan du prøve kost-omlegging; kutte ut melk først deretter evt.mye finbakst og hvetemel.

For at tarmen skal fungere jevnt, er det viktig med regelmessige måltider, helst minst 4 per døgn. Mosjon er viktig, prøv å ikke sitt for mye stille. Stress hindrer normal tarm-aktivitet, tenk på om det er noe i livet ditt som evt. Kan virke stress-reduserende. Vedvarende magesmerter bør du få undersøkt videre hos legen din. Et røntgen-bilde av tarmen er ikke veldig plagsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100425-tarmsmerter/#findComment-570108
Del på andre sider

hei.

jeg vet du er bortreist nå, men tenkte du kanskje leser dette når du er kommet hjem.=)

jeg har vært mye plaget med magesmerter de siste 3 årene, og har fått diagnosen kronisk bukspyttkjertelbetennelse. dette gjør at jeg måtte legge om kostholdet mitt mye, og kan ikke spise mye av den "normale" maten uten å bli dårlig.

jeg har tatt alle undersøkelser som har med mage/tarm å gjøre, og må bare si; ikke gjør dette med mindre smertene ikke gir seg og legen virkelig VIL du skal ta de. de fleste av undersøkelsene er greie å ta, ikke noe skummelt/ekkelt, men du kan få en del plager dagene etter, også lengre perioder. derfor anbefaler jeg deg å prøve å legge om kostholdet før du evt. tar noen av undersøkelsene.

du kan begynne med å slutte å drikke melk, ikke spise melkeprodukt som youghurt ol., ikke spise egg, ikke varm gjærbakst og ikke sterkt krydret mat i en periode, og se om du blir bedre av dette.

prøv å spise mindre men tettere måltid. det vil si 4-6 måltid om dagen. ikke spis eple hvis du er mye plaget med magesmerter.

håper du blir bedre snart!=)

lykke til og riktig god påske=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100425-tarmsmerter/#findComment-576076
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...