Gå til innhold

Efexor og drømming


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Har vært en del snakk om Efexor og bivirkninger her i det siste.

Plutselig kom jeg til å tenke på noe som jeg helt hadde glemt.

En, egentlig hyggelig, bivirkning jeg hadde av Efexor var spesielt sterke og fantasifulle og underholdende drømmer. Husker ikke helt om det var mest i begynnelsen av pillebruken eller om det kanskje hang sammen med hvilken dose jeg brukte.

Men iallefall, jeg drømte så spennende og detaljert at jeg når jeg våknet bare hadde lyst til å legge meg ned og drømme videre.

Husker jeg leste at ihvertfall en annen her inne skrev noe tilsvarende for lenge siden.

Andre som har hatt slike endringer i drømmevanene ved pillebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thuringwethill

Hadde en lignende episode da jeg fikk tolvon. Jeg fikk tilbake drømmene om natten. Eller dvs jeg fikk kun mareritt. Lange og veldig intense, alle var så virkelighetstro og detaljerte at jeg begynte å skrive dem ned. Problemet var jo at jeg tilslutt ikke ville sove, var mer trøtt i hode og kropp når jeg våknet enn da jeg gikk til køys.

Fikk også noen andre uheldige bivirkninger av denne medisinen, som tilslutt fikk en eller annen til å innse at den ikke var bra for meg.

Med ønske om gode drømmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende episode da jeg fikk tolvon. Jeg fikk tilbake drømmene om natten. Eller dvs jeg fikk kun mareritt. Lange og veldig intense, alle var så virkelighetstro og detaljerte at jeg begynte å skrive dem ned. Problemet var jo at jeg tilslutt ikke ville sove, var mer trøtt i hode og kropp når jeg våknet enn da jeg gikk til køys.

Fikk også noen andre uheldige bivirkninger av denne medisinen, som tilslutt fikk en eller annen til å innse at den ikke var bra for meg.

Med ønske om gode drømmer fra

Jeg har ikke brukt noen slike medisiner, men jeg har ofte svært livlige, intense drømmer. Og komplekse, også. Drømmer for eksempel om personer i fortiden og nåtiden, og fra forskjellige perioder i mitt liv.

Et sant sammensurium, med andre ord. Enkelte drømmer er så fantasifulle, at jeg ler av dem etter at jeg har våknet, fordi de er så morsomme. Så rare sammensetninger, liksom. En gang drømte jeg t.o.m. at jeg fødte kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt ganske sterke og klare drømmer. For flere år siden fikk jeg Nefadar mot depresjon; dette førte til at jeg begynte å drømme allerede før jeg sovna(!). Det var nok å lukke øynene, så kunne jeg se _meget_ realistiske drømmebilder samtidig med at jeg var helt bevisst.

Problemet mitt var at jeg hadde veldig mye mareritt på denne tida, så det jeg så når jeg lukka øynene var blod og monstre. Jeg hørte at de snakka til meg også.

Dette var åpenbart ganske slitsomt, så jeg slutta med Nefadar. Da jeg fortalte om disse opplevelsene til legen, mente hun det var merkelig.

Seinere har jeg imidlertid funnet ut at Nefadar - i motsetning til vanlige SSRI - forandrer "søvnarkitekturen" ved å øke mengden REM-søvn; jeg tenkte dilletantisk at dette var en god forklaring på opplevelsene og at legene burde være vare mot å skrive ut Nefadar til mennesker som har mareritt i utgangspunktet.

Hvilken effekt Efexor har på søvnarkitekturen veit jeg ikke, men heller ikke Efexor er vanlig SSRI, så kanskje forklaringen ligger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trientali

jeg fikk forferdelige mareritt/vonde drømmer av efexor, i tillegg til masse svetting om natten. Ellers syns jeg også at andre drømmer ble sterkere...har også hatt mange andre negative virkninger av efexor som gjorde at jeg sluttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt ganske sterke og klare drømmer. For flere år siden fikk jeg Nefadar mot depresjon; dette førte til at jeg begynte å drømme allerede før jeg sovna(!). Det var nok å lukke øynene, så kunne jeg se _meget_ realistiske drømmebilder samtidig med at jeg var helt bevisst.

Problemet mitt var at jeg hadde veldig mye mareritt på denne tida, så det jeg så når jeg lukka øynene var blod og monstre. Jeg hørte at de snakka til meg også.

Dette var åpenbart ganske slitsomt, så jeg slutta med Nefadar. Da jeg fortalte om disse opplevelsene til legen, mente hun det var merkelig.

Seinere har jeg imidlertid funnet ut at Nefadar - i motsetning til vanlige SSRI - forandrer "søvnarkitekturen" ved å øke mengden REM-søvn; jeg tenkte dilletantisk at dette var en god forklaring på opplevelsene og at legene burde være vare mot å skrive ut Nefadar til mennesker som har mareritt i utgangspunktet.

Hvilken effekt Efexor har på søvnarkitekturen veit jeg ikke, men heller ikke Efexor er vanlig SSRI, så kanskje forklaringen ligger her?

Vel, en trenger nødvendigvis ikke gå på AD for å være i den tilstanden du beskriver (drømme før man sovner)

Jeg har det slik uten piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nostalgia

Jeg går på efexor nå og hadde i flere måneder problemer med mye mareritt og våknet stadig opp søkkvåt av svette og helt forvirret.

Men om det var Efexor'en som utløste det vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en trenger nødvendigvis ikke gå på AD for å være i den tilstanden du beskriver (drømme før man sovner)

Jeg har det slik uten piller.

Jeg har også hatt klare drømmer uten Nozinan, men Nozinanen forsterka dette. Det var vel heller ikke snakk om klare drømmer i vanlig forstand; hovedproblemet var at det kunne virke som om drømmene så å si befant seg under øyelokkene - det var nok å lukke øynene så var de der. Skillet mellom søvn og våken tilstand ble uklart på en ubehagelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quietus_crusader

Jeg pleier aldri å huske drømmene mine, så jeg er ikke engang sikker på om jeg drømmer.

Jeg byttet til Efexor for en liten stund siden fordi jeg ikke hadde så god effekt av Cipramil. Legen sa at Efexor virker på en annen måte selvom den tilhører samme gruppe som Cipramil.

Det har ikke vært noen store endringer på drømmefronten, utenom at jeg under oppstarten med Efexor hadde enslags følelse noen netter av å ha vært halvvåken noen ganger under natten. Jevnt over sover jeg bedre med Efexor, pluss at den virker bedre for meg.

Har alltid synest at det er rart at jeg nesten aldri husker å ha drømt. Er det normalt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...