Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Under en rutinekontroll i sommer ble det oppdaget noe "unormalt" i mageområdet.

Det ble tatt mange forskjellige blodprøver, hvorav det eneste som var unormalt var en verdi av ALAT (ca. 100).

Jeg ble sendt til flere undersøkelser (Ultralyd, Skjermbilde og CT), uten at noe annet enn FETTLEVER og en vandrende nyre kunne påvises.

Spørsmål:

Bør jeg avstå totalt fra alkohol dersom jeg har en såkalt fettlever ?

Er det andre forsiktighetsregler jeg bør ta ?

Kan denne "fettleveren" være utløst av en kraftig kyssesyke jeg hadde for noen år siden, slik at det har vært / er en betennelse i leveren ?

Er dette noe som kan forverres over tid ?

Kan "ubehagssmerter" bak på venstre side skyldes dette ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10087-fettlever/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Under en rutinekontroll i sommer ble det oppdaget noe "unormalt" i mageområdet.

Det ble tatt mange forskjellige blodprøver, hvorav det eneste som var unormalt var en verdi av ALAT (ca. 100).

Jeg ble sendt til flere undersøkelser (Ultralyd, Skjermbilde og CT), uten at noe annet enn FETTLEVER og en vandrende nyre kunne påvises.

Spørsmål:

Bør jeg avstå totalt fra alkohol dersom jeg har en såkalt fettlever ?

Er det andre forsiktighetsregler jeg bør ta ?

Kan denne "fettleveren" være utløst av en kraftig kyssesyke jeg hadde for noen år siden, slik at det har vært / er en betennelse i leveren ?

Er dette noe som kan forverres over tid ?

Kan "ubehagssmerter" bak på venstre side skyldes dette ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10087-fettlever/#findComment-52997
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære mark1.

Ofte forbinder vi "fettlever"med stort alkoholinntak.Det behøver imidlertid ikke å være tilfelle.Leverprøven din(ALAT)er lett forhøyet.Det høres ut som om du er blitt svært grundig utredet.

Jeg synes ofte jeg ser at store,litt overvektige pasdienter har lett forhøyet ALAT og fettlever.Interessant er det å vite hva Kolesterolet ditt er.Ved et høyt Kolesterol er ofte ALAT forhøyet.Videre er det viktig å ta relevante serologi med tanke på leverbetennelse.Du bør nok ha et moderat alkoholkonsum da dette som du vet også påvirker leveren.Mononucleose el."kyssesyken"gir også gjerne forhøyede leverprøver,men dette er som regel forbigående.Jeg tror ikke dette er noe som vil forverres over tid.Jeg tror ikke ubehaget på ve.side er forårsaket av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10087-fettlever/#findComment-46263
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære mark1.

Ofte forbinder vi "fettlever"med stort alkoholinntak.Det behøver imidlertid ikke å være tilfelle.Leverprøven din(ALAT)er lett forhøyet.Det høres ut som om du er blitt svært grundig utredet.

Jeg synes ofte jeg ser at store,litt overvektige pasdienter har lett forhøyet ALAT og fettlever.Interessant er det å vite hva Kolesterolet ditt er.Ved et høyt Kolesterol er ofte ALAT forhøyet.Videre er det viktig å ta relevante serologi med tanke på leverbetennelse.Du bør nok ha et moderat alkoholkonsum da dette som du vet også påvirker leveren.Mononucleose el."kyssesyken"gir også gjerne forhøyede leverprøver,men dette er som regel forbigående.Jeg tror ikke dette er noe som vil forverres over tid.Jeg tror ikke ubehaget på ve.side er forårsaket av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10087-fettlever/#findComment-53139
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...