Gå til innhold

BD: litium, largactil, zyprexa, syk og full jobb?


SlitenMann1365380500

Anbefalte innlegg

SlitenMann1365380500

Min kone går på litium, largactil og xyprexa og har de siste fire årene vært mer eller mindre sammenhengene syk med korte opphold symptomfri.

Xyprexa har hun gått på i 2 år, fikk largactil for et år siden. Hun beskriver at "blodet koker" dersom hun dropper largactil. På tross av medisiner ble hun igjen syk i vår.

Legene mener hun allikevel kan arbeide 100 prosent. Hun arbeider som radiojournalist - stressende yrke.

Er dette forsvarlig medisinering og behandling? Noen? NHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Å kombinere litium, Largactil og Zyprexa er absolutt forsvarlig. Alle er anerkjente medisiner som er vanlig brukt ved denne lidelsen.

Jeg ser heller ikke noe galt i at hun går i full stilling så lenge hun selv er enig i det og synes det er best slik.

Derimot er jeg skeptisk dersom jobben medfører mye uregelmessig arbeidstid med kvelds- og særlig nattarbeid.

Bipolar lidelse har dessverre en tendens til å komme tilbake med nye episoder selv på god behandling. Kanskje kunne en tenkt på et tillegg av nok en stemningsstabilisator som Orfiril eller Lamictal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mini maxi

Mener du at hun har hatt 100% stilling som radiojournalist hele tiden, med den sykehistorien du beskriver?

DA er det jo ikke rart om hun ikke får hentet seg inn igjen! Det vil jo bare gå korterer og kortere tid mellom hver episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...