Gå til innhold

NHD: Mine rettigheter på psyk.avd?


suselusa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper virkelig noen kan svare meg seriøst på dette. For tiden er jeg innlagt på en psyk. avdeling pga spiseforstyrrelser. Man får ofte inntrykk av at slike pasienter aller helst vil komme seg ut av sykehuset så fort som mulig, men det vil ikke jeg! Nå har jeg hatt denne sykdommen i over 6 år, og er virkelig motivert til å jobbe meg ut av det! I de to ukene jeg har vært innlagt har jeg fulgt opplegget deres til punkt og prikke, presset i meg all den maten de sier at jeg skal spise, uansett hvor mye det strider mot alt jeg har inni meg av følelser. De sier at de er veldig imponerte over hva jeg klarer. Faktisk har jeg håp for første gang på flere år, ser selv at jeg gjør fremskritt, og ønsker bare sterkere og sterkere å bli frisk.

Problemet er at jeg har skrevet under en kontrakt på at ved vektnedgang blir det utskrivelse. Jeg sverger på at jeg ikke har gjort noe for å gå ned i vekt, men av en eller anen sprø grunn har jeg mistet 4 kg på to uker. Sannsynligvis kommer det av at forbrenninga har fått en enorm fart på seg, da kroppen ikke har vært vant til regelmessige måltider 4 ganger om dagen. Sånn har jeg ikke spist på mange, mange år. Forrige gang jeg ble veid fikk jeg lov til å bli videre under "sterk tvil". De skulle se det an en uke til. Nå har det gått en uke, og jeg skal veies om en time. Jeg er så fortvila nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre for å få bli. Som sagt føler jeg virkelig at dette er en behandling som bærer frukter, i motsetning til flere andre steder jeg har vært innlagt. Det er så utrolig leit hvis de gir meg opp pga dette med vekten. Selvom jeg selvfølgelig også forstår at de er nødt til å ha regler.

Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre nå. Såklart kan jeg drikke så mye jeg klarer minuttene før jeg skal inn, og kanskje få en kilo mer på vekta, men det hjelper ikke så mye. Dessuten føler jeg det blir så feil - jeg er ikke der for å lure dem - før ville jeg utnyttet og lurt dem, sånn var jeg på det sykeste... Men nå vil jeg spille med åpne kort, og gjøre alt for å ta i mot rådene og behandlingen deres. Derfor føler jeg det blir helt galt å juge/manipulere vekta for å vise at jeg er flinkere enn jeg er.

Hvis jeg blir skrevet ut i dag, noe de altså har sagt at jeg blir ved såpass stor vektnedgans, hva skal jeg gjøre da? Har jeg noen rettigheter, er det noe JEG kan gjøre for å få overbevist dem om at jeg bør få en sjanse til? Jeg vil selvfølgelig ikke "presse" noen til å hjelpe meg, vil de ikke så vil de ikke. Men jeg er så i tvil om hvordan jeg skal håndtere denne situasjonen. Har aldri før opplevd å måtte "kjempe" for å få bli et sted, tidligere har det omtrent vært motsatt... Nesten litt ironisk..

Håper virkelig at legen eller andre som vet noe om dette kan svare meg.

På forhånd takk!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hershel1365380410

Jeg vet dessverre ikke hvilke rettigheter du har men jeg synes det er rart at du blir utskrevet før du er frisk nok til å klare deg selv. Klarer du å snakke med dem? Fortell dem at du ser på dette som din eneste utvei til å bli frisk. Du kommer vel til å fortsette i samme bane når du kommer hjem, hvis du blir skrevet ut for tidlig. Fortell dem også at du gjør alt som står i din makt til å bli bedre (de liker nok å høre at du VIL bli frisk). Si at du trenger litt mer tid. Har du ikke en behandler du kan stole på? Si det som det er, at du føler du går i riktig retning, men trenger litt mer tid.

Hvis du ikke klarer å snakke med dem direkte, foreslår jeg at du tar en print av innlegget ditt her, eller viser dem det. Det sier mye og er ærlig.

For all del, ikke gi opp! Du har kommet langt på vei til å bli frisk. Nå trenger du bare å overbevise tankene dine at mat er viktig for deg. At det faktisk kan være godt!

Lykke til i din kamp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dem dette brevet. Tenker på deg og i denne stund er du veid og forhåpentligvis ikke funnet for lett...

Jeg har ikke så mye peil, men hvorfor skriver de deg ut nå du veier mindre? Trenger man ikke mer hjelp da? For meg virker det som at du er ærlig og virkelig forsøker å spise riktig, tross det vonde inni deg. Men legene bør vel vite om det er vanlig å gå ned litt når man begynner å spise. Snakk med de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke hvilke rettigheter du har men jeg synes det er rart at du blir utskrevet før du er frisk nok til å klare deg selv. Klarer du å snakke med dem? Fortell dem at du ser på dette som din eneste utvei til å bli frisk. Du kommer vel til å fortsette i samme bane når du kommer hjem, hvis du blir skrevet ut for tidlig. Fortell dem også at du gjør alt som står i din makt til å bli bedre (de liker nok å høre at du VIL bli frisk). Si at du trenger litt mer tid. Har du ikke en behandler du kan stole på? Si det som det er, at du føler du går i riktig retning, men trenger litt mer tid.

Hvis du ikke klarer å snakke med dem direkte, foreslår jeg at du tar en print av innlegget ditt her, eller viser dem det. Det sier mye og er ærlig.

For all del, ikke gi opp! Du har kommet langt på vei til å bli frisk. Nå trenger du bare å overbevise tankene dine at mat er viktig for deg. At det faktisk kan være godt!

Lykke til i din kamp! :)

Kjære Sv og Hershel,

Tusen takk for gode råd. Jeg fikk ikke lest dem før jeg skulle veies, men det gikk heldigvis bra! Jeg bestemte meg for å drikke masse vann, så mye at jeg holdt på å kaste opp foran dem... Vekta viste da et tall som var tilfredsstillende for begge parter... Jeg ville virkelig ikke juge/lure dem, men følte at jeg var nødt. Likte det absolutt ikke, men ville så gjerne overbevise dem om at jeg var "flink" nok til å klare opplegget deres. Så derfor tulla jeg litt med tallene på vekta, og dermed fikk jeg tilbud om å være der en god stund. Skulle virkelig ønske jeg kunne vært ærlig, og sagt alt som det var, men jeg tør ikke.. Som jeg skrev i forrige innlegg, så er jeg veldig motivert, og ønsker mer enn noe annet å bli frisk fra dette. Hvis de bare hadde visst hvor mye jeg ønsker å klare dette. Det er så vanskelig å få fortalt dem det. Men nå har jeg da iallefall fått lov til å være der en stund til. Får bare jobbe videre... Ønsker så sterkt å kunne leve normalt snart...

Takk for gode råd, og at dere tok dere tid til å lese dette!

God klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...