Gå til innhold

Nedsatt kropslig funksjon

Anbefalte innlegg

Kort om meg selv: Jeg arbeider i den offentlige kultursektoren, der jeg har en lederstilling. Jeg er cand.philol med hovefag i litteraturvitenskap.

I 1997 fikk jeg problemer med den ene armen. fingrene dovnet bort. Jeg er ikke spesielt veltrent, så jeg tenkte ikke mye over det, men jeg fikk en rekvisisjon til fysioterapi.

En dag i 1998 fikk jeg plutselig problemer med å få med meg den venstre foten. Den ble liksom hengende etter. Så både venstre arm og fot fungerte ikke tilfredstillende nå.

Jeg har tatt MR av hodet, nakken og korsryggen, målt '"farten" i nerver i v. arm og v. fot. Alt skal være i orden.

I løpet av det siste året har finmotorikken i hendene blitt dårligere. Jeg har styrken og kan godt bære tungt, men finere arbeid, som å legge sammen tøy, er vanskelig.

Siden dette har gått over så lang tid, er jeg nå blitt en av helevesenets "hypokondere". Så ingen prøver blir tatt, eller videre undersøkelser gjort.

Det har gått så mange år nå at jeg har forsont meg med at ikke alt er som det skal være, men jeg skulle gjerne hatt en visshet! Kan det bli verre? Jeg har heller ikke forsøkt å finne en diagnose ved hjelp av egne studier; i det heletatt har jeg forsøkt å bruke minst mulig tid på dette. Men tankene er der jo: Kan dette være Parkinson, MS, stoffskifte (har brukt tyroxin-natrium tidligere). Det kan jo være hva som helst - og jeg har vært hos nevrolog, som har sagt at vi må vente til det blir verre før diagnoser stilles.

Jeg sitter igjen med en mistanke om at helsevesenet ikke skal bruke tid til å diagnostisere sykdommer som allikevel ikke kan helbredes. Slik skal den syke få tankene bort fra sykdommen, og dermed få økt livskvalitet. Men det fungerer ikke for meg.

Kan du gi meg noen hint om hva dette kan være - og hva jeg bør gjøre? Finnes det spesialister på hormonsykdommer, er det blodprøver som enkelt kan avdekke mangler??

Jeg trenger et svar.

Hilsen Morrisey

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101015-nedsatt-kropslig-funksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Spesialister i hormonsykdommer finnes, iallfall i de større byene. Legen din kan også grov-sjekke hormon-innholdet ved å sende inn blodprøver. Selvfølgelig bør du snakke med legen din, for å få vite hva de seg for seg av undersøkelser videre. Om ikke "flått-infeksjon", såkalt boreliose er utelukket, bør dette gjøres. Legen får avgjøre om det skal gjøres ny MR, kanskje er dette aktuelt dersom det er flere år siden sist, og du har hatt forværrelse. Dersom du er usikker på at det kan være en alvorlig nervesykdom, bør dette diskuteres med legen din.

Hei.

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Jeg hadde 3 år med smerter og mistet til slutt følelsen i fingrene. Det tok meg 1 år å finne løsningen for meg.Boka blotype dietten vil sansynligvis hjelpe sammen med en Ciptrosept , Olivenbladekstrakt og Eden clorella alger og a-b bakterier i Capsler alle disse får du i helsekost butikk og dreper sopp og parasitter som lever i kroppen.

Ikke drikk vann når du spiser mat vent 30 minutt før eller etter.

[email protected] for mer info

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...