Gå til innhold

studere eller bli sykemeldt.


Gjest studentinnen

Anbefalte innlegg

Gjest studentinnen

Jeg er en jente som sliter veldig med depresjon. Samtidig skal jeg studere noe som jeg ikke føler jeg makter. Samtidig er jeg redd jeg vil bli enda mer deprimert ved å bare gå hjemme. Samtidig får jeg selvmordstanker når jeg tenker på alle de eksamenene jeg kommer til å stryke på

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eks.stud.

Skaff deg en jobb du tror du kan klare i hvert fall en stund. Det tar 2 uker å opparbeide rett til sykepenger om du er i en fast stilling.

Å være sykemeldt student er en økonomisk katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon som deg i høst..og kanskje kan jeg gi deg noen tips?

Jeg gikk på skolen samtidig som jeg var innlagt op psykiatrisk. Jeg syntes det var viktig å holde seg fast i den virkelige verden. Så lenge jeg klarte det, hadde jeg iallefall et visst grep om livet mitt. Men det jeg gjorde var å gå til årsansvarlig og snakka med ham om hvordan tingene lå an. Han var veldig forståelsesfull, og var villig til å lage et eget opplegg til meg for at jeg skulle klare å holde meg på skolen. Etter en stund ble jeg bedre, og fungerte ganske bra. Jeg gikk opp til eksamen og sto.

Men selv om du skulle styke på eksamen går det jo an å ta den opp igjen. Det er mange som gjør det, og folk stryker av forskjellige årsaker.

Jeg for min del hadde god nytte av å kunne gå på skolen, om bare for å få et lite pusterom fra min egen deppeverden.

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en jobb du tror du kan klare i hvert fall en stund. Det tar 2 uker å opparbeide rett til sykepenger om du er i en fast stilling.

Å være sykemeldt student er en økonomisk katastrofe.

Det er heldivis kommet nye regler, så hvis man blir sykmeldt i mer enn to uker får man alt lån som er gitt for denne perioden ettergitt som stipend. Uansett om man består eller ei på eksamen. Og det har kommet nye regler om å "ligge etter", d.v.s at de ser annerledes på det hvis det er p.g.a sykdom.

Dette er selvsagt ingen løsning for sommermånedene da det uansett ikke er penger å få fra lånekassen. Men det er jo ihvrtfall en bedre situasjon for oss studenter enn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei studentinnen, sjekk de nye reglene for sykemelding under studiene. Man får ettergitt studielånet for den perioden man er sykemeldt (over 2 uker), samme om man består eller stryker til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...