Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg FORT!!?


Gjest Nok nå

Anbefalte innlegg

Gjest Nok nå

Har hvert deprimert nå i 4 år snart! Nå begynner det og gå på helsa løs! Tror ikke det er så lenge til jeg har veggen midt i fjeset! Må gjøre noe med depresjonen min nå!!!!

Har ikke lyst til å prøve antideprisiva,har hørt at johannesurt skal kunne være til hjelp.

vil prøve johannesurt først! virker ikke det, må jeg kontakte legen!

Får man kjøpt johannesurt på apotek, reseptfritt? Er det noen som har erfaring med depresjoner og bruk av johannesurt/antideprisiva?

Takknemmelig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Johannesurt fåes kjøpt uten resept på apotek/helsekost.

Men hvordan skal du vite at du har riktig dose?

Hvorfor vil du ikke prøve antidepressiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nok nå

Johannesurt fåes kjøpt uten resept på apotek/helsekost.

Men hvordan skal du vite at du har riktig dose?

Hvorfor vil du ikke prøve antidepressiva?

Takk for svar! Er redd for å bli avhengig av antideprisiva! Vet jo at må ta medisinen i den dosen den er anbefalt, men er veldig usikker på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også slik som deg, men så spurte jeg om det, fordi jeg, i likhet med deg nå, ikke har noe lyst til å være deprimert lengre. Og fikk til svar at man blir ikke avhengig av det.

Man må nok trappe ned, antakeligvis, før man slutter med det, men det er ingenting i veien for å slutte med det, selv om du har begynt. Hvis du med "avhengig" mener sånn som en rusmisbruker er avhengig av rus, så blir man ikke det. Ihvert fall ikke av den cipramil som jeg bruker (SSRI).

Slik forsto ihvertfall jeg det.

Andre meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er redd for å bli avhengig av antideprisiva! Vet jo at må ta medisinen i den dosen den er anbefalt, men er veldig usikker på den!

Moderne SSRI har svært få bivirkninger sammenliknet med tidligere antidepressiva. Hvis du føler at depresjonen din nå har nådd en topp, bør du tenke igjennom hva du kan tjene på å prøve, opp imot hva du risikerer ved at depresjonen vedvarer.

Riktignok vet man ikke alt om langtidsvirkningene av SSRI, men de har vært såpass lenge i bruk nå at man ser bort i fra at de fører til vedvarende endringer i hjernens kjemi. Veldig mange har svært god hjelp av slike medisiner. Men det er sunt å ha en viss skepsis til medisiner, det er jeg 100% enig med deg i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moderne SSRI har svært få bivirkninger sammenliknet med tidligere antidepressiva. Hvis du føler at depresjonen din nå har nådd en topp, bør du tenke igjennom hva du kan tjene på å prøve, opp imot hva du risikerer ved at depresjonen vedvarer.

Riktignok vet man ikke alt om langtidsvirkningene av SSRI, men de har vært såpass lenge i bruk nå at man ser bort i fra at de fører til vedvarende endringer i hjernens kjemi. Veldig mange har svært god hjelp av slike medisiner. Men det er sunt å ha en viss skepsis til medisiner, det er jeg 100% enig med deg i :)

Er det ikke litt naivt å tro at Johannesurt ikke kan ha negative bivirkninger/ettervirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt naivt å tro at Johannesurt ikke kan ha negative bivirkninger/ettervirkninger?

Jo, det er det absolutt. Det er ingen logikk i at naturlegemidler skal ha færre bivirkninger enn "kjemiske" legemidler. Mange av dem fører også til kraftige allergiske reaksjoner. Og man kjenner jo heller ikke til virkningsmekanismene ved disse på samme måte som vanlige medisiner. Selv om f.eks SSRI's virkningsmekanismer heller ikke er 100% kartlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det absolutt. Det er ingen logikk i at naturlegemidler skal ha færre bivirkninger enn "kjemiske" legemidler. Mange av dem fører også til kraftige allergiske reaksjoner. Og man kjenner jo heller ikke til virkningsmekanismene ved disse på samme måte som vanlige medisiner. Selv om f.eks SSRI's virkningsmekanismer heller ikke er 100% kartlagt.

Jeg har lest litt om Johannsurt nå, og det er nevnt at man ikke bør bruke andre medisiner samtidig.

Det var også nevnt at samtidig p-pille bruk ikke var heldig.

Søk gjerne selv:

http://www.doktoronline.no/section/nosection/31124123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om Johannsurt nå, og det er nevnt at man ikke bør bruke andre medisiner samtidig.

Det var også nevnt at samtidig p-pille bruk ikke var heldig.

Søk gjerne selv:

http://www.doktoronline.no/section/nosection/31124123

Ja, det har jeg også hørt. Lurer på hvordan johannesurt egentlig virker når det har såpass store konsekvenser på hormonsystemet. Jeg stoler nok mer på SSRI, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vicca|på lånt pc..

Ikke lest de andre trådene, men johannesurt skal hjelpe mot milde til moderate depresjoner. Men det er kanskje ikke så lurt å ta det akkurat nå, for da må man være veldig forsiktig ovenfor sollys...

Ønsker deg forøvrig lykke til...

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...