Gå til innhold

Å kjenne på mormunnen etter åpning


Kybele

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man kan kjenne selv om man har åpning.

Er det forsvarlig å gjøre det?

jeg har prøvd å kjenne etter selv, siden jeg før har hatt tidlig åpning.

Og mormunnen kjenntes myk og bløt ut, med en sprekk i midten, ca.1-2 cm.

Er den da moden?

Og jeg kjennte en liten kul på mormunnen.

Kan det være muskelknute?

Og har det i såfall innvirkning på svangerskapet?

Jeg har 1,5 mnd. igjen til terminen.

Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at man kan kjenne selv om man har åpning.

Er det forsvarlig å gjøre det?

jeg har prøvd å kjenne etter selv, siden jeg før har hatt tidlig åpning.

Og mormunnen kjenntes myk og bløt ut, med en sprekk i midten, ca.1-2 cm.

Er den da moden?

Og jeg kjennte en liten kul på mormunnen.

Kan det være muskelknute?

Og har det i såfall innvirkning på svangerskapet?

Jeg har 1,5 mnd. igjen til terminen.

Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke uforsvarlig å kjenne på mormunnen selv, tatt i betraktning at man er ren på hendene. Det du kjenner, stemmer sikkert. Når mormunnen er 1-2 cm åpen og kjennes myk og bløt ut, er du ganske moden, men det du kjenner som en kul, som helt sikkert ikke er en muskelknute, er nok en liten del av livmorhalsen som ikke er utslettet. Det understreker min teori om at du er ganske moden, men ikke helt. I.o.m. at du har født før, er det ikke så uvanlig å være såpass moden en stund før man føder. Altså, det betyr ikke at du kommer til å føde snart. Du kan godt gå frem til termin, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke uforsvarlig å kjenne på mormunnen selv, tatt i betraktning at man er ren på hendene. Det du kjenner, stemmer sikkert. Når mormunnen er 1-2 cm åpen og kjennes myk og bløt ut, er du ganske moden, men det du kjenner som en kul, som helt sikkert ikke er en muskelknute, er nok en liten del av livmorhalsen som ikke er utslettet. Det understreker min teori om at du er ganske moden, men ikke helt. I.o.m. at du har født før, er det ikke så uvanlig å være såpass moden en stund før man føder. Altså, det betyr ikke at du kommer til å føde snart. Du kan godt gå frem til termin, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...